3 юни 2020г.

На този ден в историята - площад Тянанмън, независимост на Черна гора, Едуард Уайт...

OMDA  |  Wonderland Bulgaria

8 ноември 1996 г.

08.11.1996

- Вицепремиерът Румен Гечев се среща с директора на Първи европейски отдел на МВФ Майкъл Деплер, а по-късно и с Ан Макгърк и изпълнителния директор на Банковата консолидационна компания Валентин Цветанов. Предмет на анализ са били положителните и отрицателните ефекти от евентуалното въвеждане на валутния борд. Румен Гечев изрично подчертава, че подобен вариант има смисъл да бъде обсъждан само при ясни и конкретни ангажименти на МВФ за достатъчна подкрепа на валутния резерв на страната и осигуряване на свежи финансови ресурси, надхвърлящи  предстоящите плащания по външния дълг на страната. Постигнато е съгласие, че подкрепата на МВФ трябва да бъде осигурена преди датата на предстоящите значими плащания в края на януари 1997 година.

- Майкъл Деплер се среща с Огнян Енчев, съпредседател на Асоциацията на търговските банки и Венцислав Антонов, зам.-председател на Съвета на директорите на Булбанк.

- Майкъл Деплер се среща с представители на КТ "Подкрепа".  След срещата Майкъл Деплер: "Ситуацията в България надхвърля нашите очаквания и сега аз съм по-убеден в необходимостта от уреждането на валутен борд, отколкото при пристигането си в страната." Той съветва синдиката да разяснява на членовете си, че въвеждането на валутния борд е неизбежно.

- Финансовият министър Димитър Костов във в. "Труд": "Въвеждането на валутен съвет е разумна мярка за стабилизиране на икономиката и извеждането й от кризата."

- Иван Костов във в. "Труд": "120 години съществува БНБ - всякакви негодници са я управлявали и некадърни и негодни, но никой не я е затварял досега. Значи Жан ще затвори БНБ, ако се стигне до въвеждането на борда. В тази връзка позицията ни ще бъде обща /на ОДС/ и ще бъде дадена едновременно от всички парламентарно представени опозиционни партии и коалиции. Дискутираме я вътрешнополитически и външнополитически. Предстои да изясним дали МВФ вижда това решение специално за правителството на Жан Виденов и дали това е усмирителна ризница за Виденов, или за държавата. Но тези разговори ще водим в понеделник. Бордът се въвежда на основата на закон, който суспендира Закона за централната банка, и всяко правителство, което идва да управлява страната ще управлява на базата на закони, включително и на този закон."

- Иван Костов заявява, че е изпратил доклада за подслушването на централата на СДС до Военна прокуратура и МВР.

- Александър Божков пред в. "Труд": "Всички знаем, че СДС чисто процедурно няма възможност да поеме управлението преди пролетта на 1997 година. Но след това и да искаме и да не искаме - трябва да влезем във властта, просто защото БСП ще абдикира. Сегашното положение /разпределението на властите/ не устройва СДС. Ние не искаме да бъдем в опозиция. Ние знаем как да управляваме и искаме да управляваме."

- Жан Виденов заминава за гр. Грац, Австрия за участие в срещата на министър-председателите на страните-членки на Централноевропейската инициатива /ЦЕИ/.

- Пред журналисти преди да отпътува за Австрия за заседанието на ЦЕИ, премиерът Жан Виденов заявява, че предложението на МВФ за създаването на валутен борд за България е една алтернатива за възстановяване на доверието в банковата сфера. Той добавя, че освен създаването на валутен борд за България има и друг вариант - поддържането на националната валута с високи лихви, както беше досега. В случай, че се приеме предложението на МВФ, ще е необходимо по-голямо съгласие в обществото, защото той ще създаде обстановка на по-голяма финансова дисциплина. Той все още се колебае по този въпрос и засега не е нито "за", нито "против" валутния борд. Мотивите за неговото създаване трябва да се претеглят още веднъж от правителството.

- Народен съюз заседава за валутния борд.

- В "Дума" е поместен отговорът на Жан Виденов на писмото  на Г-19: "Илюзиите не засилват, а напротив, отслабват управлението на БСП". В него се казва: "Г-19 отстояват една своя отдавнашна теза - че президентските избори са проста политическа функция единствено и само от управлението. Няма и не може да има различия при оценката на обективната икономическа ситуация. Съществуват обаче сериозни различия при оценката на нашата икономическа политика. Една от най-тежките заблуди, от които обществото ни страда през всичките години на прехода, е, че държавата може лесно, бързо, гарантирано да реши финансовите си проблеми. Нека е ясно - проблемът е изключително трудно решим, а нерешаването му означава сигурна катастрофа. Огромният за страната ни външен дълг е трупан повече от десетилетие. Плащането му бе подновено едва преди две години. Вътрешният дълг е трупан по най-безотговорен начин още от началото на 90-те години. Едва през миналата година бяха взети мерки за драстичното намаляване на бюджетния дефицит.
Основният /и на практика единственият/ социален ангажимент, дори дълг на Демократичната левица днес е да предотврати хиперинфлацията.

Изводите, до които стигна правителството и които се поддържат от чуждестранните ни партньори, са пределно и болезнено ясни. Реформите в България са започнали погрешно от самото начало, от 1991 година. Банковата система е била замислена като икономически регулатор, който работи без връзка с правителството, отделно от проблемите на страната, всъщност залагайки не на един бъдещ растеж, а на бъдеща катастрофа.

Големият проблем бе, че тази накриво заложена основа се превърна в стандарт. Тя натрупа инерция, която трудно можеше да се спре. През 1995 г. икономиката тръгна към някаква стабилизация.

От началото на тази година БНБ намали наполовина валутния резерв на страната. Стъпка - в пълно противоречие с политиката на правителството и логиката на икономическото развитие. В резултат - доверието в лева се разклати, курсът започна да се удържа трудно, повличайки след себе си лихвите и инфлацията.

Не са един и двама, които смятат, че банковата система беше буквално употребена, за да срине доверието към управлението на левицата.

Очевидно седем години системата води към крах. Без радикална, бърза, дори драстична промяна, която логично трябва да изкорени порока, заложен в банковата система, стопанството ще продължи да деградира.

Името на нашата политика е "честност". И когато побеждаваме, и когато губим. На хората трябва да се говори истината, иначе ще се върнем към началото. А ново бягство от властта, продиктувано от икономическите трудности, не можем да допуснем."

- Становище на Изпълнителния съвет на ПК "Екогласност": "Единственият орган, който може да вземе решения за промени в изпълнителната власт, е съвместното заседание на трите партийни ръководства и народните представители. Самоцелните личностни промени в кабинета без яснота за бъдещата политика ще бъдат грешна стъпка."

- С решение на парламентарното мнозинство МС трябва да внесе в Народното събрание проектобюджета за 1997 г. до 31.12., а не до 01.11.