София, 3 февруари 1992 година
Брой 23 (553)
Ръководител Пресслужба "Куриер"
Стефан Господинов
София, 3 февруари - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОБРЪЩЕНИЕ НА ИЗПЪЛНИТЕЛНОТО БЮРО НА НАЦИОНАЛНИЯ КОМИТЕТ НА БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ В СЪЮЗА НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ ПО ПОВОД НА СИНДИКАЛНА АТАКА СРЕЩУ ПРАВИТЕЛСТВОТО В БЪЛГАРИЯ.
Новородената ни демокрация се нуждае от моралната подкрепа на цялото общество и то е длъжно да я осигури, за да запазим така необходимата ни вътрешнополитическа стабилност - единствен гарант за извършването на реформата. Опитите за синдикална атака срещу първото демократично правителство на България, избрано след половинвековна комунистическа диктатура, не са най-сполучливия начин то да бъде подкрепено днес.
Оценявайки цялата сложност на политическата ситуация, социалдемократите в СДС са убедени, че всяко прибързано действие не само ще забави, но и ще върне назад както икономическото развитие на страната, така и приобщаването ни към световните интеграционни процеси.
БСДП в СДС се обръща към гражданите на България с призив за успокояване на политическите пристрастия и ангажиране на всички усилия в градивен труд за преодоляването на икономическия социален стрес.
Нека благоразумието надделее над емоциите и над междуличностните конфликти.
София, 29 януари 1991 г.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 3 февруари - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ (ЧАСТ ВТОРА - ПОСЛЕДНА) НА ВРЕМЕННИЯ НАЦИОНАЛЕН КОМИТЕТ НА ПОЛИТИЧЕСКИ ФОРУМ "ПРЕОБРАЖЕНИЕ". Документът е адресиран до президента на Републиката, до министъра на вътрешните работи, до министъра на народното здраве, до главния прокурор и до средства за масово осведомяване.
На 18 януари 1992 г. Стою Стоев и приятелката му Иванка Павлова Стоева, жк "Люлин", бл. 407, вх. В, ап. 48, която се занимава с телефонен тероризъм и подпомага Стоев с пари и западни коли чрез брат си, се навъртат около мястото на работа на Д. Георгиев, за да видят как "Аудито" си е свършило работата.
На 20 януари 1992 г., за да отвлече вниманието от себе си, Стою Стоев нахълтва в дома на члена на Временния национален комитет на ПФ "Преображение” Георги Софрониев Стършенов, София, ул. "Трайчо Костов" 4а, да се саморазправя с него за протокола на неговото изключване. На 21 януари 1992 г. в дома на Георги Стършенов идват две униформени лица, по познатите методи от миналото показват снимката на Илия Стефанов от Белгия и разпитват Георги Стършенов за нашите партийни работи. В последните месеци Георги Стършенов е много болен, с два инсулта, инфаркт и тежка склероза, никой не го притеснява с нищо, за да оцелее. Органите на властта по командата на Стою Стоев (който се представя за техен колега) безпрецедентно влизат по домовете на членовете на Националния комитет на ПФ "Преображение". Целта е да се окаже нелегитимна организацията и да се разгроми. Едва на 22 януари полицията се обръща към мен и ме разпитва за приложение към учредителни протоколи и защо били с невярно съдържание, кой присъствал и кой не. Инцидентът с колата се приема за сведение. Ако извършите някакви разследвания ни съобщете, казва полицията.
На 23 януари 1992 г. при полицейския районен инспектор на "Владо Георгиев" N 23 С. Георгиева и Илия Стоилов от Варна, член на Временния национален комитет, се срещат с Илия Стефанов от Белгия. Той отказва да даде информация коя организация го праща и финансира многократните му идвания в България и отново казва на С. Георгиева да си подаде оставката, на което тя отговаря, че ще го направи на евентуален конгрес. Пред Илия Стоилов Илия Стефанов е заявил, че ако Георгиева е била послушна и не го компрометирала на изборната кампания, щяла да стане президент с подкрепата на неговата международна организация. С. Георгиева е отговорила, че при тази поляризация никой не е имал шансове, освен достигналите до втори тур, подкрепени от двете основни политически сили.
Един час след срещата с Илия Стефанов изпратената кола в помощ на изборната кампания на Сийка Георгиева - "Форд-сиера", е блъсната в един стълб, както е била паркирана на ул. "Борис I". Тази кола по време на изборите домуваше пред изборния щаб на ул. "Милевска планина" 4, била е следена и това е поредното отмъщение.
Посегателството върху живота и имуществото на гражданите става сериозен проблем в сегашната ситуация в страната.
Настояваме за спешно изясняване на изложените факти от органите на сигурността.
Обръщаме се към съпругата на Стоев - Иванка, към балдъзата му - Маргарита (за които също се заканва, че ще ги убие), и към всички, които го познават, да изяснят КОЙ Е ТОЙ? Многобройните обаждания за Стоев говорят, че връзките му с жени завършват често със смърт, с прерязване на вени, с разводи и други скандали. Предупреждава се С. Георгиева, че е поредната жертва.
Молим психиатричните заведения и особено това на ул. "Искър" София, където се е лекувал Ст. Стоев, да помогнат за психиатричното му освидетелстване поради неадекватното му поведение.
Международната организация от Белгия по адреса на лицето (9000 Gent, Voetweg 38, Belgium) да си прибере Ilia Slawow Stefanow. Българското посолство в Брюксел да се погрижи да ограничи достъпа на лицето до България. Вече цели десет години Стефанов с налудничавите телефонни разговори, предупреждения, писма, инструкции, стихове, поеми тормози редица институции и лица и показва, че е психопат на тема политика. Сега връщането на имотите и фабриките във Варна е най-големият му проблем. Честите му идвания в България са свързани с кокошкарски бизнес.
Временният национален комитет на ПФ "Преображение" уведомява, че С. Георгиева като председател, е предоставила дома си, имуществото и телефона си за клуб. Молим Столичния народен съвет да отреди клубно помещение и стая за работа на ПФ "Преображение", както това прави за другите партии.
Проф. д.и.н. Сийка Георгиева беше издигната за кандидат-президент, защото има интелектуален, професионален и потенциален заряд да помогне на нацията в националната сигурност, подплатена с икономическа стабилност, просперитет и без социални взривове. Президентската платформа не можа да достигне до избирателите въпреки редица нови моменти в нея.
За двата вида избори през 1991 г. и 1992 г. проф. С. Георгиева е изразходвала значителни средства, за които има разходооправдателни документи. Това е нейн личен проблем.
Политически форум "Преображение” погаси към държавата заема от 300 хил.лв. Същото ще бъде сторено и от кандидат-президентската двойка Георгиева - Митев, която ще погаси задължението за президентските избори 1992 г.
Молим органите на властта поне да осигурят личната сигурност на С. Георгиева, както и да предоставят оръжие за самозащита и бодигард.
Инцидентите с другите членове на Временния национален комитет на ПФ "Преображение” също не са за пренебрегване. Да не се безпокои повече Георги Стършенов!
Временният национален комитет на ПФ "Преображение" по горните причини преустановява своята дейност до 24 март 1992 г. до произнасяне на Софийски градски съд по фирмено дело 2261/91 г.
Предварително благодарим на всички институции и лица в страната и в чужбина за оказване на съдействие по изясняване на причините за инцидентите.
София, 28 януари 1992 г.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 3 февруари - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА ГЛАВНИЯ МЮФТИЯ НА МЮСЮЛМАНИТЕ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ПОПОВОД НА НАМЕСА ВЪВ ВЪТРЕШНИТЕ ДЕЛА НА МЮСЮЛМАНСКАТА РЕЛИГИЯ.
На 16 януари 1992 г. и 28 януари 1992 г. депутатите от Движението за права и свободи (ДПС) Мехмед Ходжа и Ремзи Осман - агенти на бившата ДС и активни комунистически агитатори по атеизъм, не влизали никога в джамия, участват в събрания на районните имами в Кърджали, без да са поканени, и манипулират, заплашват и принуждават имамите да подпишат някакъв списък, без да знаят неговото съдържание.
Нещо повече - 24 януари 1992 г. депутатите Хюсеин Карамолла и Ремзи Осман от ДПС, водени от дякона Христофор Събев, депутат от СДС, посещават г-н Методи Спасов и преговарят с него 2 часа, след което Ремзи Осман се обажда в Районното мюфтийство - Кърджали и се разпорежда да се свика събрание с имамите на 28 януари 1992 г. Въпросът е в качеството на какъв се разпорежда г-н депутатът и превръща джамията - свято място за молитви, в площад за митинги и зрелища. Всичко това е недостойно за мюслюманина и е грях пред Аллах.
1. Събранията на 16 и 28 януари 1992 г. са незаконни, защото са свикани от самозвания мюфтия Фикри Сали, който е наложен от представители на ДПС в Кърджали и няма заповед за назначение, защото е съден за кражба и е лежал в затвора, поради което съгласно Устава на мюслюманското изповедание няма право да заема длъжността районен мюфтия.
2. Главното мюфтийство протестира пред ръководството на ДПС за подкрепата в парламента при избора на дякон Христофор Събев за председател на Постоянната комисия по вероизповеданията. Известно ни е желанието на Христофор Събев да наложи в новия закон за изповеданията постановката за християнската религия като държавна, приоритетна и водеща религия в България, с което Главното мюфтийство не е съгласно. Но ни е известно, че ДПС са обещали да го подкрепят. Ние сме за равноправие и равнопоставеност на всички религии, които се изповядват у нас. С активната си дейност и борба срещу нарушенията главният мюфтия стана неудобен за някои политически сили.
3. Ние имаме множество писмени доказателства от районните имами от Кърджалийски район, че са заплашвани и излъгани от представителите на ДПС да подпишат горните документи.
Ние задаваме въпроса и оставяме сами да си отговорите: Кой има интерес да раздели мюслюманите в България и на кого служат депутатите Мехмед Ходжа, Ремзи Осман и Хюсеин Карамолла.
Ние смятаме, че те и ДПС, като инициатор и организатор на тези недостойни митинги, грубо нарушават автономността на нашето изповедание, превръщат вярата на хората и религията в политически инструмент. Нарушават конституцията и Закона за политическите партии. Ето защо ние с основание питаме какво е отношението на Народното събрание и президентството към тези незаконни действия и груби актове на намеса във вътрешните дела на мюслюманската религия, която със своята същност, общокултурни ценности и човешки добродетели се стреми да възпитава достойни и честни граждани на демократизираща се Република България.
София, 29 януари 1992 г.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 3 февруари - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОФИЦИАЛНО ПИСМО НА ДИРЕКЦИЯТА ПО ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА ПРИ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ДО ГЛАВНИЯ МЮФТИЯ НА МЮСЮЛМАНИТЕ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА СУБСИДИРАНЕТО НА ВЕРОИЗПОВЕДАНИЕТО.
ГОСПОДИН ГЕНДЖЕВ,
В Държавния бюджет за 1991 година за мюсюлманското изповедание е заложена сумата 1 119 000 лв. В резултат на настоятелните ни постъпки увеличихме тази сума с 145 000 лв. и до настоящия момент сме Ви превели общо 1 264 000 лева. За съжаление други източници за увеличение на сумата не могат да бъдат издирени. За Ваше сведение всички останали вероизповедания в страната получават субсидии в значително по-малък размер. За пример ще посочим Българската православна църква, чиято субсидия от Държавния бюджет е в размер на1 000 000 лева, но до този момент не е изплатена. Бюджетът е гласуван преди създаването на Дирекцията по вероизповеданията и последната не е в състояние да внесе промени.
При наличието на тежката икономическа криза позволяваме си да Ви насърчим към икономии, на първо място чрез намаляване на чуждестранните командировки, които поглъщат изключително големи средства.
София, 29 декември 1991 г.
ДИРЕКТОР НА ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА:
Методи Спасов
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 3 февруари - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОФИЦИАЛНО ПИСМО ДО МИНИСТЪРА НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ОТ РАЙОННО ПОЛИЦЕЙСКО УПРАВЛЕНИЕ В ДОБРИЧ ПО ПОВОД НАПРАВЕНИТЕ КАДРОВИ ПРОМЕНИ.
ГОСПОДИН СОКОЛОВ,
Полицейският състав от полицейското управление в Добрич искрено приветства взетото от Вас решение и издадените заповеди за уволнение (пенсиониране) на полковниците Стоян Иванов, Кольо Василев и Димитър Янков.
С още по-голяма радост приехме заповедта Ви за назначаване за временно изпълняващ длъжността директор на РДВР-Добрич на капитан Евтим Костадинов Костадинов. За първи път в нашата полиция се назначава за ръководител служител, започнал като редови полицай, преминал през възлови изпълнителски нива в полицията, запознат с истинските й проблеми.
Ние добре познаваме човека, полицая и ръководителя капитан Евтим Костадинов. Считаме, че професионалният му опит, познаването на личния състав на РДВР в град Добрич и най-вече на работата, касаеща отделните служби, ще бъдат използвани от него за издигането на авторитета на МВР чрез професионализъм и дисциплина. Вярваме, че той ще направи съществени демократични промени в състава и в работата. Всичко това ще се извърши принципно, законосъобразно, в движение.
ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
Като имаме предвид изложеното желание, очакваме заповедта Ви за назначаването му като титуляр директор на РДВР-Добрич.
София, 20 януари 1992 г.
РАЙОННО ПОЛИЦЕЙСКО УПРАВЛЕНИЕ - ДОБРИЧ
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 3 февруари - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОСНОВИ НА ИКОНОМИЧЕСКАТА ПЛАТФОРМА "ИКОНОМИКА НА СОЦИАЛНАТА СИГУРНОСТ И ОТГОВОРНАТА СВОБОДА" (ЧАСТ ВТОРА) НА ХРИСТИЯН-НАЦИОНАЛНИЯ СЪЮЗ (БЪЛГАРСКА НАЦИОНАЛНО-РАДИКАЛНА ПАРТИЯ И БЪЛГАРСКА ХРИСТИЯНДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ - ЦЕНТЪР), ПРИЕТИ ПРЕЗ МЕСЕЦ МАРТ 1991 ГОДИНА.
Българската християндемократическа партия - център (БХДП(ц) решително се разграничава от следните действия на изпълнителната власт след 10 ноември 1989 г., довели до рязко влошаване на стопанския климат в страната и уронили нейния международен престиж:
А. На еднопартийните правителства на БСП:
- разстройване на вътрешния пазар чрез изнасяне зад граница на жизнено необходими стоки - следствие на неефективна митническа политика и контрол върху външнотърговската дейност на фирмите;
- принизен контрол при разпродажбата на безценица (а в редица случаи и незаконното разграбване) на обществени материални ценности;
- отлагане по тяснопартийни съображения на въвеждането на купонна система още в средата на 1990 г., с което би се осигурило нормално снабдяване на населението до подготвянето и въвеждането на "стартовия" пакет от закони на пазарното стопанство;
- грубо отхвърляне на алтернативни концепции, включващи система от мерки (обмяна на парите, мащабна приватизация, дефлационна данъчна и бюджетна политика и т.н.) за нискоинфлационен преход към пазарна икономика.
Б. На коалиционното правителство на БСП, СДС и БЗНС(казионен):
- "стартиране" на икономическата реформа без ясна обща концепция и конкретна програма, както и без наличието на необходимите за "старта" й пакет от взаимносвързани проектозакони и институции на пазарната икономика;
- либерализиране на цените в отсъствието на основни механизми и институции на пазарното стопанство и на ефективен данъчен механизъмза контрол и регулиране на тяхното равнище;
- блокиране на приватизацията чрез "инфлационно стопяване" на спестяванията и доходите на населението;
- финансова и икономическа политика, която не съдържа надеждни гаранции срещу евентуално парализиране на стопанския организъм и верижно нарастване на безработицата;
- намаляване на потреблението на различните социални групи под обещаното равнище и неточно осведомяване на обществеността относно величината и темповете на инфлацията;
- прехвърляне на отговорността за конкретни действия върху авторитетни международни финансово-икономически институции, без да са огласени публично принципите им и конкретните изисквания към нашата страна.
Очевидно е, че стопанската катастрофа и битовата нищета са резултат както на тоталитарното наследство, така и на икономическата политика на различните правителствени екипи след 10 ноември 1989 г. Докато българската икономика агонизираше, а народът изнемогваше, старата номенклатура и новият "елит" залагаха основите на личното си благоденствие.
Съглашателството на "основните" политически сили и лансирането на полския модел лишиха България от възможността да осъществи радикална икономическа реформа от типа на германската след Втората световна война! ПРОПУСНАТ БЕШЕ УНИКАЛЕН ШАНС ЗА БЪРЗО ПРЕМИНАВАНЕ КЪМ ПАЗАРНО СТОПАНСТВО ПРИ ВЪЗМОЖНО НАЙ-НИСКА СОЦИАЛНА ЦЕНА ЧРЕЗ ОВЛАДЯВАНЕ НА ИНФЛАЦИЯТА И ЛИКВИДИРАНЕ НА СПЕКУЛАТА. Вместо това на народа бе предложен модел за постигане на пазарно равновесие с "инфлационни равновесни цени" и рязко намаляване на покупателната способност на лева. Страната беше тласната към мъчителен и продължителен преход, неприемлив за преобладаващата част от населението.
Инфлационната политика на правителствата на "основните" парламентарни сили прехвърли тежестите на кризата върху гърба на социално слабите. НЕ СЛУЧАЙНО ОБМЯНАТА НА ПАРИТЕ И МАЩАБНАТА ПРИВАТИЗАЦИЯ СЕ ОКАЗАХА "ТРЪН В ОКОТО" НА ВЛАСТИМАЩИТЕ. Отношението им към тези доказали ефективността си мерки за сетен път разкри асоциалната същност на неолевичарските икономически концепции.
БХДП(ц) счита, че "лявата" ориентация на икономическата реформа може отново да концентрира огромната политическа власт в ръцете на тясна номенклатурна прослойка. НАЛИЦЕ Е СЛЕДОВАТЕЛНО РЕАЛНА ОПАСНОСТ ОТ ПОЛИТИЧЕСКА РЕСТАВРАЦИЯ НА ТОТАЛИТАРИЗМА НА НОВА ИКОНОМИЧЕСКА ОСНОВА. Само резкият завой "надясно" е в състояние завинаги да премахне тази опасност.
"Дясната" икономическа политика, поддържана от БХДП(ц), няма нищо общо с примитивния капитализъм, проповядван от "левите" сили. Тя се основава на разбирането, че демокрацията, плурализмът, личната свобода и благоденствието са немислими без наличието на масова прослойка от частни собственици. Затова българските християндемократи считат за свой свещен дълг да се борят ЗА ПРЕВРЪЩАНЕТО НА ВСЕКИ БЪЛГАРИН В РЕАЛЕН СОБСТВЕНИК с цялата произтичаща от това отговорност пред Бога и обществото.
Икономическата политика на левите сили все по-недвусмислено разкрива азиатската си окраска. БЪЛГАРСКОТО СТОПАНСТВО СЕ ОРИЕНТАЛИЗИРА, ВМЕСТО ПОСТЕПЕННО ДА ПРИДОБИВА МОДЕРНИ ЕВРОПЕЙСКИ ОЧЕРТАНИЯ.
Сближаването с Европейската общност тихомълком се подменя със съмнителна "Черноморска икономическа зона", дирижирана от Турция, която още е далеко от членство в Общия пазар.
Българските християндемократи изразяват несъгласие с принципно погрешната посока на икономическата реформа. Необмислените и често безотговорни действия на различните правителствени екипи донесоха на народа само материални и духовни лишения и поставиха пред специалистите допълнителни проблеми за бързото извеждане на страната от стопанската разруха.
ДНЕС ПОВЕЧЕ ОТ ВСЯКОГА Е ОЧЕВИДНО, ЧЕ ЗАВОЯТ КЪМ ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА, ПОЧИВАЩА НА ХРИСТИЯНДЕМОКРАТИЧЕСКИ ЦЕННОСТИ, НЯМА АЛТЕРНАТИВА!
II. Социалното пазарно стопанство и отговорната свобода - основополагащи ценности на християндемократическата икономическа концепция
ДУХОВЕН ФУНДАМЕНТ НА СОЦИАЛНОТО ПАЗАРНО СТОПАНСТВО Е ХРИСТИЯНСКАТА ИДЕЯ ЗА ОТГОВОРНАТА СВОБОДА. Съвременните общества не познават друга, по-справедлива и социално ангажирана идея за пазарна организация на икономическия живот.
Концепцията за социално пазарно стопанство трасира пътя към нов либерален икономически ред, осигуряващ неделимостта на свободата на индивида и благосъстоянието на обществото в цялост. Нейн духовен баща е германският икономист и политик ЛУДВИГ ЕРХАРД, а първообраз - стопанската реформа на християндемократите във ФРГ след Втората световна война.
ПОЛИТИЧЕСКАТА СРЕДА на социалното пазарно стопанство е ДЕМОКРАЦИЯТА ОТ ЗАПАДНОЕВРОПЕЙСКИ ТИП. Тя гарантира широкото участие на гражданите в изборните институции на властта съобразно с тяхната съвест при равни възможности за упражняване на стопанска дейност и умножаване на собствеността.
ИКОНОМИЧЕСКОТО ПРОСТРАНСТВО на социалните пазарни отношения се простира между политическата свобода и стопанския либерализъм, като СВЪРЗВА ЛИЧНАТА ОТГОВОРНОСТ ЗА СОБСТВЕНОСТТА С ВСЕОБЩАТА АНГАЖИРАНОСТ ЗА ПРОСПЕРИТЕТА НА ДЪРЖАВАТА. Главните му атрибути са частната собственост, свободното ценообразуване, конкуренцията, достойната национална парична единица и разумната политика на държавно регулиране на икономиката.
СОЦИАЛНИТЕ ИЗМЕРЕНИЯ на пазарното стопанство ИНТЕГРИРАТ РЕНТАБИЛНОСТТА С НЕПРЕХОДНИТЕ ИДЕАЛИ НА ХРИСТИЯНСКАТА ХУМАННОСТ. Сигурността, благоденствието и достойният живот на отделния член на обществото са поставени в зависимост както от собствената му предприемчивост, така и от глобалната производителност и рентабилност. В резултат индивидуалното благосъстояние се трансформира чрез обществения просперитет в солидарна отговорност за личната социална сигурност на всеки, т.е. социалното пазарно стопанство ДОПУСКА РАЗДЕЛЕНИЕ НА БОГАТИ И ОСИГУРЕНИ, НО НЕ БОГАТИ И НИЩИ.
НРАВСТВЕНИТЕ ОСНОВИ на социалното пазарно стопанство се коренят в ИЗКОННИТЕ ХРИСТИЯНСКИ ДОБРОДЕТЕЛИ - УВАЖЕНИЕ КЪМ ТРУДА И ОТГОВОРНОСТ ЗА БЛИЖНИЯ. Богатството и трудът са равнопоставени като морални ценности и са източник на обществен престиж. Чрез тях трудолюбието, спестовността и предприемчивостта се утвърждават в норми на стопанско поведение, а грижата за ближния - в мярка за нравственост и отговорност. По този начин богатството от "ябълка на раздора" се превръща в стожер на добродетелността и социалното партньорство. КАТО АНТИПОДИ НА ХРИСТИЯНСКАТА НРАВСТВЕНОСТ НЕМОРАЛНОТО БОГАТСТВО И КРАЙНАТА БЕДНОСТ СА ЕДНАКВО НЕПРИСЪЩИ НА СИСТЕМАТА ОТ ДУХОВНИ ЦЕННОСТИ.
Социалният пазарен организъм е високоорганизирана форма на обществено-икономически живот, почиваща върху ясни и недвусмислено дефинирани ПРИНЦИПИ, основополагащи между които са следните:
Първо: интегриране на всички слоеве на обществото върху НЕПРИКОСНОВЕНАТА ЧАСТНА СОБСТВЕНОСТ И СОЛИДАРНАТА СОЦИАЛНА ОТГОВОРНОСТ. Социалното пазарно стопанство е ИКОНОМИЧЕСКА СИСТЕМА ЗА ВСИЧКИ, осигуряваща равни шансове за успех при обществено ангажирана изява на пълната лична свобода. Основната "клетка" на социално ориентираното пазарно общество е индивидуалният собственик, а "костната му система" - масовата прослойка от средни по имуществено състояние поданици. Така се стимулират личната инициатива и широкото участие в обществено-икономическия прогрес.
Второ: висока организираност на стопанските и социалните процеси в рамките на активна държавна политика. Социалното пазарно стопанство няма нищо общо със "социалистическото" обобществяване на средствата за производство и ограничаване на личната предприемчивост, а така също с "организирания хаос" и неконтролираните форми на краен икономически либерализъм. ИНДИВИДУАЛНАТА СВОБОДА И ИНИЦИАТИВНОСТ СА ДВИГАТЕЛИТЕ НА ОБЩЕСТВЕНИЯ ПРОГРЕС, А ЦЕЛЕНАСОЧЕНАТА ДЪРЖАВНА ПОЛИТИКА - ИНСТРУМЕНТЪТ ЗА ОРГАНИЗИРАНО ПРЕВРЪЩАНЕ НА ПЕРСОНАЛНИТЕ УСИЛИЯ ВЪВ ВСЕОБЩ ПРОСПЕРИТЕТ.
Трето: непосредствена зависимост между личната производителност и равнището на икономическото благосъстояние на отделния гражданин. ПОДОБРЯВАНЕТО НА МАТЕРИАЛНИЯ СТАТУС НА ИНДИВИДА Е НЕВЪЗМОЖНО ИЗВЪН РЕАЛНИЯ МУ ПРИНОС ЗА РАЗВИТИЕТО НА ОБЩЕСТВОТО. Конкуренцията и преките връзки между стопанските субекти, стабилната парична единица и "твърдите" законови рамки на пазарните отношения ограничават максимално спекулативното пространство за обогатяване и движение на капитали.
Четвърто: децентрализация на управлението на икономиката. Изисква ПЪЛНА САМОСТОЯТЕЛНОСТ НА УЧАСТНИЦИТЕ В СТОПАНСКАТА ДЕЙНОСТ, КОИТО НЕ МОГАТ ДА БЪДАТ ОБЕКТ НА ПРЯКО ДЪРЖАВНО ВЪЗДЕЙСТВИЕ ОСВЕН В СЛУЧАИТЕ НА НАРУШАВАНЕ НА ЗАКОНА. Регулирането на пазарните отношения е индиректно и в рамките на единната икономическа, финансова и социалнаполитика на държавата. Осъществява се чрез система от регулатори - данъци, преференции, санкции, субсидии, намеса на пазара на държавни финансово-кредитни институции и т.н. Административно вмешателство се допуска предимно в областта на борбата с монополизма и нелоялната конкуренция, защитата на околната среда и други сфери на общ интерес за стабилността на стопанския живот.
Пето: висока социална сигурност на отделния гражданин. За трудоспособната част от населението тя се гарантира от отговорната свобода и широкото поле за лична изява. Стабилната икономическа среда, поддържана със средствата на държавната икономическа политика, създава действени мотиви за стопанска активност и реализиране на доходи. ПРАВОТО НА ДОСТОЕН ЖИВОТ ЗА НЕТРУДОСПОСОБНИТЕ И СОЦИАЛНО СЛАБИТЕ СЕ МАТЕРИАЛИЗИРА ЧРЕЗ СПЕЦИФИЧНА ДЪРЖАВНА ПОЛИТИКА, ОБХВАЩАЩА КАКТО ПРЯКОТО ПОДПОМАГАНЕ, ТАКА И СТИМУЛИРАЩА БЛАГОТВОРИТЕЛНОСТТА ЗАКОНОВА УРЕДБА.
Основополагащите ценности и принципи на християндемократическата концепция за социалното пазарно стопанство очертават икономическите и нравствените граници на едно МОДБРНО ОБЩЕСТВО, БОГАТО КАКТО С НЕИЗЧЕРПАЕМИЯ СИ ПОТЕНЦИАЛ ЗА РАЗВИТИЕ, ТАКА И С НЕПОСРЕДСТВЕНАТА СИ АНГАЖИРАНОСТ ЗА СЪЩЕСТВУВАНЕТО И БЛАГОСЪСТОЯНИЕТО НА СВОИТЕ ПОДАНИЦИ. Тяхната жизненост се корени в обстоятелството, че те не само не противоречат, но внасят и елементи на реда и морала, предопределен от Спасителя, в организацията на стопанския живот и социалното устройство на обществото.
СОЦИАЛНАТА ПАЗАРНА ОРГАНИЗАЦИЯ Е НАЙ-ПОДХОДЯЩАТА ЗА БЪЛГАРСКИТЕ УСЛОВИЯ, ЗАЩОТО СЕ ОПИРА НА ТРАДИЦИОННИ ЗА НАРОДА НИ ХРИСТИЯНСКИ ЦЕННОСТИ. НЕЙНОТО ВЪЗПРИЕМАНЕ БИ ОСВОБОДИЛО ОГРОМНИЯ ПОТЕНЦИАЛ ОТ ТРУДОЛЮБИЕ, ЕНЕРГИЯ И ДОБРОДЕТЕЛНОСТ НА НАЦИЯТА, СЪЗНАТЕЛНО И БЕЗМИЛОСТНО ЗАДУШАВАН ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЕТ ГОДИНИ ОТ КОМУНИСТИТЕ. НЕ СЛУЧАЙНО НИТО В "ДЕМОКРАТИЧНИЯ СОЦИАЛИЗЪМ” НА БСП, НИТО В "ПАЗАРНИЯ ЛИБЕРАЛИЗЪМ" НА СДС ПРИСЪСТВАТ ИКОНОМИЧЕСКИТЕ ОСНОВИ И ЛИЧНОСТНО-ОБЩЕСТВЕНИТЕ ИЗМЕРЕНИЯ НА СОЦИАЛНОТО ПАЗАРНО СТОПАНСТВО. ЗА СТАРО- И НОВООБРЯДНИТЕ ЧЕРВЕНИ И СИНИ ТОТАЛИТАРИСТИ СОЦИАЛНАТА ОРИЕНТАЦИЯ НА ПАЗАРНАТА ОРГАНИЗАЦИЯ Е НЕУГОДНА, ТЪЙ КАТО ЩЕ ИЗТРЪГНЕ ИЗ КОРЕН ВЪЗМОЖНОСТИТЕ ИМ ЗА ВЛАСТВАНЕ ЧРЕЗ ИКОНОМИЧЕСКА ПРИНУДА И ТОТАЛНА ПОКВАРА НА ОБЩЕСТВОТО ПОСРЕДСТВОМ "КАСТОВО" ДЕЛЕНИЕ, НЕНАВИСТ И ПРОТИВОПОСТАВЯНЕ НА ИНДИВИДИ И ГРУПИ.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 3 февруари - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
УСТАВ (ЧАСТ ТРЕТА - ПОСЛЕДНА) НА ЕВРОПЕЙСКАТА ОРГАНИЗАЦИЯ НА ВОЕННИТЕ СЪЮЗИ (ЕВРОМИЛ). Организацията е основана през 1972 година.
Параграф 12. Изпълнителният комитет
Изпълнителният комитет се избира от средите на президиума от самия президиум. Той се състои от:
а) избрания от президиума председател,
б) избрания от президиума заместник-председател,
в) други трима членове на президиума.
За избирането на председателя и на заместник-председателя важи: избран е този, който събере повече от 50 % от гласовете. Ако при първия тур на избора не се постигне необходимото мнозинство, до втория тур се допускат двамата кандидати, които в първия тур са събрали най-голям брой гласове. Във втория тур на изборите е избран този, който събере повече от подадените гласове. При равен брой гласове се провежда балотаж. Ако има само един кандидат, то при втория тур е достатъчно обикновено мнозинство на гласовете.
Параграф 13. Задачи на изпълнителния комитет
Избраният от президиума изпълнителен комитет във взаимодействие със секретариата ръководи дейността на организацията. Той подготвя заседанията на президиума и привежда в изпълнение решенията. Освен това той изпълнява представителни функции, координира дейността на консултативните органи (комитети) и отговаря за привличането на нови членове, за сътрудничеството с националните военни съюзи и за поддръжката им.
Изпълнителният комитет поема отговорност за секретариата и осигурява предоставянето на разположение на нужните средства, за да се изпълняват задачите в съответствие с устава. По предложение на изпълнителния комитет президиумът може да избира консултативни органи (комитети за определен случай или постоянни комитети). Председателите на тези комитети се избират от президиума по предложение на изпълнителния комитет и те редовно докладват за дейността си по покана на изпълнителния комитет. Тези комитети се състоят от максимум пет души, които в рамките на своята консултативна функция трябва да притежават необходимите технически компетенции за съответната област от задачи. Повишаване на членския внос или други, свързани с разходи, организационно-политически мероприятия се внасят пред президиума за вземане на решение само по предложение на изпълнителния комитет след консултиране със завеждащия финансовата част. По правило изпълнителният комитет заседава на всеки два месеца.
Параграф 14. Пътни разходи
Всички пътни разходи и разходите по престоя на делегатите на събранието на членовете, на президиума, на изпълнителния комитет и на другите комитети трябва в съответствие с международната практика дасе изплащат от изпращащите ги съюзи. Пътните разходи и разходите по престоя на завеждащия финансовата част в рамките на посочените в параграф 10 предпоставки се поемат от ЕВРОМИЛ. Същото важи и за разходите по престоя и пътните разходи на проверяващия касата, на неговия заместник, съответно и на заместниците. В сила е правилникът за определяне на пътните разходи за работещите в бюра. Отклоняващи се от този правилник постановки могат да се приемат само от президиума по предложение на изпълнителния комитет.
Параграф 15. Секретариат
(1) ЕВРОМИЛ поддържа секретариат. Президиумът определя местоположението му по предложение на изпълнителния комитет. Сегашното му седалище е Бон.
(2) Президиумът е упълномощен и задължен да променя статута на ЕВРОМИЛ по начин, който позволява седалището на ЕВРОМИЛ всеки път да бъде там, където се намира секретариатът.
(3) Задачите и представителните пълномощия на секретаря на президиумаи на останалия необходим персонал се регламентират в приетия от президиума правилник за вътрешния ред на секретариата. Изменения в съществуващия правилник могат да се правят от президиума по предложение на изпълнителния комитет (виж също параграф 13).
Параграф 16. Проверка на касата
(1) Събранието на членовете назначава за периода от 3 години минимум един проверяващ касата и минимум един негов заместник, който не бива да е от състава на президиума. Проверяващият касата и неговият заместник трябва да бъдат от различна националност.
(2) Проверяващият касата има право по всяко време и задължение веднъж годишно да извършва проверка на касата на ЕВРОМИЛ. Проверката трябва да се извършва по специално приет от събранието на членовете правилник.
Параграф 17. Език
Официалният език на ЕВРОМИЛ се определя от съответното седалище на организацията.
Параграф 18. Регламенти и правилници
За изменение или елиминиране на регламенти и правилници е необходимо категоричното решение на компетентния орган. В противен случай те остават в сила и извън събранието на членовете.
Параграф 19. Разформироване на ЕВРОМИЛ
За разформироването на ЕВРОМИЛ е необходимо мнозинство от две трети на присъстващите членове на събранието с право на глас.
Параграф 20. Юрисдикция
Юрисдикция на ЕВРОМИЛ е седалището на организацията.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 3 февруари - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯ КОМИТЕТ НА БЪЛГАРСКАТА НАЦИОНАЛНА ДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ (БНДП) ПО ПОВОД НА ПРЕИМЕНУВАНЕТО НА СТОЛИЧНИ УЛИЦИ.
Една от основните ценности, изповядвани от БНДП, е възраждането и отстояването на българските национални въжделения. Като партия - хармонично съчетаваща демократичните традиции и националните интереси, приветстваме започналия процес на преименуване на селища, улици, училища, предприятия и т.н. Премахването на названията, свързани с комунистическата идеология, и възвръщането на исторически утвърдилите се наименования е политика, която приветстваме. В същото време не можем да не изразим нашата тревога от мудността и явната непоследователност на комисиите и органите, които са натоварени с тази задачи. В тяхната дейност проличава липса ла цялостна концепция, съобразена както с историческата памет и традиции, така и със съвременните изисквания на една добре осъзната държавна и национална политика. Прибързаните и недобре обмислени преименувания, които за едно кратко време предпоставят нуждата от нови корекции, срещат неразбиране и объркване сред обществеността. Съвсем пресен е примерът с преименуването на бул. "Македония" на бул. "Цар Борис III".
Решението изходните булеварди на столицата чрез имената си - "Мизия", "Тракия" и "Македония" да въплъщават духовното единство на българската нация, сега с лека ръка е ревизирано. Защо трябваше да се посяга на бул. "Македония" точно в момента, когато България призна независимостта на Македония и не е ли това акт, който показва разминаване с официалната държавна политика?
Скандален е и случаят с преименуването на ул. "Джеймс Баучер" на ул. "Киевска". В същото време непокътнати седят имената на видни комунистически функционери. БНДП изразява своята тревога от необмислените действия на комисията по преименуванията в столичната община, настоява да бъдат възстановени имената на бул. "Македония" и ул. "Джеймс Баучер" и да бъде избран друг представителен булевард, който да бъде наименован "Цар Борис III".
Очакваме, че столичната комисия ще излезе с цялостен план за проектираните преименувания и ще даде възможност на обществеността да изкаже своите мнения позиции.
София, 30 януари 1992 г.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 3 февруари - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА ОБЩИНСКАТА ОРГАНИЗАЦИЯ НА ЗЕЛЕНАТА ПАРТИЯ ВЪВ ВЕЛИКО ТЪРНОВО ПО ПОВОД ИСКАНЕТО ВЕЛИКО ТЪРНОВО ДА СТАНЕ ОБЛАСТЕН ЦЕНТЪР СЪС СПЕЦИАЛЕН ДЪРЖАВЕН СТАТУТ. Документът е адресиран до Народното събрание, до Президента на Републиката, до Общинския народен съвет - Велико Търново и до средства за масово осведомяване.
УВАЖАЕМИ Г-Н ПРЕЗИДЕНТ,
ДАМИ И ГОСПОДА,
Велико Търново е град-светиня, запечатал в своята многовековна история най-светлите върхове на българския народ!
Съхранил в своята памет имена на царе и патриарси от Втората българска държава, чрез делото и подвига на Св. Евтимий Патриарх Търновски и неговите следовници, Велико Търново записа златни страници не само в българската, но и в общославянската и световната култура.
През мрачните векове на робството завери и въстания даваха израз на неговия непреклонен дух, стъпките на Дякона Левски и на Отец Матей Преображенски - Миткалото водеха народа ни към светия кръст на Свободата.
Талантливите ръце на майстори като Уста Кольо Фичето извайваха с много любов и преклонение филигранния силует на нашия град.
След Освобождението Велико Търново даде на България най-прогресивната дори спрямо съвременните критерии Търновска конституция.
Вековен културен, обществен и политически център, през последните години, особено от живковия тоталитарен режим В. Търново беше подложен на небивала дискриминация и обезличаване, за да бъде сведен от бивша столица на България до елементарна община. Рушиха се от времето и бездушието църквата "Св.Четиридесет мъченици", Преображенският манастир и други святи културни паметници а се възвисяваха партийни дворци и паметници!...
И сега управляващата партия "СДС-движение" не проявява кой знае какви грижи за възстановяване на достойнството на нашия град. Преизбраният Президент на Република България навести Велико Търново едва в навечерието на президентските избори. Упорито се говори, че УПРАВЛЯВАЩИТЕ се готвят да "коронасят" Габрово за център на нова област, в която пак на Велико Търново ще се отреди незавидна роля.
Общинската организация на Зелената партия във Велико Търново застава категорично зад исконното желание на всички честни, родолюбиви великотърновци да бъде възстановено полагащото се място на нашия град в културния, обществен и политически живот на България. Велико Търново да стане областен център със специален държавен статут, като тук да полагат клетва народните представители и президентът, тук да се провеждат важни, исторически заседания на Народното събрание.
Нашият град е извоювал през вековете това свое историческо право!
31 януари 1992 г.
/Пресслужба "Куриер”/
09:50:17
03.02.1992 г.
Редактори: Нина Гаврилова
Любомир Йорданов
Технически изпълнител: Емилия Генадиева
Комплексна обработка: Издателски комплекс БТА
Соруright © Пресслужба "Куриер", 1992 г. Всички права запазени. При препечатване или използване на материали от този бюлетин позоваването на Пресслужба "Куриер" е задължително!