Добре дошли в СДС-либерали!
Ние, СДС-либерали, сме тези, които искат парламентарна демокрация и правим всичко възможно, за да я постигнем. Докато едни спъваха реформата, за да останат на власт, други правеха гладни революции по паважа, ние наложихме 25 (двадесет и пет) важни решения и закона, които се приеха от Великото Народно събрание.
Ние знаем целта, ние можем да управляваме емоциите си, ние отстояваме идеите си и водени от здравия разум се стремим към:
* политическа, икономическа и духовна свобода;
* нравственост, почтеност и отговорност;
* уважение към личността;
* приоритет на правата и интересите на отделния човек;
* ненасилие при решаване на проблемите на обществото и личността;
* открит характер на всяка дейност;
* толерантност при вземане на решения и колегиалност в ръководството;
* конструктивност в отношенията с другите политически партии и обществени организации за обединяване на различните обществени интереси и консолидация на обществото;
* достойно място за страната ни в обновяваща се Европа.
Въпреки политическия плурализъм, парламентарната демокрация и опитите за реформиране на стопанството в България настъпи хаос. Цари спекула. Млади, активни и способни хора напускат страната. Населението ни бързо застарява. Българинът в България страда днес и е несигурен за утрешния си ден. В управлението на страната господства непрофесионализъм, липсва здрав разум. Ние, СДС-либерали, се противопоставяме на всичко това и се опитваме да доведем управление на разума — защото знаем как!
Ние сме за свобода на личността, ред и сигурност в обществото, хармония с природата.
Нашата политика е основана на разбирането, че личността е движещата сила в обществото. Само чрез отделния човек може да се решават проблемите, които стоят пред него самия и пред обществото като цяло!
Ние сме за освобождаване на обществото, а не за неговото разрушаване.
Ние сме за стабилни държавни структури, които да защитават интересите на отделния човек, да гарантират неговата сигурност и да осигуряват свободата му. България се нуждае от такива структури, които могат да проведат икономическата реформа, да осигурят прилива на чуждестранен капитал, да съживят производството и да създадат условия за равноправното участие на страната в световната икономика.
Крайно време е да се разделим с революционния патос и провокирането на подобни настроения. Ние се обявяваме за страбилна държава, която може да осигури социалния мир, да прекрати мрачната българска традиция на седемдесетилетни преврати, революции и диктатури.
Държавата трябва да координира освободената енергия на силите, които функционират в обществото, а не да предписва формите на индивидуалната активност.
Ние, СДС-либерали, искаме да преустановим изкуствено създадените етнически конфликти. За нас българският национален въпрос е въпрос на гарантиране правата на всички български граждани и толериране на българите, живеещи извън страната.
Ние няма да допуснем нарушаването на социалните гаранции на социално слабите в обществото, на инвалидите. Либералната икономика не се противопоставя на социалната държава. Напротив, либералната икономика е единственият шанс за постигане на социална сигурност в България.
Ние, СДС-либерали, работим с тези, които искат и могат да направят България модерна, преуспяваща и привлекателна за живот — страна на равноправни хора, със самочувствие, доволни от своя труд и способни да използват собствеността си (ум, нравственост, сърце, ръце, имот, машини...), за да натрупат материално и духовно богатство.
Ние се стремим към осъществяване на мирен преход и разбираме смяната на системата като процес, а не като еднократен революционен акт.
Някои намират за неизбежно „временното намаление на потреблението ... растящата несигурност, инфлацията, безработицата и фалитите", а други предлагат „шокова приватизация“.
Ние, СДС-либерали, ви предлагаме реалистичен изход от кризата, за да създадем демократична, правова и преуспяваща държава.
Моделът за гражданско общество на СДС-либерали е част от представата за България като елемент от обединена Европа.
Нашият народ е жизнен, той е способен сам да решава съдбата си. Достатъчно е да може свободно да прояви своята природна интелигентност, трудолюбие и последователност; изобретателност и мъдрост; практич- ност и гъвкавост; желание за успех и спокойствие; дързост и предприемчивост; любов и грижа за семейството, земята и природата; взаимопомощ и толерантност към чуждото мислене; духовна зрялост.
Залагаме на най-доброто в националния ни характер и на традиционните български ценности.
В условията на свобода на личността, неприкосновеност на частната собственост и възможност за лична инициатива българинът прави чудеса!
България е европейска държава и ние знаем как да извоюваме достойно място за страната ни във всички европейски структури — това е реално доказателство и гаранция за зачитането на човешките права и за на- ционалната ни сигурност. Защото на прага на XXI век сигурността и правото на един се гарантират от сигурността и правата на всички.
Пътят, който заедно ще извървим, няма да е лесен. Сега е моментът, когато той трябва да бъде избран — когато все още има какво да спасяваме. Ние знаем как и се нуждаем от вас!
УВАЖАЕМИ ИЗБИРАТЕЛИ,
Ако желаете заедно да постигнем:
* отстраняване на БСП от властта по мирен път — чрез избори и съд над виновните за националната катастрофа;
* най-резултатна смяна на системата — от централно псевдопланово контролирана към либерална пазар- на икономика;
* единство на нацията и граждански мир в условия на разбирателство и търпимост между нас в името на преуспяваща България;
* спазване от всички на конституционния ред и законността в страната и уважение към демократичните държавни институции;
* бързо възстановяване . на земеделието, животновъдството, горското стопанство и производството на достатъчно храни за народа ни;
* защита на националните интереси и приобщаване на България към европейските структури, авторитет на страната ни пред света,
ДОВЕРЕТЕ СЕ НА СДС-ЛИБЕРАЛИ!
Нашата бюлетина е бяла с три жълти ивици.
Ако се стремите към:
* законови и политически гаранции за свобода, неприкосновеност и граждански права на личността;
* свобода за творческа изява на човешкия талант;
* излизане на преден план на нуждите на личността пред изискванията на всякакви социални обединения;
* реализиране на правото ни да живеем и работим в екологично чиста среда;
* защита на труда на производителите от спекулативно ограбване;
* разбирателство между етническите общности на основата на гарантирани права и задължения;
* закрила на църковните институции и свобода на религията;
* възраждане на традиционните български ценности,
ДОВЕРЕТЕ СЕ НА СДС-ЛИБЕРАЛИ!
Нашата бюлетина е бяла с три жълти ивици.
Ако искате да създадем:
* либерална пазарна икономика, отворена към света и основана на екологосъобразни технологии;
* свещена и неприкосновена, конституционно защитена и стимулирана частна собственост и свободно предприемачество;
* общество от свободомислещи, инициативни, самостоятелно действащи хора, които да натрупат материално и духовно богатство по законен път, а не за сметка на другите;
* условия за развитие на икономическите ни връзки със съветските републики и за проникване в наситените западни пазари;
* от военнопромишления комплекс основа за стабилизиране и подем на икономиката;
* частни банки, фондова и стокови борси;
* опростени процедури по възстановяване на собствеността върху земята;
* предпоставки за развитието на туризма като перспективен отрасъл,
ДОВЕРЕТЕ СЕ НА СДС-ЛИБЕРАЛИ!
Нашата бюлетина е бяла с три жълти ивици.
Ако искате чрез прецизно законотворчество да имаме:
* незабавно изпълнение на моралния дълг на обществото за възстановяване на собствеността и възмездяване на бившите собственици във възможния за днешното ни общество размер;
* ограничена намеса на държавата в стопанската дейност;
* целеви данъчни и кредитни облекчения за частните производители;
* надеждни механизми в данъчната система за стимулиране на производителите на екологично чиста селскостопанска и промишлена продукция;
* сметна палата и данъчна полиция;
* справедливост при връщането на отнетите имоти и при обезщетяването на бившите им собственици;
* ускорени процедури по връщането на имуществата на всички видове кооперации,
ДОВЕРЕТЕ СЕ НА СДС-ЛИБЕРАЛИ!
Нашата бюлетина е бяла с три жълти ивици.
Ако мислите, че трябва:
* новият кодекс на труда да бъде съобразен с нуждите на пазарните отношения и да отразява равнопоставеността на частната, общинската и държавната собственост;
* заплащането на труда да стимулира трудовата мотивация и инициативата на личността;
* хората да имат работа, отговаряща на техните желания и квалификация, която да могат свободно да избират;
* да живеем в жилища, съответстващи на потребностите и възможностите ни, като създадем свободен жилищен пазар;
* да изградим принципно нова, модерна система за социално осигуряване, отделена от държавния бюджет;
* социалното осигуряване да дава подкрепа на со- циално слабите, достойна помощ за безработните и поддръжка на частично трудоспособните;
* на пенсионерите да бъде гарантирана достойна старост без лишения;
* самотните и инвалидите да не са вече социално онеправдани и да се реализират пълноценно в семейството и труда,
ДОВЕРЕТЕ СЕ НА СДС-ЛИБЕРАЛИ!
Нашата бюлетина е бяла с три жълти ивици.
Ако сте сигурни, че:
* човешкото здраве е част от екологичното равновесие и един от най-съществените елементи на качеството на живота;
* здравното осигуряване трябва да гарантира високоефективна и качествена медицинска профилактика, здравна помощ и рехабилитация;
* искате да възродим традиционното българско семейство, да създаваме желани деца и в семейството да ги възпитаваме;
* младежта има нужда от житейски шансове и перспективи;
* спортът трябва да стане част от нашия живот, от условията за труд, почивка и развлечения,
ДОВЕРЕТЕ СЕ НА СДС-ЛИБЕРАЛИ!
Нашата бюлетина е бяла е три жълти ивици.
Ако се вълнувате за:
* здравето на планетата като основа и за здравето на обществото;
* взаимната зависимост на всички живи същества и всички процеси, които правят живота възможен, и искате политическите и икономическите решения да бъдат съобразявани с това;
* оптималното съчетаване на технологичната с лри- родната околна среда;
* създаването и прилагането на технологии, подчертано насочени към човека и подчинени на човешките потребности;
* защитата ни като потребители и искате производителите и търговците задължително да осигуряват информация за качеството, ефективността и безопасността на стоките,
ДОВЕРЕТЕ СЕ НА СДС-ЛИБЕРАЛИ!
Нашата бюлетина е бяла с три жълти ивици.
Ако сте свободомислещи и вярвате, че:
* ще успеем да възстановим духовните ценности на народа, да спасим културата и да запазим културното ни наследство; -'
* училищата ще станат място за образование й наука, а не идеологически „фронт“;
* ще можем да създадем частни, кооперативни и обществени учебни заведения, които да се самоуправляват;
* ще постигнем пълно премахване на цензурата и ликвидиране на държавния монопол върху ефира и съобщенията;
* ще защитим законодателно и финансово развитието на научната, внедрителската дейност и интелектуалната собственост;
* ще направим културата самоорганизираща се и самоуправляваща се система, която да осигури развитието на всеки и на всички;
* всяка културна традиция притежава необходимите елементи за изграждане на устойчив свят и трябва да бъде насърчавана и развивана,
ДОВЕРЕТЕ СЕ НА СДС-ЛИБЕРАЛИ!
Нашата бюлетина е бяла с три жълти ивици.
Ако държите за хармонията между външната и
вътрешната ни политика и оттук за:
* интензивни икономически и духовни връзки с българските етнически общности извън пределите на България;
* цивилизовани норми при международното и междуличностното общуване;
* ускорено присъединяване на България към Европейската общност и нейните пазари;
* атлантическа солидарност, институционализирана от НАТО, сближаване и постепенно интегриране на страната ни със структурите на тази организация;
* приобщаване на България към Западноевропейския съюз и достойно място за страната ни в изграждащата се европейска система за колективна сигурност;
* присъединяване на страната ни към Съвета на Европа, гарант на човешките права на Стария континент;
* плодотворно приятелство със САЩ и Канада — трансатлантически стожери на Хелзинкския процес;
* солидарност със страните от Източна Европа;
н развитие на отношенията ни със Съветския съюз. Русия и другите отделящи се от него републики на вза- имоизгодна основа;
* балансирани добросъседски отношения на Балканите, в които България ще играе ролята на стабилизиращ фактор;
* стопяване на ледовете между Република България и Република Македония;
* морална и честна външнополитическа стратегия, която осигурява благоденствието и независимостта на нацията, защитава националното достойнство и уважава достойнството на другите народи.
ДОВЕРЕТЕ СЕ НА СДС-ЛИБЕРАЛИ!
Нашата бюлетина е бяла с три жълти ивици.
Ако сте честни родолюбци и желаете:
* въоръжените сили да са основен Гарант за нацио- нална сигурност и да се поддържат на възможното равнище, гарантиращо максималната им ефективност — условие за преодоляване на тежкото наследство от блоковото противопоставяне;
* модерна, с висока етика и боеспособна армия от професионалисти под граждански контрол, алтернативна военна служба;
* армията да бъде достойна част от обществото с честни и преуспяващи офицери;
* в границите на България да живеем в мир, разбирателство и взаимно уважение, независимо от етническата ни принадлежност и вяра;
* органите за ред и сигурност непоколебимо, твърдо и с уважение към отделния човек да изпълняват конституционните си задължения;
* защита на правата на служителите от въоръжените сили и МВР, решаване на социалните им проблеми и освобождаване «а енергията и таланта им за професионално усъвършенстване и развитие;
* подобряване на условията за живот и отдих на войниците и матросите и създаване на възможност за придобиване на гражданска специалност по време на службата;
ДОВЕРЕТЕ СЕ НА СДС ЛИБЕРАЛИ!
Нашата бюлетина е бяла с три жълти ивици.
Ако искате да живеем в условия на:
* силно местно самоуправление, при ново административно-териториално деление;
* финансова самостоятелност на новите административно-териториални единици;
* поощряване на структурите, осигуряващи изява на човешките умения на местно равнище. Така ще се разкрият възможности за създаване на много нови работни места, за изграждане на общините и за пряк контрол на въздействията върху околната среда.
ДОВЕРЕТЕ СЕ НА СДС ЛИБЕРАЛИ!
Нашата бюлетина е бяла с три жълти ивици.
Реализирайки нашите идеи, въпреки комунистическото мнозинство в парламента, в условията на недостатъчна обществена подкрепа, ние, Зелената партия, Федерацията на клубовете за демокрация и Демократическа партия — Консервативен сговор, успяхме да наложим редица важни решения и закони, приети от ВНС.
Дата на внасяне |
Дата на приемане |
Заглавие |
|
19. 07. 90 |
21. |
07. 90 |
Мораториум върху изпълнението на влезли в сила смъртни наказания |
02. 09. 90 |
03. |
10. 90 |
Допълнение към Правилника за организацията и дейността на ВНС (прието от Ком. по парл. етика) |
24. 08. 90 |
24. |
10. 90 |
Закон за изменение и допълнение на Закона за политическите партии |
24. 08. 90 |
24. |
10. 90 |
Закон за изменение и допълнение на Закона за народните съвети |
09. 08. 90 |
28. |
08. 90 |
Декларация относно положението в Персийския залив |
03. 10. 90 |
04. |
10. 90 |
Закон за борба със спекулата |
05. 09. 90 |
26. |
10. 90 |
Решение за изпращане на военен контингент в Персийския залив |
02. 11. 90 |
12. |
12. 90 |
Закон за допълнение на Закона за посевния и посадъчен материал |
22. 12. 90 |
22. |
12. 90 |
Декларация за присъединяване към Европейската общност |
|
09. |
01. 90 |
Закон за задграничните паспорти |
16. 01. 91 |
16. |
01. 91 |
Декларация срещу агресията в Литва |
17. 09. 90 |
29. |
01. 91 |
Закон за изменение на Закона за пенсиите |
05. 10. 90 |
29. |
01. 91 |
Закон за изменение и допълнение на Закона за пенсиите |
10. 01. 91 |
30. |
01. 91 |
Законопроект за конституционна отмяна на смъртното наказание (приет от Ком. по човешките права) |
19. 12. 90 |
22. |
02. 91 |
Закон за собствеността и ползването на селскостопанските земи |
22. 12. 90 |
|
04. 91 |
Инициатива и Декларация за присъединяване към НАТО (приета от Ком. по национална сигурност) |
26. 02. 91 |
17. |
05. 91 |
Закон за чуждестранните инвестиции |
11.01.90 |
05. |
06.91 |
Решение за реабилитация на заличените адвокати |
27. 05. 91 |
28. |
05. 91 |
Закон за политическа и гражданска реабилитация на репресираните лица |
02. 09. 90 |
15. |
06. 91 |
Част от Правилата и процедурите на парламентарната етика |
13. 05. 91 |
24. |
06. 91 |
Закон за изменение на Указа за търговското корабоплаване на РБ |
03. 03. 91 |
19. |
07. 91 |
Закон за реституцията, включен в Закона за кооперациите |
05. 03. 91 |
19. |
07. 91 |
Закон за кооперациите |
10. 08. 91 |
19. |
08. 91 |
Закон за избиране на народни представители и общински съветници и кметове |
24. 05. 91 |
23. |
08. 91 |
Закон за изменение на Закона за собствеността и ползването на селскостопанските земи за Беломорска Тракия и Егейска Македония |
01. 08. 91 |
01. |
08. 91 |
Денонсиране на договора за взаимопомощ със СССР |
05. 12. 90 |
|
|
Законопроект за изменение на Закона за авторското право |
06. 02. 91 |
|
|
Законопроект за националното единство и междуетническите отношения |
12. 03. 91 |
|
|
Законопроект за преобразуване и приватизация на държавните предприятия |
26. 03. 91 |
|
|
Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс |
02. 04. 91 |
|
|
Законопроект за спорта |
02. 05. 91 |
|
|
Законопроект за защитените територии |
10. 05. 91 |
|
|
Законопроект за изменение на Закона за автономия на ВУЗ |
24. 06. 91 |
|
|
Законопроект за горите |
|
|
|
Законопроект за приватизацията |
|
|
|
Законопроект за висшето образование |
11. 07. 91 |
|
|
Законопроект за приватизацията и възстановяване на щети от национализацията на стопански и жилищни обекти |
01. 08. 91 |
|
|
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за амнистия и връщане на отнетите имущества (за Народния съд) |
22. 08. 91 |
|
|
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за избиране на народни представители, общински съветници и кметове |
02.09. 91 |
|
|
Законопроект за изменение на Закона за избиране на нар. представители, общински съветници и кметове |
Доказателство за неизбежната необходимост на идеите ни за реформата е и фактът, че дори нашите политически опоненти гласуваха за тях.
Защото друг път за възраждането на България няма!
УВАЖАЕМИ ИЗБИРАТЕЛИ,
Подаденият глас е израз на преценка. А вашият глас за СДС-либерали показва ясна позиция, присъща на свободните и мислещите личности. Той доказва, че либералните идеи са ваши идеи.
Всички искат „Да спасим България“.
Ние знаем как, но можем само с вас!
ИКОНОМИЧЕСКА ПРОГРАМА
България преживява дълбока криза, от която могат да я изведат само резултатни и бързи промени. Ние, СДС-либерали, предлагаме цялостна програма за реформи, като се стремим към свобода на личността, равновесие в обществото, хармония с природата. Ние ще успеем с подкрепата на всички българи, които вярват, искат и могат сами да управляват живота си.
Ние знаем целта, ние можем да управляваме емоциите си, ние отстояваме идеите си, като се ръководим от разбиранията си, че:
* свободата на личността е отговорност;
* ролята на държавата е да осигури на хората правото да бъдат свободни;
* човекът е само част от природата, който носи свободата вътре в себе си.
За нас единственият път за смяна на системата е подмяната на икономическите й основи. Ние се ръководим от икономически, а не от политически съображения, защото добрата политика — това е преди всичко добрата икономика.
Всеки непредубеден гражданин вече много добре усеща, че България, в сравнение с другите бивши социалистически страни, е с най-силни макроикономически неравновесия и с най-малки възможности за балансирането им за сметка на външни източници.
Въпреки това правителството на г-н Попов успя да осъществи първите стъпки на пазарната икономическа реформа. Настоятелно отстояваше антиинфлационен курс, либерализира цените и външноикономическите отношения, положи основите на сътрудничеството с международните икономически организации, без които България не може да излезе от икономическата криза.
Поради острите противоречия в парламента и по- стоянната икономическа нестабилност постигнатата икономическа стабилизация е изключително неустойчива и лесно разрушима.
Не се задействаха елементарни икономически лосто
ве и механизми, което предизвика преливане на капитали от годните предприятия към негодните и увеличи скритата безработица, отслаби мотивацията на труда, а високият лихвен процент на практика не даде очакваните резултати.
Годните предприятия не получиха необходимата им глътка въздух, а негодните не бяха закрити поради липса на отработена методика за фалит. Основен недостатък на реформата досега е, че предизвика силно спадане на производството.
Липсват не само пазарните механизми, но и основните институции на пазарната икономика:
— банковата система е все още остаряла и се приспособява мъчително;
— трудно е началото на стоковите и фондовата борси, на системите за данъчен и валутен контрол.
Неестествено е в една цивилизована страна частният бизнес да бъде задушаван от разрушителна данъчна политика и от нелоялната конкуренция на държавните икономически структури. Учудващо ли е тогава, че всеки собственик на фирма укрива доходи, не плаща данъци, свива производството и не увеличава заетостта. Всичко това логично доведе до нарастване на безработицата и допълнително увеличи социалното напрежение в страната.
Несъвършеното трудово и социално законодателство накара, да се чувстват неуверено и тези, които имат, и тези, които нямат работа.
Старата стопанска номенклатура не само запази позициите си, не само саботира икономическата реформа, но и не даде място на професионализма в стопанското управление.
Изводите:
* Централизираната планова икономика не може да бъде заменена с пазарна само за няколко месеца, дори когато политическата и икономическата реформа, под натиска на демократичните сили, вървят успоредно в желаната от нас посока.
* Дълбочината на икономическата криза, която е резултат от командно-админнстративното комунистическо управление, може да бъде преодоляна само с решителни и комплексни действия.
* Времето за работа в областта на икономиката без ясна или колеблива програма е изчерпано окончателно.
* Не е възможно никакво съжителство между ко- мандно-административната и пазарната икономики, защото те са коренно различни и са с противоположна логика. Тяхното съжителство води до натрупване на по- големи деформации и съхранява икономическото нерав- новесие и монополизма.
* Само частната собственост гарантира както стабилно развитие на перспективните предприятия, така и ефективни стопански решения.
* До момента реформата има и пропуски от обективен и субективен характер. Липсата на ясно определена икономическа програма за действие е основен и много важен въпрос. Огромна нужда има и от програма, която да стимулира личната инициатива, защото пазарната икономика се основава преди всичко на свободната дейност и на инициативата на индивида.
* Завършването на прехода изисква голям скок под формата на глобална програма за едновременни финансови, институционални и юридически промени с логични взаимовръзка между скъсване и преход. Понятието „скъсване“ означава окончателното разделяне с командно-административната система, основана на държавната собственост върху средствата за производство, а „преход“ — преминаването от една система в друга, успоредно с трансформирането на държавната собственост в частна чрез така очакваната приватизация.
КАКВО ПРЕДЛАГАМЕ ДА СЕ НАПРАВИ?
РЕСТИТУЦИЯ - акт на историческа справедливост и част от приватизацията
Илюзия е, че може да съществува пазарна икономика без частна собственост. Провеждането на реституцията се затруднява от следните обстоятелства:
— част от обектите физически не съществуват или са силно изменени;
— друга част са придобити от добросъвестни трети лица;
— вече започналата приватизация изпревари законодателното регламентиране на реституцията.
Проблемите на бившите собственици в сегашните условия могат да се решат само като елемент на стопанската реформа, но не и самоцелно.
Принципът, който ние, СДС-либерали, ще защитаваме е: средствата за реституция да се определят като фиксиран процент на приходите от приватизацията.
В нашите условия е възможно единствено реституция, която да удовлетвори справедливите претенции на собствениците и да не блокира приватизацията, т. е. да се върнат във физическите им граници всички стопански обекти, които са били отчуждени и в момента са държавна или общинска собственост (или на обществени организации). Към тази реституция може да се пристъпи незабавно. Останалите собственици е най-правилно да бъдат обезщетени чрез придобиване на дялове и акции в съответния отрасъл на приватизираното предприятие. Разбира се, възможно е и парично обезщетяване по затихваща скала.
ПРИВАТИЗАЦИЯ - сменя системата, гарантира икономическата самостоятелност и връща достойнството на човека
За нас приватизацията е началото на реалната реформа. Без приватизация мерките за демонополизация и децентрализация остават само поредна реорганизация.
Приватизацията е наше дълбоко политическо убеждение и ние последователно ще защитаваме свещената и неприкосновена частна собственост.
Прахосано беше много парламентарно време в спорове за това, не как, а кой да провежда приватизацията. За съжаление все още нямаме приет Закон за приватизацията, спестяванията на населението се стопиха, а финансовите възможности на частния бизнес така и останаха недостатъчни. Умело бе дискредитирана т. нар. малка приватизация (публичните продажби на бензиностанциите) и въпреки декларациите за добронамереност, преследвайки тяснопартийни цели, политическите сили блокираха естествения стремеж на хората да станат собственици.
Предлаганият от нас модел на приватизация ще ни осигури: заинтересовани собственици; собствено финансиране на процеса; фондове за разкриване на нови работни места в приватизираните предприятия; стабилизация на държавния бюджет; формиране на фондове за програми, стимулиращи разкриването на нови работни места в приватизираните предприятия; модерна и независима от държавния бюджет социално-осигурителна система, като 10—15% от ценните книжа на всяко приватизирано предприятие станат собственост на осигурителните фондове.
Нашият Законопроект съчетава всички съвременни методики за приватизация, което ще гарантира ускоряване на приватизационния процес чрез необходимите облекчения за българските участници.
Превръщането на повече от нас в независими собственици, като основа на политическата и социалната стабилност, е целта, на нашата приватизация.
Ние ще насърчаваме участието на чуждестранния капитал в приватизацията като достъпен начин за приобщаване на страната към световната икономика. Нашите предпочитания ще бъдат насочени към капитали с дългосрочни и цивилизовани намерения.
БАНКОВА СИСТЕМА - двигател на промените и икономическото развитие
В резултат на все по-намаляващото производство, увеличаващия се дефицит, както и на монетарната (стабилизационната) част на икономическата реформа намаля покупателната способност на парите. Възниква проблемът, кой и с какви пари ще участва в бъдещата приватизация и в инвестиционните процеси, за да се стабилизира и развие икономиката. Ще допуснем ли това да бъдат досега управляващата номенклатура и спекулантите, натрупали „мръсни“ пари?!
Немислимо е да съществува и да се развива икономика, основана на частната собственост при държавни банкова система.
Затова ние, СДС-либерали, смятаме, че парите на населението трябва да бъдат управлявани от заинтересовани и компетентни частни лица.
Освен парите в ръцете на населението в страната ни съществуват и други реални пари — спестяванията, натрупани в Държавна спестовна каса. Като обща сума — няколко десетки милиарда лева — те представляват солиден банков и кредитен ресурс за започване на приватизацията и осъществяване на инвестиции, които ще донесат още пари. Затова управлението и насочването и на тези пари трябва да премине в частни ръце.
Ликвидирането на частната собственост в тази страна започна с национализиране на банките, затова възстановяването на частната собственост трябва да започне с възстановяването на частната банкова система.
Банковата система ще се развива чрез основаването на нови частни банки и превръщане на формално ак- ционираните, но реално одържавените търговски банки, в реални акционерни дружества с широко участие на частен капитал.
Чрез частната банкова система ще се привлекат много чуждестранни капитали, чието участие ще ускори стабилизирането, технологическото обновяване и развитие на икономиката ни.
ИКОНОМИЧЕСКИ РЕГУЛАТОРИ
Ние сме за пазарна икономика, основаваща се на частната собственост, без пряка намеса на държавата в стопанския живот. Или образно казано, ние виждаме държавата като регулировчик на уличното движение, а не като учител по кормуване.
Ние сме за бюджетната политика, насочена към освобождаване на бюджета от неимоверно раздутите му преразпределителни функции. Приоритетна ще се осигуряват средства за важни обществени нужди (здравеопазване, образование, наука, екология, култура) и ще се гарантира ефективното им използване. Предлагаме и целево субсидиране (пряко или чрез данъчни и кредитни облекчения) на производството на селскостопански и стоки от първа необходимост.
Съществуващата данъчна система е неспособна да стимулира ефективното развитие на икономиката. Особено силно удря тя производителите. Ядрото на данъчната реформа трябва да бъде преминаването към нова данъчна система с малък брой единни данъци, постепенно намаляване на данъчните ставки за данъка върху печалбата и данъка върху общия доход. Ние ще отстояваме програма на постепенно понижаване на максималната ставка на данъка върху печалбата — за първата година с 10% и всяка следваща година по 5%, докато достигне 20%. Съответно ще бъдат коригирани и ставките на данъка върху общия доход с цел стимулирането на частните инвестиции.
Ние сме за създаването на гъвкава данъчна система, съдържаща както данъчни облекчения, така и данъчни утежнения (каквито са екологичните данъци), чрез която ще може да се въздейства целенасочено върху промените и развитието на икономиката.
Освен законодателните инициативи, свързани с данъчната политика, са необходими структурни и институционални промени, чрез които тя да се прилага. Такава необходима институция е данъчната полиция.
СЕЛСКО СТОПАНСТВО
Нашата цел в този отрасъл е създаването на условия за развитие на частното фермерство и свободното коопериране на собственици. Ние предлагаме опростени процедури за бързо прилагане на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за кооперациите. Водеща роля при възстановяването на собствеността върху земята трябва да имат общинските поземлени комисии и общите събрания на собствениците.
В планинските и полупланински райони собствеността върху земята може да бъде възстановена веднага.
Фермерите могат да се кооперират за съвместно ползване на наличната селскостопанска техника.
При новите пазарни условия е възможно и да се ползва кредит за купуване на необходимата селскостопанска техника, който да се изплаща срещу част от продукцията.
Подпомагането на селското стопанство ще се осигурява и чрез валутната и митническата политика при вноса на употребявана селскостопанска техника и продажбата й на достъпни цени.
Ние ще отстояваме приемането на нов Закон за горите, гарантиращ възстановяването на собствеността върху тях.
ПРОМИШЛЕНОСТ И ЕНЕРГЕТИКА
В условията на пълна собственост на държавата върху средствата за производство в промишлеността ние предлагаме програма, в която ясно личи принципното разделение на промишлените предприятия на две групи:
* Фирми, в които държавата запазва контролния палет акции (ВПК, БДЖ и др.).
* Фирми, които трябва да бъдат подготвени и включени в процеса на приватизация.
Важен елемент от програмата е уреждането на проблемите, свързани с фалита на икономически неефективните предприятия.
Според нас акцентите на реформата в промишлеността са два: енергетиката и комуникациите.
През следващите няколко години потреблението на енергия в Република България трябва да се задържи на и под нивото на 1989 година. Това означава целият ръст на българската икономика да се осъществява за сметка на намаляване относителното потребление на енергия. В момента българската икономика потребява 2- 2,5 пъти повече енергия от развитите страни. За премахването на тази аномалия ние предлагаме:
— постепенно преструктуриране на промишлеността чрез намаляване дела на енергоемката продукция; преструктуриране на енергопроизводствения отрасъл, като се създаде) национален държавен орган с функции, определени в закон, състоящи се в определяне на нацио- налната енергийна стратегия, прогнозиране и анализ на националния енергиен баланс по ресурси и енергийни продукти. Този орган може да бъде министерство, агенция или отдел в Министерство на икономиката;
— създаване на държавна национална енергийна компания за производство и разпределение на електрическата енергия в съответствие със съвременната търговска нормативна уредба;
— създаване на държавен холдинг, обхващащ производството и търговията с въглища за енергийни и битови нужди;
— внедряване на нови нискоенергоемки технологии;
— стимулиращо законодателство за производство на енергоикономични съоръжения, за използване на не -конвенционални енергийни източници и оползотворява не на отпадна топлина;
— преструктуриране на енергийния баланс до достигане дял на природния газ 15—20%.
Вторият важен момент в реформата е проблемът с комуникациите в нашата страна, в които влизат всички съобщителни връзки (пътна и ЖП мрежа, ПТТ, радиотелевизионни, спътникови, компютърни и други мрежи). Комуникациите са стратегически отрасъл на икономиката, без който е невъзможно нейното съвременно развитие и приобщаването ни към Европа и света.
Модернизирането им е невъзможно без участието на чуждестранен капитал, но по наше мнение държавата трябва да запази на този етап монопола си върху съобщителната мрежа, като се приватизира основно производството на комуникационни средства. В същото време ние ще отстояваме твърдо създаването на частни телевизионни и радиоканали и програми.
ИКОНОМИКА И ЕКОЛОГИЯ
Ние ще стимулираме създаването и прилагането на нови екологично чисти технологии, защото:
— те не разрушават околната среда;
— не създават риск за здравето на хората;
— снижават себестойността на произведената продукция;
— осигуряват ниска енергоемкост на производството.
В данъчната си политика ще се ръководим от принципа: „Който замърсява, той плаща!“. В същото време за всички нови производства законодателно ще регламентираме строги екологични норми, така че да не допускаме изобщо пускането в експлоатация на замърсяващи и вредни производства.
ОТБРАНИТЕЛНА ПРОМИШЛЕНОСТ
Ние, СДС-либерали, смятаме, че военнопромишленият комплекс може да бъде използван за създаване на основа и предпоставки за подем на българската икономика, защото вече съществуват:
— значителен научно-технически, производствен кадрови потенциал, свързан с разработването, усвояванетo, производството и търговията на изделия и системи с военно предназначение, отличаващи се с висока технологична сложност и прецизност;
— сложни производствено-технологични и организационни връзки в системата на отбранителната промишленост;
— реални възможности за бързо реагиране на потребностите на динамично изменящия се външен пазар в условията на държавен монопол върху специалното пpоизводство.
Естествено това ни налага да съхраним създадения потенциал в отбранителната промишленост и да го използваме рационално и ефективно за по-пълно задоволяване на потребностите на отбраната и сигурността на страната. Поддържането на постоянна и висока национална сигурност изисква да се запазят и бързо да се пренасочат ресурсите на специалното производство.
Нормалното функциониране на фирмите от отбранителната промишленост изисква във възможно най-кратки срокове да се решат основните им проблеми:
— създаване на необходимите организационни предпоставки за осигуряване на държавната поръчка в сектора па отбранителната промишленост;
— осигуряване на стимулираща и стабилна икономическа среда (икономически условия, нормативи и регулатори) за производствено-стопанската дейност в специалното производство, съобразена с възприетите принципи на общата стопанска реформа в страната;
— незабавно уреждане на разплащанията със СССР по двустранната Спогодба за търговско-икономическите връзки за 1991 година;
— прехвърляне към държавния дълг на кредитните задължения в левове на фирмите от отбранителната промишленост, породени от механизми на държавните поръчки и конверсията на специалното производство;
— компенсиране на валутните кредити за сметка ла изнесената, но неизплатена специална продукция в конвертируема валута;
- целево финансиране и поставяне на конкурсно начало на научно-изследователската и технологичната дейност за изпълнение на междуправителствените споразумения и на държавната поръчка в системата на отбранителната промишленост.
ВЪНШНОИКОНОМИЧЕСКИ ОТНОШЕНИЯ
Ние предлагаме преговорите за асоцииране с Европейската общност да станат основа на външноикономическата ни ориентация, като във възможно най-кратък срок България се присъедини към ГАТТ и сключи споразумение с Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.
На този етап ще се стремим да разгърнем външноикономическите връзки на България и за сметка на кредитите и помощите, отпускани на Съветския съюз от международните валутни организации.
Външната ни търговия за кратко време трябва структурно да се преориентира към конкурентни международни пазари — САЩ, Канада, Европа и Япония.
Ние сме за изграждане на многостранна платежно система със страните от Централна и Източна Европа и засилване на контактите с правителствата на републиките от бившия СССР. Особено внимание заслужават икономическите отношения с Русия, Прибалтийските републики, Украйна, Белорусия, Казахстан, Узбекистан.
Развиващите се страни и занапред ще запазят своето значение като пазар за инженерингови услуги и пласмент на специалисти.
Ще отстояваме по-нататъшна либерализация на стокообмена, като ще отделяме особено внимание на либерализацията на вноса и износа на услуги. Ние се обявяваме за либерално отношение към репатрирането на печалби и дивиденти и въвеждането на пълна конвертируемост на лева в реално възможния най-кратък срок. В дългосрочен аспект ние сме за свободно движение на стоки, капитали и хора в Обединена Европа.
ТЪРГОВИЯ И УСЛУГИ
Нашата програма предвижда бърза приватизация в тази сфера, тъй като има всички условия за това. В този процес ще отстояваме засилени преференции за българските граждани, тъй като това ще ни гарантира както добри печалби за кратко време, така и разкриване на нови работни места, от които в момента много се нуждаем.
Ние сме за възраждане на занаятчиите, като част от средната класа, способна да осигури евтини и качествени стоки и услуги.
БЕЗРАБОТИЦА
За нас това е основният проблем при провеждането на икономическата реформа, чието решаване е въз- можно при ускорено развитие на частния сектор в икономиката. Освен това трябва професионално да реализираме редица политико-икономически мерки:
1. Създаване на условия за свободен пазар на работната сила като задължителен елемент на пазарната икономика;
2. Професионално изграждане на елементите на трудовата борса на национално и регионално равнище;
3. Създаване на общонационална програма за борба с безработицата, в която се включват:
— икономически стимули за разкриване на нови работни места (данъчна политика);
— изискване участието на пенсионери и работници от чужбина във всяко предприятие да става само със съгласието на синдикалните организации;
— изграждане към Националната трудова борса на структура, която да проучва възможности и да предлага работа на наши работници и специалисти в чужбина.
4. Да се осигурят преференции за кандидатите за собственици и управляващи на предприятия, предлагащи програми за разкриване на нови работни места.
ТРУДОВОПРАВНИ ОТНОШЕНИЯ
Те трябва да бъдат регламентирани с три отделни закона: Кодекс на труда, Закон за синдикатите и Закон за колективните трудови спорове.
Кодексът на труда ще бъде съобразен с нуждите на пазарните отношения и ще отразява равнопоставеността на частната, общинската и държавната собственост.
Нашият Законопроект за синдикатите регламентира правата и задълженията им.
Законът за колективните трудови спорове дава възможност на работниците да отстояват своите позиции чрез стачки.
По този начин ние сме уверени, че максимално точно ще бъдат регламентирани отношенията в класическия триъгълник: работна сила (представена от синдикат)—работодател—държава (като арбитър).
Цивилизованите общества се познават по отношението си към
ИНВАЛИДИТЕ
Те са сред нас, но ние не ги виждаме. Със средства от държавния бюджет (т. е. на всеки един от нас) те бяха поставени извън обществото, както преди се казваше — в „неравностойна положение“. По този начин се стигна дори до реална дискриминация на инвалидите в обществото, макар и представяна под формата на доброжелателство и хуманност. Тя започва от най-раннз възраст с отделянето на децата-инвалиди в специални домове и училища. Ние, СДС-либерали, оценяваме тази практика като много погрешна. Нашета разбиране е, че инвалидите са част от обществото и те трябва ДД имат своего достойно място в него! Те се нуждаят само и единствено от законови гаранции за равнопоставеност в обществото!
Затова ние предлагаме да:
— проведем радикална реформа в системата за социални осигуряване така, че да се гарантират пенсиите и обезщетенията за инвалидност; закрила при безработица, като се отчита намалената им конкурентноспособност на пазара на работната сила;
— родителите на деца-инвалиди трябва Да избират сами формата на обучение и рехабилитация на, своите деца; системата за обучение в специализираните домове за деца-инвалиди трябва да бъде осъвременена така, че да гарантира образованието, професионалната квалификация и социализацията на тези хора в зряла възраст;
-- всеки инвалид трябва да има право на труд по собствен избор, каквото право има всеки член на гражданското ни общество. Вредни производства няма да има, а тези, които са неподходящи за инвалиди, могат да бъдат определени от самите тях;
— експертните комисии за оценка на инвалидността ще заработят по нови критерии и нова методика. Техните решения ще имат препоръчителен характер и ще дават широк избор при трудоустрояване според професионалната компетентност на инвалидите;
— частната стопанска инициатива на и за инвалидите ще бъде стимулирана чрез облекчен данъчен и кредитен режим;
— интеграцията на инвалидите в обществото е немислима без свободен достъп до обществени места, без промени в различните видове транспортни средства и съоръжения. Архитектурните и транспортни бариери могат да бъдат отстранени само със специална програма, а гаранциите за бъдещото им избягване трябва да бъдат заложени в закони, според които обществените обекти да не бъдат пускани в експлоатация, ако не отговарят на нормите за инфраструктура за инвалиди;
— проблемите на инвалидите са най-добре познати на самите тях. Затова с участието на органите за местно самоуправление, частни агенции и фирми и обществени организации на териториален принцип ще бъдат създадени центрове за социално общуване и консултации за инвалидите;
— за самотните инвалиди, които се нуждаят от квалифицирана помощ и за инвалидизирани при злополука лица трябва да се създадат центрове за независим начин на живот. Там хората ще придобиват умения, които да ги направят самостоятелни в ежедневието им и пълноценни партньори в общуването с околните.
Дискриминацията на инвалидите може да бъде избягната, ако техните проблеми придобият публичност. А разрешаването им в голяма степен зависи от широката обществена инициатива за подпомагането им.
Сложните процеси на икономическата реформа ще успеем да овладеем само с добре подготвени специалисти. Затова предлагаме нов подход към
НАУКАТА И ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ
При оценка на икономическото състояние на страната и възможностите за преодоляване на икономическата криза западните експерти неизменно оценяват и нивото на образованието, и състоянието на научните изследвания в нашата страна. В повечето случаи тези оценки са положителни. Това обаче съвсем не означава, че състоянието на образователната система и науката в България съответства на съвременните изисквания.
Успехи все пак имаме. За съжаление средното образование има много нисък коефициент на полезно действие, а във висшето се прилага ученическа система на обучение, която потиска и деформира индивидуалните възможности на студентите.
Един от най-сериозните дефекти на висшето образование и науката е тяхната откъснатост една от друга. Под влияние на съветския модел БАН се разви като „комплексна“ научна организация, несъобразена с условията в нашата страна.
Към БАН се проявяваше привилегированото отношение, свързано с финансирането на изследователската дейност и квалификацията на учените. Като резултат се създадоха добри международни връзки и сега в БАН работят немалко наистина добри и международно признати специалисти. Същевременно тези учени като правило не са интегрирани в системата на висшето образование и не оказват съществено влияние върху нея.
Висшите училища също се развиха не по правилата на обективната потребност, а според капризите на „силните на деня“. Така се създадоха 31 висши и около 51 полувисши училища, което също не е съобразено с възможностите на страната ни.
Силно централизираната система за присъждане на научни степени и звания и партийният филтър деформираха кадровата политика и заедно с „твърдите“ учебни планове не дадоха възможност на висшите училища да имат своя физиономия.
Студентите бяха поставени в условията на ученици без възможност да нагодят учебния процес към своите индивидуални възможности и интереси. В лошо състояние са материално-техническата база, и тя е далече от съвременните изисквания. Също в много тежко състояние са университетските библиотеки, които трябва да се превърнат в центрове за преподаване и знания. Сега действащите закони в системата на висшето образование по-скоро водят до анархия, вместо да създават реални условия за приобщаване към висшето образование на развитите страни.
Поради липсата на пазар на работната сила досега мотивацията за повече от студентите отсъстваше и целта им бе единствено да получат диплома.
Докато изминалата парламентарна година беше посветена главно на икономическите проблеми на страната, през следващата ще обърнем по-голямо внимание на въпросите на образованието и науката. Тези проблеми не търпят повече отлагане, защото от тях зависи съдбата на хиляди млади хора и научен потенциал у нас.
В областта на научните изследвания предлагаме:
— Приемането на закон за научната дейност и научните организации, с който да се решат проблемите с финансирането на научните изследвания и да се определи статутът на научните организации (висши училища, БАН, ведомствени и фирмени изследователски звена и институти).
— Съществени изменения в структурата на БАН, в нейния устав и предмет на дейност. Особено внимание да се отдели на фундаменталните изследвания и изследванията, незастъпени в системата на висше образование. Финансирането на научната дейност да се извършва по три канала: пряко от държавата, от специално създаден „Национален фонд за научни изследвания“ чрез конкурс при равнопоставеност на всички научни организации и от преки договори с ведомства, фирми, юридически и физически лица.
В системата на висшето образование нашите виждания са:
— висшите училища да се превърнат в основни центрове за научни изследвания, тясно обвързани с учебния процес;
— да се осигури правото на всеки, независимо от възрастта си, да получи образование, от което се нуждае;
— изработването на такива образователни програми във висшите училища, които да осигуряват специалисти, отговарящи на образователните стандарти на развитите страни;
За да бъдат изпълнени тези задачи, висшите училища трябва да придобият необходимата степен на автономност, която ще се изразява в:
— свобода на преподаването и научните изследвания;
— правото да определят сами представителите в ръководните си органи;
— правото да разполагат с предоставените им и придобитите финансови средства;
— правото да присъждат научни степени и звания.
Ние виждаме ролята на държавата преди всичко в контрола върху крайния резултат от дейността на висшите училища чрез независима комисия за ежегодната им публична оценка.
Ще се стремим към нов начин на организация на учебния процес чрез предлагане на свободно избираеми и факултативни дисциплини. Необходимо е да се въведат различни степени на обучение, съответстващи на образователните системи в развитите страни. Нашето виждане е те да бъдат:
— полувисше образование до 6 семестъра;
— висше образование от 10 до 12 семестъра, завършващо с академично звание „бакалавър“ или „дипломиран специалист по ..."
— следдипломно обучение от 2 до 3 семестъра, завършващо с академично звание „магистър“;
— аспирантура до 6 семестъра с присъждане на на- учна степен „доктор"
Предлагаме и нов начин за финансово подпомагане на студентите чрез стипендии и система за кредитиране.
Коренно ще променим системата за присъждане на научни степени и звания, като бъде поверена изцяло на висшите училища. Така ще има възможност за хабилитиране на по-млада възраст.
Особено внимание трябва да обърнем на широкия достъп на студентите и научно-преподавателската общност до световните информационни банки чрез съвременни средства за комуникации.
Значителни средства трябва да бъдат инвестирани за превръщането на библиотеките на висши училища в центрове за получаване па звания и информационно осигуряване.
Не на последно място стои и въпросът за заплащането на учените и преподавателите. То трябва да съответства на полагания труд и на голямата му обществена значимост. Само така може да се прекрати „изтичането на мозъци“.
За да отстоим предизборната си програма, ние се задължаваме пред нашите избиратели да разработим (някои вече са) и да внесем в Народното събрание:
— Закон за реституцията;
— Закон за приватизацията;
— Закон за банково и кредитно дело;
— Закон за борсите;
— Закон за Сметната палата;
- Закон за данъци и такси;
— Закон за данъчна полиция;
— Закон за производството и търговията със специални средства;
— Закон за държавен енергиен орган (министерство, агенция или отдел);
— нов Закон за електроенергетиката и електростопанството;
— Закон за производство и разпределение на нефт, газ и въглища;
— нов Закон за ядрената защита и радиационната безопасност на територията на Република България;
— Закон за икономията, съхраняването на енерго- ресурсите и енергийните продукти;
— Закон за опазване на околната среда;
— Закон за изобретенията, рационализациите и защита на интелектуалната собственост;
— Закон за просветата:
— Закон за висшето образование;
— Закон за научната дейност и научните организации;
— Закон за здравеопазването;
— Кодекс на труда;
— Закон за синдикалните организации;
— Закон за колективните трудови спорове;
— Закон за социалното осигуряване;
— Закон за полицията;
— Поправка на Закона за земята;
— Поправка на Закона за чуждестранните инвестиции;
— Поправки на текстове от Конституцията на Република България;
— Закон за жилищното строителство и въпросите, свързани с уреждане на лихвите по старите жилищно- спестовни влогове.
— Закон за конфискация на незаконно придобитото имущество на политическите партии и обществени организации и техните фирми.