София, 15 октомври 1996 година
Брой 121 (1676)
София, 15 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА ПАРЛАМЕНТАРНАТА ГРУПА НА ДВИЖЕНИЕТО ЗА ПРАВА И СВОБОДИ ПО ПОВОД НА ПРОВЕДЕНАТА ДИСКУСИЯ НА КАНДИДАТИТЕ ЗА ПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ПО ВЪПРОСИТЕ НА НАЦИОНАЛНАТА СИГУРНОСТ. Документът е огласен на заседание на Народното събрание и по Българската национална телевизия.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ КОЛЕГИ НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
Взимам думата от името на Парламентарната група на Движението за права и свободи /ПГ на ДПС/ и като народен представител от I-ви Благоевградски избирателен район, за да направя следната декларация:
Снощи всички граждани на България и ние, народните представители, изслушахме с голям интерес и много внимателно първата дискусия на кандидатите за президент на Република България по въпросите ка националната сигурност по Българската национална телевизия и Българското национално радио.
Националната сигурност е един от най-важните приоритети на президента на Република България, с които е натоварен от конституцията.
Особено важно място в концепцията за националната сигурност заема националният етнически въпрос.
След като бяха посочени кандидатите за президент на Обединените демократични сили и на Българската социалистическа партия, в регионалните вестници в Благоевградски окръг и след това в централните вестници се разпространи информация за създадена нелегална организация, наречена "Ислямска защита". Емисари на тази организация разпространявали в Западните Родопи документи и други печатни материали, с които искали създаването на етнокултурна и етноадминистративна автономна област на мюсюлманите в Западните Родопи. Още в началото на месец септември организирахме пресконференция в агенция Балкан, където участваха и ръководители на ДПС от региона.
На пресконференцията опровергахме клеветата за намеса на ДПС в действията на горепосочената организация. Апелирахме за незабавно разкриване на подбудителите и извършителите на тази провокация от компетентните органи.
Преди десетина дни д-р Тренчев в свое интервю изрази тревогата си, че разполага с информация, че някои централи ще използват етническата конфронтация и сблъсъка в предизборната кампания. Движението за права и свободи изрази мнението, че в този труден за България момент никой не би рискувал международния й авторитет. Длъжни сме с тревога да констатираме, че не се оказахме прави.
Вчерашният брой на вестник "Дума" излезе с голямо уводно заглавие "Ислямско движение иска автономия у нас" с подзаглавие "Организацията щяла да сваля със силови мерки правителства и институции" - автор Живка Ангелова. Нищо не се съобщава в статията за авторите и действията на МВР и на Главна прокуратура през тези три месеца за разкриването им.
След снощната дискусия между двамата основни кандидати за президент на Обединените демократични сили /ОДС/ Петър Стоянов и на Българската социалистическа партия /БСП/ проф. Маразов всички ние - демократично мислещите граждани на България и компетентните органи, разбрахме кой е организаторът на цялата тази кампания.
Проф. Маразов, ние Ви благодарим, че неволно ги издадохте, но внимавайте, ще навлечете проблеми на БСП и на себе си.
Проф. Маразов, Вие може да сте почтен, признат учен, но така, както обявиха и някои ваши колеги от БСП, не сте добър политик. До снощната дискусия Вие правихте опити да се разграничите от официалната позиция на БСП и на правителството, но всъщност Вие изцяло стоите на позициите им.
Съветваме Ви, не четете доклади, написани от Първанов и Жан Виденов, в следващите телевизионни дискусии.
Вие, колеги от така наречената демократична левица, не позволявайте и не използвайте етническото противопоставяне в предизборната кампания. Дори за наша изненада другият кандидат, Ваш бивш народен представител - Минчо Минчев засега не си го позволява.
Движението за права и свободи изрично се противопоставя срещу използването на националистическата карта в предизборната кампания.
Винаги сме декларирали и заявяваме, че Движението за права и свободи е за териториалната цялост на Република България, за нейния държавен суверенитет, ние сме против всякакъв сепаратизъм, откъдето и да идва той.
Всички признават приноса на Движението за права и свободи в създаването на модел за мирен преход за гражданско общество и разрешаване на етническите проблеми в страната.
София, 10 октомври 1996 г.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 15 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ВЪЗРАЖЕНИЕ НА ПРЕДИЗБОРНИЯ ЦЕНТЪР НА КАНДИДАТА ЗА ПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ОТ КОАЛИЦИЯ "ЗАЕДНО - ЗА БЪЛГАРИЯ" ИВАН МАРАЗОВ ПО ПОВОД НА ПРЕДАВАНЕ НА БЪЛГАРСКАТА НАЦИОНАЛНА ТЕЛЕВИЗИЯ, АДРЕСИРАНО ДО ЦЕНТРАЛНАТА ИЗБИРАТЕЛНА КОМИСИЯ
УВАЖАЕМИ ГОСПОДА,
Категорично възразяваме срещу излъчения в централните информационни емисии на Българската национална телевизия /БНТ/ - "По света и у нас" и "Днес+", в изданията им от 8 октомври 1996 г. - предизборен репортаж за посещението на кандидата за президент на Обединени демократични сили /ОДС/ Петър Стоянов в Германия и в Полша и акцентите в предстоящите му разговори на най-високо равнище там. Материалът бе включен в тези емисии в нарушение на чл. 11а, т.8 от Закона за избиране на президент и вицепрезидент на Република България и на чл. 8, т.т. 3 и 7 от Споразумението между БНТ и парламентарно представените партии и коалиции, според които:
• "репортажите се излъчват в края на посочените предавания, в обособени рубрики с наименование "Предизборна хроника";
• "БНТ не включва предизборни репортажи в информационните емисии, извън обособената рубрика "Предизборна хроника".
София, 9 октомври 1996 г.
РЪКОВОДИТЕЛ НА ПРЕДИЗБОРНИЯ ЦЕНТЪР:
Георги Първанов
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 15 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОБРЪЩЕНИЕ КЪМ БЪЛГАРСКИЯ НАРОД НА КАНДИДАТА ЗА ПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ВЕРА ИЛИЕВА, ИЗДИГНАТА ОТ БЪЛГАРСКАТА КОМУНИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ
УВАЖАЕМИ СЪНАРОДНИЦИ,
Обръщаме се към вас от името на Българската комунистическа партия, която бихме искали да представим на българската общественост и на българските избиратели като единствена - коренно различаваща се от всички днешни парламентарни и извънпарламентарни политически партии.
В условията на събитията, които съвременният свят изживява през последното десетилетие, досегашният модел на съвременния социализъм не издържа изпитанието.
Нашата партия заявява, че всичко онова, което се случи, не е нищо друго освен провал на досегашния модел!
Изразяваме дълбокото си убеждение, че бъдещето на света не е на капитализма, а на социализма. Друга алтернатива няма! Нашата партия е класова организация, а не реформистка или ревизионистична партия. Не приемаме и не можем да приемем никакви съвременни, модерни или други модели на социалдемокрацията. Ясно е, че социализмът през третото хилядолетие ще се развива!
Всички знаем, че Китай влиза в 21-ви век с темпове на развитие, които са по-високи от която и да е страна от капиталистическата система.
Ние сме партия на труда, а не на капитала!
Ние сме против експлоатацията, против реставрацията на капитализма и на експлоататорските общества!
Ние сме против колониализма и империализма!
Ние сме за конституционно равноправие на всички граждани без оглед на техните класови, социални и етно-религиозни различия!
Убедени сме, че тласъкът, който сега получава предизборната кампания, ще се превърне в дискусия по съдбовните проблеми на българската държава и общество.
Ще работим за обединението на истинските комунисти в България в една-единствена комунистическа партия, партия на БЪДЕЩЕТО, която ще играе решаваща и определяща роля в политическия живот на нашата страна.
Обявяваме се против монархофашистката форма на управление.
Ясно и категорично заявяваме, че ние сме за чиста и свята република.
Борбата за надмощие в социално-икономическата сфера е борба между отделните крила на буржоазията и социалдемокрацията.
Единствено нашата партия е в състояние, в съответствие с партийната ни програма да защити българската държава и народа ни от външни и вътрешни посегателства.
Нека си кажем, че никой от управлявалите досега партии не бяха и не са в състояние да спрат разпада на българската държавност.
Защо?
Защото те не я желаят!
Тя пречи на тяхната грабителска политика.
Днешното състояние на държавата е резултат от сценария за нейното разграждане, което е и същността на техните стремежи, а именно:
- натрупване на печалби чрез разграбване на държавното и народното имущество.
Социалистическата икономика не рухна нито в една страна. Тя беше умишлено съборена и разрушена.
Вие ще попитате?
Може ли при социализма да има лична материална заинтересованост?
Може ли социализмът да бъде демократическа система?
Отговорът е - ДА, МОЖЕ!
Защото, когато производителите са заинтересовани от високопроизводителен труд, няма необходимост от принуда за постигане на тези резултати.
Сега всичко построено от нас се разпродава.
Дълговете ни единствено могат да бъдат успешно погасявани само чрез производството на експортни ресурси, а не на разрушаването и заграбването на производството, което се извършва у нас. И не със смъкване на кожата на българския данъкоплатец. Вместо разпродажба - ще предприемем програми за реконструкция и модернизация за окрупняване и развитие на предприятията. С това ще сложим край на сегашния хаос.
Ние сме за власт на огромното мнозинство трудови хора!
България има достатъчно природни и производствени мощности, разполага с необходимия трудов и интелектуален потенциал. Тя е в състояние без каквито и да е обвързвания и без външни подаяния да осигури хляб, поминък и работа!
Нашата цел е да направим необходимите промени и в базата и в надстроечните структури на Държавното управление, което ще бъде в състояние да сложи край на сегашната реставрация.
Имаме модел за изграждането както на административната, така и на съдебната система.
Поддържаме държавната, кооперативната и частната собственост в земеделието и промишлеността и тяхната равнопоставеност без експлоатация на чужд труд. Ние знаем как да възстановим ограбените и изнесени в чужбина богатства и ресурси на България и да накажем справедливо виновниците за това.
Българската комунистическа партия не е само национално явление.
Тя, Българската комунистическа партия, е неделима част от международното работническо и комунистическо движение по примера на руските, китайските и други комунисти.
Тя, Българската комунистическа партия, е инициатор на днешния комунистически интернационал.
Сигурността на българската държава е свързана с нейната външна политика на активен НЕУТРАЛИТЕТ, неучастие във военнополитически блокове и групировки и развитие на всестранни отношения с всички близки и далечни страни, които се основават на взаимното доверие и сигурност.
Няма да допуснем България да стане база за нападение срещу други страни, нито пък ще допуснем тя да стане обект на външна агресия.
Трябва да е ясно на всички избиратели, че така нареченият "нов световен ред" не може да запази световния мир. Затова сегашното разбиране за "нов ред" не е нищо друго, освен разширяването на НАТО, с цел водене на агресивни войни против други държави и народи.
Ние сме за такъв мир, който ще гарантира целостта и сигурността на всички държави и народи, без войни, без агресии и без каквото и да било външно омиротворяване.
Трябва ли да чакаме години, за да узреем за идеите на Българската комунистическа партия?
Българските майки и жени ще ме разберат!
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 15 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА ИЗПЪЛНИТЕЛНОТО БЮРО НА ХРИСТИЯНСКОТО ЖЕНСКО ДВИЖЕНИЕ ПО ПОВОД НА СРЕЩА С КАНДИДАТА ЗА ПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКАТА ЖОРЖ ГАНЧЕВ
По инициатива на Изпълнителното бюро на Християнското женско движение неговата председателка, народната представителка Елисавета Миленова се срещна на 13 октомври 1996 г. с кандидата за президент от Българския бизнес блок Жорж Ганчев.
Разисквани бяха въпросите на нравствената криза и ролята на Българската православна църква за излизане от нея, социалната интеграция на младите хора в условията на пазарната икономика, преодоляването на безработицата чрез стимулиране на малкия и семейния бизнес. И по трите теми бяха изразени близки становища.
За Християнското женско движение при евентуален втори тур на президентските избори ще бъде важна позицията на кандидатите за ролята на Българската православна църква в развитието на обществото и изграждането на България като модерна европейска държава.
София, 14 октомври 1996 г.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 15 октолшри - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
СТАНОВИЩЕ НА ИЗПЪЛНИТЕЛНОТО БЮРО НА ПАРТИЯ ЛИБЕРАЛЕН КОНГРЕС С ПРЕДСЕДАТЕЛ ЮЛИЯН КОЦЕВ ПО ВЪПРОСА ЗА ПРЕДСТОЯЩИТЕ ИЗБОРИ ЗА ПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКАТА
Партия либерален конгрес изцяло подкрепя издигнатата от Обединените демократични сили кандидатпрезидентска двойка Петър Стоянов - Тодор Кавалджиев, в предстоящите в България президентски избори.
Изпълнителното бюро осъжда позицията на формации, призоваващи да не се гласува. Партия Либерален конгрес признава Търновската конституция и смята, че гласуването на изборите е първа крачка към спечелване изцяло на бъдещи предсрочни парламентарни избори.
Партия Либерален конгрес никога не е подписвала споразумение за бойкот на президентските избори!
Призоваваме всички демократично мислещи и желаещи премахването на комунизма и реалната промяна хора да гласуват на 27 октомври 1996 г. за Петър Стоянов и Тодор Кавалджиев, кандидати на Обединените демократични сили за президент и вицепрезидент на Република България.
София, 10 октомври 1996 г.
СЕКРЕТАР: инж. Иван Вечерников
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 15 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
СЪОБЩЕНИЕ НА ПРЕСЦЕНТЪРА НА КОНФЕДЕРАЦИЯТА НА НЕЗАВИСИМИТЕ СИНДИКАТИ В БЪЛГАРИЯ ПО ВЪПРОСА ЗА СРЕЩА НА РЪКОВОДСТВОТО НА СИНДИКАТА С РЪКОВОДСТВОТО НА ПАРЛАМЕНТАРНАТА ГРУПА НА ДЕМОКРАТИЧНАТА ЛЕВИЦА
В писмо до заместник-председателя на Парламентарната група на демократичната левица /ПГДЛ/ Стефан Гайтанджиев ръководството на Конфедерацията на независимите синдикати в България /КНСБ/ информира за позицията си, че в настоящия момент на икономически колапс и след фактическия отказ да бъде отпуснат вторият транш от МВФ, реална полза от среща между ръководствата на ПГДЛ и КНСБ би имало, ако предмет на разговорите бъде Меморандумът на правителството, подготвен под диктата на МВФ.
В тази връзка КНСБ изразява готовност да обсъжда парламентарни и извънпарламентарни механизми за отхвърляне на меморандума като противоконституционен и противоречащ на икономическите и социалните интереси на българските граждани. Такава среща може да бъде проведена между Изпълнителния комитет на КНСБ и цялата парламентарна група на демократичната левица, е мнението на синдиката.
София, 9 октомври 1996 г.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 15 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОФИЦИАЛНО СЪОБЩЕНИЕ НА ЗЕЛЕНАТА ПАРТИЯ ЗА СРЕЩА С РЪКОВОДСТВОТО НА КОНФЕДЕРАЦИЯТА НА НЕЗАВИСИМИТЕ СИНДИКАТИ В БЪЛГАРИЯ ПО ПОВОД НА ОБЯВЕНИЯ СИНДИКАЛЕН ПРОТЕСТЕН МИТИНГ
Днес, 11 октомври 1996 г., на състоялата се в централата на Конфедерацията на независимите синдикати в България /КНСБ/ среща между ръководствата на Зелената партия и КНСБ бяха обсъдени следните теми:
1. Разрастващата се криза и бедственото положение в страната.
2. Невъзможността на правителството да овладее ситуацията в страната и нарастващата икономическа криза.
Във връзка с това Зелената партия подкрепя всички действия на профсъюзите и призовава своите членове и симпатизанти да подкрепят обявения на 15 октомври 1996 г. от КНСБ синдикален протестен митинг срещу икономическата политика на правителството, както и предстоящата национална стачка.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 15 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
СТАНОВИЩЕ НА ЗЕЛЕНАТА ПАРТИЯ ПО ПОВОД НА УБИЙСТВОТО НА ДЕПУТАТА АНДРЕЙ ЛУКАНОВ
Убийството на експремиера и народния представител Андрей Луканов не може да бъде дело на отговорни политически кръгове и в този смисъл ТО НЕ Е ПОЛИТИЧЕСКО. Това не е убийството на трибуна и народния водач Жан Жорес през 1914 г. във Франция, нито на политическия противник на Сталин - Троцки. По всичко личи, че това е дело на дълбоко корумпирани икономически и финансови кръгове, които целят с това си деяние сплашване и прикриване на информация за тях. Това убийство е сигнал до какви размери е достигнала престъпността в България. С него отпада и демагогският спор "има ли мафия в България".
Мафия в България не само има, но тя е на път окончателно да циментира своите позиции сред политическия елит на страната и от това не е застрахована нито една политическа сила. Затова убийството на Андрей Луканов цели не само отстраняването на "знаещия прекалено много". То цели и непрякото ангажиране на най-високите кръгове на изпълнителната власт с неговото прикриване. То е знак за тези, които са "оцапани", че си отиват не само "знаещите". То е знак и за тези, които се надяват да излязат сухи от играта. От играта обаче не се излиза без загуби! В най-добрия случай цената ще е краят на политическата кариера на съответния покровител от високите етажи на властта.
Убийството на Луканов не е политическо, но ОТГОВОРЪТ трябва да бъде ПОЛИТИЧЕСКИ и да се даде от ПОЛИТИЦИТЕ. Ако политическият елит на България желае да се разграничи от мафиотските финансови и икономически кръгове, то той трябва чрез действията на изпълнителната, законодателната и съдебната власт да поиска следните мероприятия, насочени срещу престъпността в България:
- разкриване и огласяване на всички "кредитни милионери" и свързаните с тях икономически кръгове;
- прекратяване на контрабандния внос и износ от страната и спешни мерки срещу корупцията в средите на финансовите и контролните органи;
- промени в законодателството с цел ускорени съдебни процедури срещу особено опасните престъпници;
- специални, подкрепени законодателни мерки за борба срещу корупцията и престъпното бездействие на органите на прокуратурата, следствието и съда.
София, 11 октомври 1996 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Александър Каракачанов
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 15 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
АПЕЛ НА ОБЕДИНЕНИЕ ЗА НАЦИОНАЛНИ СИНДИКАЛНИ И ГРАЖДАНСКИ ДЕЙСТВИЯ "ПРОМЯНА" КЪМ БЪЛГАРСКАТА ИНТЕЛИГЕНЦИЯ ЗА ПОСТАВЯНЕ НА ОСНОВИТЕ НА НОВО БЪЛГАРСКО ВЪЗРАЖДАНЕ
Ние, представителите на 19 граждански, съсловни и синдикални организации, водени от убеждението, че Отечеството ни се нуждае час по-скоро от ново честно и демократично управление, създадохме Обединението за национални синдикални и граждански действия /ОНСГД/ "Промяна". То бе учредено на 3 октомври 1996 г. и между неговите членове са: Национален професионален съюз, Асоциация на демократичните синдикати, Национален синдикат на докерите, портовите моряци и корабостроителите, НСФ "Миньор", Съюз на енергетиците в България, СФ "Химия", БУЛАТКА, Синдикат "Атомна енергетика", Български лекарски съюз, Български женски съюз, ФНСД, Демократичен съюз на пенсионерите и др. Обединение "Промяна" се обявява за оставката на правителството и предсрочни парламентарни избори.
България има нужда от всички нас и преди всичко от тези, които ще положат своя авторитет и честна гражданска позиция в основите на новото българско възраждане. Вече не можем да вървим по различни пътеки, не можем да съзерцаваме отстрани.
Пътят ни е един - незабавна промяна!
Застанете зад промяната и новото българско възраждане със своите имена.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 15 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА НЕЗАВИСИМОТО ДРУЖЕСТВО ЗА ЗАЩИТА НА ПРАВАТА НА ЧОВЕКА В БЪЛГАРИЯ СЪС СЕДАЛИЩЕ ГР. СЕПТЕМВРИ И СЪЮЗ "СПРАВЕДЛИВОСТ". Документът е адресиран до всички посолства, акредитирани в София, до средствата за масово осведомяване.
Ваше Превъзходителство,
По повод зачестилите напоследък политически убийства на известни сред обществото лица, прилагайки им най-жестоко мародерство, ние, членовете и симпатизантите на НДЗПЧ в България и Съюз "Справедливост", остро осъждаме управляващите в България.
Като използва катастрофалната ситуация в България, комунистическото правителство на Жан Виденов отново започна гоненията срещу бившите борци за човешки права преди 10 ноември 1989 г., какъвто е случаят с Георги Арселенков Георгиев, 20 години политически затворник и 20 години в изгнание-интерниране. Този стар антикомунистически деец, монархист отново е заплашван с peпресии против неговата личност. Където и да започне работа, все ще се намери някой комунистически доносник, който да попречи на работата му. От дете този борец е малтретиран, до настоящия момент нито работа, нито пенсия заради неговите политически убеждения. Завършил училището "Н. В. Цар Борис III" и след като идва на власт комунистическото управление в България, той е изключен заради крайнодесните си политически убеждения. Досега горевизираното лице няколко пъти е заплашвано с убийство. Ето затова НДЗПЧ и промонархическия Съюз "Справедливост" моли техни превъзходителства, ако е възможно, да му бъде дадено политическо убежище поради гореизложените причини.
НДЗПЧ в България и Съюз "Справедливост" са убедени в лоялността на посолствата, достойни защитници на човешките права по целия свят.
София, 8 октомври 1996 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НДЗПЧ: Илия Минев
ПОЛИТИЧЕСКИ СЕКРЕТАР НА СЪЮЗ "СПРАВЕДЛИВОСТ": Милчо Попов
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 15 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ПРОГРАМА /ЧАСТ ПЪРВА/ "ЗА ИЗГРАЖДАНЕ И РАЗВИТИЕ НА СИСТЕМАТА ЗА НАЦИОНАЛНА СИГУРНОСТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ДО 2015 ГОДИНА" НА НАЦИОНАЛНО ОБЕДИНЕНИЕ НА СПЕЦИАЛИСТИТЕ ПО ВЪПРОСИТЕ НА НАЦИОНАЛНАТА СИГУРНОСТ "ЗАЕДНО - ЗА БЪЛГАРИЯ!"
ОСНОВНИ ПОЛОЖЕНИЯ
Националната сигурност е устойчиво състояние на държавата, при което не съществува опасност от въоръжено нападение, политически натиск, икономическа принуда, информационна, културна, етническа, религиозна експанзия, демографска или екологична катастрофа, така че обществото да бъде свободно да осъществява своето развитие.
Националната сигурност е гарантирана, когато държавата е в състояние със собствени сили или с външна помощ да неутрализира различните видове вътрешни и външни заплахи за обществото.
Националната сигурност на Република България зависи:
- във външнополитическата област - от състоянието на междудържавните отношения и преди всичко с балканските съседи и с геополитическите центрове;
- във вътрешнополитическата област - от решаването на икономическите, политическите, социалните, информационните, културните, етническите, религиозните, демографските и екологичните проблеми на обществото и от успешното осъществяване на реформите.
Политика на националната сигурност е регламентираната от доктрината за национална сигурност, външнополитическата, вътрешнополитическата и от военната доктрина, конституцията и законите на страната дейност на държавата за осигуряване на устойчиво състояние на обществото.
Политиката на национална сигурност е насочена към надеждната защита на държавните граници, териториалната и политическата цялост на държавата, устойчивото икономическо и социално развитие, демократичните права и свободи на личността и обществото, националната култура, жизнеността на българската природа.
Основните принципи на политиката на национална сигурност са:
1. Законността.
2. Балансът на интересите на личността, обществото и държавата.
3. Взаимната отговорност на личността, обществото и държавата за гарантиране на националната сигурност.
4. Взаимната връзка и зависимост между националната и международната сигурност.
Политиката на национална сигурност се осъществява от системата за национална сигурност на Република България, построена в съответствие с изискванията на конституцията и със законите на страната.
Основните функции на системата за национална сигурност са:
1. Да определя и да оценява вътрешните и външните заплахи за националната сигурност.
2. Да осъществява комплекс от мероприятия за своевременното им разкриване, системното им следене, предупреждаване за активизирането им, ефективното им неутрализиране.
3. Да създава и поддържа в готовност силите и средствата за гарантиране на националната сигурност.
4. Да ги управлява в мирновременни условия и при извънредни обстоятелства.
5. Да извършва предварително планиране и да осъществява планираните мероприятия за защита на националната сигурност и за възстановяване на нормалната работа на обектите на сигурността в страната или в отделни региони, засегнати от извънредни ситуации.
6. Да управлява силите и средствата за гарантиране на националната сигурност при дейности и действия извън държавните граници в съответствие с международните договори, по които Република България е страна.
Отговорност за националната сигурност на Република България носят държавните институции, обществото и всички български граждани в съответствие с изискванията на конституцията и на законите на страната. Отговорностите на държавните институции се разпределят в съответствие с конституционния принцип за разделение на властите.
Народното събрание обсъжда и приема Доктрината за национална сигурност, която определя националните цели и националните интереси, както и най-важните задачи, стоящи пред изпълнителната власт и пред държавата и обществото като цяло. То приема специалните закони и доктрините на съответните институции, регламентиращи реда, силите, средствата и механизмите на действие за осъществяване на политиката на национална сигурност.
Президентът на Република България в качеството си на държавен глава и върховен главнокомандващ осъществява политиката на национална сигурност в рамките на конституционните си правомощия.
Консултативният съвет за национална сигурност е съвещателен орган по въпросите на националната сигурност, създаден при президента, в съответствие със закона за Консултативния съвет за национална сигурност.
Министерският съвет разработва и осъществява конкретни програми за преодоляване на дестабилизиращите фактори, заплашващи националната сигурност. В рамките на своите правомощия Министерският съвет притежава законодателна инициатива.
Министерствата, ведомствата и другите държавни органи осъществяват регламентирана от конституцията и от законите на страната специализирана дейност, свързана с политиката на национална сигурност в рамките на своите правомощия.
Особено значение за националната сигурност на Република България имат Въоръжените сили, разузнавателните и контраразузнавателните органи, правоохранителните и правораздавателните органи и дипломатическата служба, които са силите и средствата за гарантирането й. Тяхната дейност се регламентира от конституцията и от законите на страната, доктрината за национална сигурност и доктрините на компетентните държавни институции /външнополитическа, вътрешнополитическа, военна доктрина/.
Системата за национална сигурност на Република България се намира под непрекъснат контрол от страна на обществото и гражданите.
Общественополитическите организации, органите на местното самоуправление, средствата за масово осведомяване и гражданите на Република България трябва да имат регламентиран от специален закон достъп до определен обем от информация и право на решаващо мнение и контрол над държавните институции по въпросите на националната сигурност.
Гражданският контрол върху политиката на национална сигурност се осъществява посредством:
1. Провеждането на референдуми за вземане на решения по всички въпроси, определящи главните насоки и механизмите за осъществяване на политиката на национална сигурност.
2. Регламентираният от специален закон достъп до информация по въпросите на националната сигурност на общественополитическите организации, средствата за масово осведомяване и на гражданите.
3. Приемането на всички закони и нормативни актове, свързани с националната сигурност, включително и на бюджета на държавата от Народното събрание като институция, изразяваща политическата воля на народа.
4. Текущият парламентарен контрол, осъществяван от специализираните парламентарни комисии и от народните представители.
5. Периодичният отчет на всички държавни институции пред обществото, регламентиран от законите на страната.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 15 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА ПОСТОЯННИЯ СЪСТАВ НА БЪЛГАРСКИ ЗЕМЕДЕЛСКИ НАРОДЕН СЪЮЗ "ВРАБЧА 1" ПО ПОВОД НА ПРОВЕДЕНО ИЗВЪНРЕДНО ЗАСЕДАНИЕ НА 7 ОКТОМВРИ 1996 Г. В СОФИЯ
Съществуването на един, обединен и единен Български земеделски народен съюз /БЗНС/ е фактор от първостепенно значение за съществуването на възродена, независима и народовластна България. Изминалите близо 7 години от вътрешнопартийния комунистически преврат категорично потвърдиха, че няма и не може да има власт в България, в която да не участва и която да не се опира на БЗНС - гръбнак на демокрацията и гарант на реда и сигурността в страната.
Днес в условията на задълбочаващата се криза БЗНС е на път и следва да заеме обичайното си място в центъра на политическото пространство, откъдето да хвърли всичките си сили в процеса на изграждане, стабилизиране и окрупняване на единна антикомунистическа опозиция - задача номер едно в борбата срещу новообразуваната капиталкомунистическа класа. В този момент, знаейки за силата и значението на БЗНС в тежки и критични за страната дни, някои чужди на България, Земеделския съюз и демократичните сили прибягнаха отново към изпитаното средство за борба срещу съюза - предизвикване на разцепление по върховете на организацията, с което те целят да унищожат в зародиш усилията на БЗНС за единодействие на Обединената демократична опозиция на предстоящите президентски избори.
При така сложилите се обстоятелства ръководството на БЗНС "Врабча 1" - майка-организация на земеделското движение в България, сметна за необходимо и свика на 7 октомври 1996 г. Извънредно заседание на Постоянния състав /ПС/ на БЗНС "Врабча 1", на което бяха приети следните решения:
1. Да се публикуват Уставът и Програмата на БЗНС "Врабча 1", приети на Извънредния конгрес /27 ноември 1993 г./ като материал в подкрепа на предизборната кампания на обединената демократична опозиция.
2. Уставът и Програмата на БЗНС "Врабча 1" да се публикуват в Пресслужба "Куриер" на БТА - единствената достъпна трибуна за политическите партии, организации и движения, поставени извън обсега на активния политически живот в страната.
3. Постоянният състав на БЗНС "Врабча 1" възлага на членовете на ПС В. Веселинов и Г. Йосифов да уредят подробностите по подаване на документите в "Пресслужба "Куриер".
София, 7 октомври 1996 г.
СЕКРЕТАР НА БЗНС "ВРАБЧА 1":
Цанко Станоев
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 15 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
УСТАВ /ЧАСТ ПЪРВА/ НА БЪЛГАРСКИ ЗЕМЕДЕЛСКИ НАРОДЕН СЪЮЗ "ВРАБЧА 1". Документът е приет на 27 ноември 1993 г. и по решение на Извънредното заседание на Постоянния състав на съюза, проведено на 7 октомври 1996 г. в София, се предоставя за публикуване изключително на Пресслужба "Куриер" при Българската телеграфна агенция.
ГЛАВА I
Същност и основни принципи
Чл. 1 /1/ Българският земеделски народен съюз "Врабча 1" е обществено-просветителска, християнска и политико-икономическа организация /партия/, която произхожда и е създадена от българския народ, за да утвърждава, защитава и изразява неговата воля и стремеж към народовластие, обединение и независимост.
Забележка: По-нататък в текста вместо пълното изписване на наименованието Български земеделски народен съюз "Врабча 1", ще се употребява съкращението БЗНС "Врабча 1".
/2/ БЗНС "Врабча 1" е основан на 30 декември 1899 г. в гр. Плевен на учредителен конгрес. Съюзът е обявен официално за политическа организация на Третия си редовен конгрес /13 октомври 1903 г., София/.
Името "Врабча 1" съюзът получава през 1907 г. след преместване на седалището му от гр. Стара Загора в гр. София, на улица "Врабча" N 1.
/3/ Днес съществуващият БЗНС "Врабча 1" е възстановен на 10 декември 1989 г. от Страхил Д. Гичев /който е и негов първи секретар/ под името Обединителен център на земеделското движение в България "Врабча".
Съюзът възстановява историческото си име БЗНС "Врабча 1", на Учредително събрание, състояло се на 29 април 1990 г. в гр. София, на което са приети устав и програма. По силата на взетите от учредителното събрание решения БЗНС "Врабча 1" е съдебно регистриран с решение на Софийския градски съд от 3 май 1990 г. и вписан в специалния регистър на политическите партии под N 55.
/4/ Възстановеният БЗНС "Врабча 1" е правоприемник на БЗНС, създаден на 30 декември 1899 г., който е свален от власт с военен преврат на 9 юни 1923 г., и пряк наследник на БЗНС "Врабча 1" с водач Димитър Гичев, свален от власт с военен преврат на 19 май 1934 г. и забранен с Наредба-закон за забрана на политическите партии от 12 юни 1934 г., същият реабилитиран и влязъл в управление на 2 септември 1944 г., свален от власт с военен преврат на 9 септември 1944 г., впоследствие се обединил /4-5 ноември 1945 г./ с БЗНС "Ал. Стамболийски" /Пладне/ и образувал Български земеделски народен съюз - обединен /БЗНС - О/ с главен секретар Никола Петков, който съюз /БЗНС - О/ е забранен след това със Закон за забрана и разтуряне на БЗНС - Н. Петков от 26 август 1946 г.
Чл. 2 /1/ БЗНС "Врабча 1" е майка-организация и първообраз на земеделското движение в България.
/2/ БЗНС "Врабча 1" изповядва и се ръководи от неотменимите принципи на християнската вяра, морал и дух, въплътени в земеделските идеи за мир, хляб, свобода и народовластие.
/3/ БЗНС "Врабча 1" винаги е стоял и ще седи в центъра на политическото пространство - стожер на народните права и свободи. Това е мястото, откъдето съюзът изпълнява задълженията си на просветител, реформатор и обединител.
Чл. 3 /1/ БЗНС "Врабча 1" има седалището си в гр. София.
/2/ БЗНС "Врабча 1" осъществява своята политическа и съюзна дейност в съответствие с действащите конституция и закони в страната.
ГЛАВА II
Цели
Чл. 4 /1/ БЗНС "Врабча 1" има за своя главна цел и смята за свой свещен дълг да работи с всички сили и средства за установяване в България на една власт, която да излиза от народа, да зависи от народа, да бъде крепена от народа, да се командва от народа и да служи само на народа.
/2/ БЗНС "Врабча 1" има следните цели:
1. Установяване, поддържане и защита на конституционно-парламентарен ред в страната с разделение функциите на властта;
2. Установяване на действаща многопартийна система в страната, която да бъде осигурена с един нов и справедлив закон за политическите партии, който да гарантира пълна равнопоставеност на отделните партии, организации и движения, както и да забранява участие в ръководните им органи на лица, за които е доказано, че са били служители, щатни и нещатни сътрудници във и на репресивните органи на държавната власт за времето от 9 септември 1944 г. до влизане в сила на този закон;
3. Възстановяване на Търновската конституция като най-демократичен и справедлив основен закон, отговарящ на историческите и обществено-политическите традиции на българския народ;
4. Узаконяване, утвърждаване и отстояване на естествените и неотменими граждански и политически права на личността, а именно: право на собственост - свещена и неприкосновена, свобода на вероизповеданието, равенство пред законите, съпротива срещу насилието /в съответствие с принципа, че "когато законният ред е нарушен и вместо него започне да царуват произволът и силата, тогаз и подчинението престава да бъде задължение"/, свобода на сдруженията, свобода на словото и печата, сигурност, личен и независим избор на политическа принадлежност, всеобщо, пълно и тайно избирателно право и обществено осигуряване;
5. Пълно, справедливо и безусловно връщане на земята на законните й собственици, като при това:
а/ да се вземе предвид, че основните форми на собственост върху земята в България са били и следва да бъдат държавна, общинска и частна, като се запазят исторически установените съотношения между тях.
По този въпрос БЗНС "Врабча 1" стои на позицията, че държавната собственост укрепва държавата, общинската собственост - общината, а личната собственост създава условия за изграждане на средната класа и всяко нарушение на това съотношение води до разрушаване на държавата, обезсилване на общините и унищожение на личността;
б/ връщане на земята в реални граници, където съществуват такива, като се изхожда от правилото, че земеделски земи са тези, които са съществували като такива до влизането в сила на Закона за трудовата и поземлената собственост;
в/ връщане на горите на законните им собственици;
г/ обезщетяване на собствениците на земеделски земи, върху които са построени производствени предприятия, като на собствениците се даде правото да участват с акции в управлението им. Размерът на акционерното участие и всичко друго, свързано с обезщетението, да се определи с нов, специален закон;
д/ връщане на земите, върху които е построен сграден фонд /държавни, общински, частни и селскостопански сгради и постройки/ на техните собственици, като се даде право и се създадат условия за стопроцентното им изкупуване /земите плюс сградния фонд/ от собствениците при посредничеството на държавата.
ж/ земи, непотърсени след окончателното възстановяване на собствеността върху земеделските земи в страната, да преминат в общинския и в държавния фонд;
з/ да се въведе забрана върху покупко-продажбата на земеделски земи /т. нар. пазар на земята/ за срок от 5 години след окончателното връщане на земята в цялата страна. След този период покупко-продажбата на земеделски земи да се извършва по цени, приравнени с текущите европейски цени на земята;
и/ оземляването на безимотните и малоимотните български граждани да се извършва за сметка на общинския и на държавния фонд, като оземлените по този начин стопани получават право на безплатно ползване върху земята. След десетгодишен срок на ползване те стават собственици на тази земя, като заплащат само половината от стойността й за нов период от десет години.
6. Възстановяване, модернизиране и утвърждаване на земеделието и клоновете му като отрасъл от първостепенна важност за стабилизиране на икономиката и страната.
7. Просвещение, всестранно подпомагане и защита на българския земеделец като най-неотклонен пазител на българщината, производител на материални блага и източник на интелектуален потенциал.
8. Въвеждане в страната на свободно саморегулиращо се пазарно стопанство на основата на свободната инициатива и конкуренция.
9. Запазване на държавен монопол върху транспорта /железопътен, въздушен, воден, автомобилен/, енергетиката, надземните и подземните богатства, едрата и тежката индустрия /в това число и военнопромишления комплекс/, минното дело и рудодобива.
10. Установяване на силно местно общинско самоуправление.
11. Обединение на всички земеделски сили в страната в един- единствен и неделим БЗНС - гарант за провеждането на необходимите демократични реформи в България.
12. Други цели, които изискват интересите на народа, отечеството и съюза.
/3/ БЗНС "Врабча 1" има за цел да съдейства за:
1. Незабавно и пълно разсекретяване от Народното събрание на досиетата на всички щатни и нещатни служители и сътрудници на репресивните органи на държавната власт /без оглед на положението или длъжността, която са заемали и /или/ заемат, в това число председатели, премиери, министри, народни представители, учени, общественици и др./ за периода от 9 септември 1944 г. до приемането и прилагането на съответния за целта закон, без да се засягат интересите на страната.
2. Пълно, повсеместно и незабавно отстраняване от всички държавни служби и постове на лицата, за които Народното събрание е разсекретило документи по реда на предходната точка.
3. Огласяване и изясняване на историческата истина по дейността на т. нар. народен съд, по проведения референдум на 8 септември 1946 г., както и за всички престъпления против българския народ и държава, извършени от партиите на Отечествения фронт /БРП /к/ - БКП, Народен съюз "Звено", БРСДП, Радикална партия, БЗНС - казионен/, всички техни правителства и подчинени на тях лица и структури за периода от 9 септември 1944 г. до 10 ноември 1989 г. На виновниците да се потърси /без давност/ съдебна отговорност.
4. Деклариране на доходите и имуществото /движимо и недвижимо, в това число банкови влогове, ценни книжа и др./ на всички български граждани и търговски организации /фирми, банки, предприятия и др., включително и произхода на първоначалния им капитал/, придобито преди и след 10 ноември 1989 г. до момента на обявяването му. Настоящето да се регламентира със специален закон и да се извърши под контрола на Народното събрание. Достоверността на горепосочените декларации да се установи чрез финансови ревизии, разследвния и експертни оценки, при участие на българското правителство и със съдействието на ЕИО и ООН. При наличие на доказателства да се пристъпи към съдебно дирене, съд и конфискация на незаконно придобитото имущество в полза на държавата.
5. Приемане на нови или изменение и допълнение на съществуващите закони за: собствеността и ползването на земеделските земи, приватизацията, реституцията, чуждите инвестиции, търговията, банките, полицията, здравеопазването, печата, горите, досиетата, деклариране на доходите и имуществото, като тези закони да бъдат съобразени с днешните обществено-политически условия в страната и да отговарят на интересите на българския народ.
6. Обявяване, насрочване и провеждане на общонароден референдум, чрез който да бъде определена формата на държавно управление.
7. Въвеждане на прогресивен подоходен данък, съобразен с доходите и семейното положение на всеки граждани, а също и спрямо приходите на фирмите и други търговски и промишлени организации.
8. Определяне на максимална печалба за предприятията и търговията на лекарства и хранителни продукти от първа необходимост до 5 %, а за всички останали производства, транспорт, търговия и услуги - до 20 процента.
9. Приравняване на изкупните цени на земеделската продукция в България с тези на европейския пазар.
10. Нова категоризация и цени на земеделските земи в България, съобразени с тези във водещите европейски страни.
11. Създаване на условия за отпускане на личен, общодостъпен и нисколихвен /от 3 до 6 % годишна лихва/ кредит, както и на целеви безлихвен и дългосрочен заем за възстановяване на трайните насаждения /гори, градини, лозя/, както и за развитието на някои отрасли от земеделието, изискващи повече време за възстановяване.
12. Въвеждане на задължително и безплатно образование до 16-годишна възраст. Определяне на ниски и общодостъпни такси за обучение във висшите учебни заведения. Да се осигури безплатно обучение на повечето от приетите студенти - държавна поръчка. Да се създаде земеделски университет.
/Пресслужба "Куриер"/
[реклама на БТА]
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Бюлетинът е приключен редакционно на 14 октомври 1996 година
Главен редактор: Любомир Йорданов
Заместник-главни редактори: Емилия Димитрова и Йорданка Ненова
Редактори: Лилия Томова, Нина Гаврилова - деж. ред.
Комплексна обработка: Издателски комплекс - БТА
БТА - Редакция "Справочна информация"
Copyright © Пресслужба "Куриер", 1996 г. Всички права запазени. При препечатване или използване на материали от този бюлетин позоваването на Пресслужба "Куриер" е задължително.