София, 3 април 1992 година
Брой 66 /596/
Ръководител Пресслужба "Куриер"
Стефан Господинов
София, 3 април - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОФИЦИАЛНО СЪОБЩЕНИЕ НА ПОСТОЯННОТО ПРИСЪСТВИЕ НА БЪЛГАРСКИЯ ЗЕМЕДЕЛСКИ НАРОДЕН СЪЮЗ - ЕДИНЕН ЗА ПРОВЕДЕНО ЗАСЕДАНИЕ НА 2 АПРИЛ 1992 ГОДИНА.
На 2 април 1992 година се проведе първото заседание на новоизбраното Постоянно присъствие на Българския земеделски народен съюз - единен, на което всеки от участниците изложи вижданията си за бъдещата работа. Обсъдени бяха финансови, административни и организационни въпроси, докладвани от секретаря на Постоянното присъствие на БЗНС /е/ Иван Семков. Направи се разпределение на дейностите между членовете на Постоянното присъствие на БЗНС-единен.
Постоянното присъствие на БЗНС /е/ изслуша информация за проведения на 28 и 29 март 1992 година конгрес на Българския земеделски младежки съюз.
Създаде се комисия за изработване на конкретна програма и позиции на БЗНС-единен с оглед политическата обстановка в страната.
Постоянното присъствие на БЗНС /е/ реши да се проведат следконгресни срещи на членовете на ПП и Управителния съвет с участието на делегати от конгреса и сдружените земеделци по общините.
/Пресслужба "Куриер"/
---------------------------------------------
ПОЛИТИЦИ,
ДИПЛОМАТИ,
БИЗНЕСМЕНИ,
ЖУРНАЛИСТИ -
ИНФОРМИРАЙТЕ СЕ!
При нас абонаментът никога не свършва.
ГЛАСУВАЙТЕ ЗА БЮЛЕТИНИТЕ НА БТА!
БЪЛГАРСКА
ТЕЛЕГРАФНА
АГЕНЦИЯ
СОФИЯ 1504 БУЛ. „ТРАКИЯ" 49
АКТУАЛНИ ПРОБЛЕМИ
Преводни текстове подбрани от около 70 чуждестранни вестници и списания. Гарантира поглед към тенденциите в световното развитие във всички негови аспекти.
БАЛКАН БИЗНЕС
Бюлетин за всички, които искат да правят бизнес на Балканите. Съдържа оферти на бъдещите ви партньори. Предоставя изключителни възможности да рекламирате вашата дейност в балканските страни.
БАЛКАНСКИ ПРОБЛЕМИ
Статии от разнообразния печат на всички балкански страни. Справки за Албания, Гърция, Кипър, Румъния, Турция и Югославия. Тематично разнообразие. актуалност, широк спектър от мнения.
БАЛКАНСКИ БЕЛЕЖНИК
Интегриран поглед към Балканите, синтезирана информация и анализ на най-важните политически и икономически събития, процеси и проблеми във всяка балканска страна, както и публикации за отношенията с Европа и света.
BULGARIAN ECONOMIC OUTLOOK
Най-новият бюлетин на БТА. Излиза само на английски език. За да разберете хода на икономическата реформа в страната, както методите и начините на въвеждане на пазарната икономика няма да намерите по-добър помощник. Бюлетинът запознава с най-новите бизнесконтакти на България с чуждестранните партньори и с операциите на финансовите институти.
BULGARIAN FEATURE WEEKLY
Коментари на английски език на най-важните събития в страната, обзори и анализи за политическия живот, икономиката и културата в България. Представя личности с ключова роля в живота на страната.
ВОЕННИ ПРОБЛЕМИ
Експресна информация от осведомителните агенции и чуждестранния печат по военнополитически и военно-икономически въгроси. Новости от военната техника. Текущ преглед на състоянието и тенденциите на развитие на въоръжените сили по света.
ВЪТРЕШНА ИНФОРМАЦИЯ
Най-бързото, най-широкото, най-точното огледало на събитията в страната. Новини от Народното събрание, Президентството, правителството, министерствата, партиите и организациите, кметството, съда, прокуратурата, бизнеса, науката и културата.
DAYLY NEWS
Бюлетинът излиза на английски език с точна, бърза и безпристрастна информация за събитията в страната и новини от света, свързани с България.
МЕЖДУНАРОДНА ИНФОРМАЦИЯ
365 дни в годината можете да разчитате на бързо поднесена достоверна информация. Прогнози на политици и експерти за отделни страни, райони и континенти. Най-доброто политическо четиво в България.
НАУКА И ТЕХНИКА
Нов дайджест, който запознава с радикалните промени в науката и техниката по света. Най-новото, най-полезното и най-интересното от физиката, химията, археологията, космоса, екологията, образованието, медицината, роботиката и редица други области.
НОВИТЕ ПРОЦЕСИ НА СТАРИЯ КОНТИНЕНТ
Разнообразни анализи за сегашните процеси на Европейския континент, написани от известни коментатори и политици. За тези публикации спорят авторитетни и скъпи издания в целия свят. Вие можете да ги получите в един бюлетин.
ОТВСЯКЪДЕ ПО НЕЩО
Политика, бизнес, секс, НЛО, странни явления, феномени, екстрасенси, скандали, възпитание; семейство, кино, рок, попзвезди, всякакви съвети от 100 вестници и списания, излизащи на 20 езика, в цял свят.
ПРЕССЛУЖБА „КУРИЕР"
„Куриер" не е развлекателно четиво, а незаменим помощник за тези, които сериозно изследват миогоплановите явления и процеси в българския обществено-политически живот. За всички наши сънародници в чужбина „Куриер" е една от връзките с демократизираща се България.
РАДИОТЕЛЕВИЗИОНЕН МОНИТОР
Документира радиопредаванията „Неделя 150", „Добър ден", "Постфактум", „Клуб икономика", „Клуб политика", блоковете на програма „Хоризонт" и телевизионните предавания „Отзвук", „Панорама" и др. Помага да се обхване богатството на емисиите на телевизията и радиото.
СВЕТОВНА ИКОНОМИКА И ТЪРГОВИЯ
Единствен източник на информация за събитията и тенденциите в макро- и микроикономиката, динамиката на световните борси. Съдържа тълкувания на прочути специалисти за явленията в световната икономика по страни и райони.
СВЕТОВНИ СТОКОВИ БОРСИ
Първият по рода си бюлетин с най-подбрана информация за котировките от предната седмица на борсите в Ню Йорк, Лондон, Чикаго, за цените на Европейската общност и т. н. Публикува с продължение знаменития Бизнес речник на агенция „Ройтер".
СПОРТНА ИНФОРМАЦИЯ
Най-пълна и точна информация за спортните събития по света, компетентно подбрана от емисиите на световните и националните осведомителни агенции. Особено внимание към футбола и всички международни мачове.
ФИЗКУЛТУРА И СПОРТ
Статии и коментери от 50 вестници и списания от цял свят. Мнения на прочути специалисти за международното спортно и олимпийска движение. Факти за живота на известни спортисти, интервюта с тях и с ръководители на международни федерации.
------------------------------------------
* * *
София, 3 април - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ПРИЗИВ /ЧАСТ ВТОРА - ПОСЛЕДНА/ НА НАЦИОНАЛНИЯ ИЗПЪЛНИТЕЛЕН СЪВЕТ НА ПАРТИЯТА НА СВОБОДНИТЕ ДЕМОКРАТИ - ЦЕНТЪР КЪМ ВСИЧКИ ЛИБЕРАЛНИ ПАРТИИ В БЪЛГАРИЯ.
Нормално и неизбежно беше СДС да се разслои на левица, център и десница. За съжаление обаче, по-нататъшният ход на събитията буди основателна тревога. Вместо да намерят форма, под която да се обединят срещу общия противник БСП, лидерите на СДС-то без тирета започнаха действия, които плашат със своята агресивност и безцеремонност. Първо, отказаха предложеното им сътрудничество от страна на бившите съюзници, а на многобройните покани на извънпарламентарната опозиция не благоволиха дори да отговорят. Съзнавайки пагубните последици от това затваряне в себе си и за да поддържат илюзията, че са широка политическа коалиция на демократична основа, те предизвикаха и организираха разцеплението на други партии, с по-умерена идеология и ориентация. Нещо повече, те си позволиха дори да задигнат кандидатури от името на тези юридически несъществуващи партии. Същевременно наричаха фантоми всички онези партии и организации, чието сътрудничество те отблъскваха още от самото си създаване. Логичен завършек на всичко това беше СДС да обяви себе си за единствена сила, която може да отстрани БСП от властта, а заедно с нея прие толкова антидемократичен и дискриминационен избирателен закон, който гарантира участието им в парламента, но ги лиши от всичките им евентуални поддръжници, включително и от БЗНС "Никола Петков". Къде ли ще намерят сега друг такъв съюзник? Остава само да кажат, че николапетковистите са комунистически агенти, с каквото прозвище анатемосват всички неудобни за тях личности и организации. А в бъдещия парламент социалистите са плътно зад тях и там те няма на кого друг да разчитат, освен на ДПС. Това вече преминава границите на обикновената за нас политическа неетичност и носи явните белези на политиката и идеологията на онази организация, чийто почетен председател е Иван Дочев. Ненапразно, още със самото им обособяване, политическият фолклор им даде най-точното определение - тъмносини. Българският народ е мъдър. Той мери много точно на кантара и затова е оцелял през страховитите хилядолетия, които е преживял. Той прецени, че една тъмна сила може да бъде победена от друга тъмна сила. Но един толкова мъдър и препатил народ не може да знае, че тъмните сили са способни само да рушат. Те никога не са били съзидателни сили, а на нас ни предстои да градим тухла по тухла от самите основи.
Всичко това има своите последици. Колко сериозни са те личи дори само от това, че още на следващия ден след изборната си победа лидерът на СДС, на когото съюзът дължи много, неопетненият и уважаван от всички Филип Димитров, беше принуден да изрече първата си политическа лъжа. Той заяви по телевизията пред целия народ, че няма нищо опасно в един крайно поляризиран парламент. За да бъде по-убедителен, той се опита да подкрепи тази неистина с вече смехотворното твърдение, че така било в Англия и в Америка. Едва ли обаче авторитетът на г-н Филип Димитров и ореолите на Англия и Америка ще убедят някого, че няма нищо опасно в един крайно поляризиран парламент и в едно общество, разделено с една опъната докрай струна. Всеки здравомислещ българин си дава ясна сметка, че това е не само опасно, това си е е направо страшно.
Партията на свободните демократи - център призовава всички здравомислещи политици, партии и организации, които имат за своя идейна основа либералната демокрация, да създадем Асоциация на либералните партии в България. При всичкото си уважение и зачитане на правата и свободите на всеки гражданин и на всяка етническа общност нека не разчитаме само на ДПС да бъде "златната среда" между нас. Да покажем, че и ние сме достатъчно разумни, достойни и способни да създадем уравновесяващия център, който ще стабилизира обществото и ще намали опасното люшкане на кораба наляво и надясно. В тази асоциация всяка партия ще запази пълната си автономност, а като цяло ще имаме ясна и недвусмислена характеристика, и неотложно необходима политическа мисия. Като изчистена организация само на идейни съмишленици, нашата единствена грижа ще бъде постепенно да се обединим помежду си, а с това да обединим голямата част на обществото ни. Затова, в името на България, нека преодолеем първо различията между нас, а след това самите идеи, които споделяме, ще ни поставят на мястото, чието попълване в момента е жизнено необходимо - център на тежестта, без който е невъзможно каквото и да било движение напред.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 3 април - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
АНАЛИЗ /ЧАСТ ПЪРВА/ "ТРИПАРТИЗМЪТ У НАС - СИСТЕМА ОТ ВЪПРОСИ ЗА КОНСУЛТИРАНЕ", ПОДГОТВЕН ОТ НАЦИОНАЛНИЯ ПРОФЕСИОНАЛЕН СЪЮЗ "ПОДКРЕПА" ВЪВ ВРЪЗКА С НОВИТЕ УСЛОВИЯ В СТРАНАТА СЛЕД ПОЕМАНЕТО НА УПРАВЛЕНИЕТО ОТ СДС.
НЕОБХОДИМО ВЪВЕДЕНИЕ
Страната ни се намира в съвършено нова политическа ситуация след изборната победа на СДС и в съставянето на самостоятелно правителство. Първото некомунистическо правителство на България, чиято първостепенна задача е да конкретизира платформата на СДС и да я приведе в действие с подкрепата на парламента. Доколкото БСП с миналото си, а и с настоящите си похвати не може да бъде реална опозиция, Съюзът на демократичните сили в настоящия момент не може да има алтернатива. Неговата платформа, за която са дали гласа си и членовете на "Подкрепа", предвижда смяна на системата и радикални мерки за демократизиране на всички области в политическия, икономическия и социалния ни живот. И тази цел неминуемо изисква консенсус за необходимостта от идващите промени, колкото и болезнени да са те. В чисто работен порядък този консенсус е нужен и при развитието на системата за социално партниране, както е и предвидено в платформата на СДС.
В раздела "Нормален пазар на труда - възраждане на човешкото достойнство" изрично е отбелязано, че Съюзът на демократичните сили е за законово регламентиране на механизмите за социалното партньорство, което означава: силни профсъюзи, защитени трудови интереси и социален мир. Формула, валидна и в настоящия момент, чиято трактовка и непосредствено прилагане в практиката зависи именно от развитието на системата за социалното партньорство.
От досегашните отношения между правителството, синдикатите и работодателите се налагат следните изводи:
1. Наложеният модел на социално партниране, подходящ и съобразен със ситуация на удържане на социалния мир и за изчакване, вече не отговаря на новата ситуация след изборната победа на СДС, характеризираща се с динамика на тези отношения.
2. Специфичното на предния модел бе, че се тръгна по пътя на централизиране на споразуменията и детайлно уреждане на редица въпроси на най-горните равнища на диалог. Прибързано се отиде към институционализиране на договарянето в лицето на Националната тристранна комисия за съгласуване на интересите. Силната централизация на процесите, арбитрирането и решаването на всички въпроси на възможно най-високите равнища доведоха до това, че всяко огнище на социално и трудово напрежение рефлектираше именно на това най-високо равнище и принуждаваше министри и други висши служители непрекъснато да приемат арбитражни функции. В подобна роля изпаднаха и синдикатите, "принудени" да изземват по неволя компетенции на своите съставни структури. Негативите при този процес се проявиха така:
ПРИ СИНДИКАТИТЕ:
- централизация вътре в тях, продиктувана от централизация на процесите на договаряне, с ясно проявени при това бюрократични тенденции;
- принудително и непрекъснато делегиране на функции от съставни формации към общите изпълнителни /съюзни/ органи;
- разширяване на възможностите на тези органи до степен на противоречия с уставни и програмни документи и оттам до тяхното нарушаване в съществени пунктове;
- недемократични процедури при вземане на решения;
- изземването "отгоре" на възможността за набиране на опит и повишаване компетентността на синдикатите по месторабота;
- търсене по-скоро на ефектни, отколкото на ефективни подходи за решаване на синдикални въпроси.
ПРИ ДЪРЖАВНИТЕ ОРГАНИ:
- принудителна централизация на много от решенията, принудително изземване на компетенциите на местни държавни органи и упълномощени работодатели;
- липса на реални индикации за състоянието в отделните отрасли, принудителна защита на високите нива на уравниловъчна политика преди всичко по отношение на заплащането;
- невъзможност да се пристъпи към ликвидация на нерентабилни отрасли поради липса на естествен процес на договаряне по места;
- отнемане на огромно време на висококвалифицирани държавни служители и експерти за решаване на частични проблеми и прочие;
- невъзможност в крайна сметка изпълнителната власт да развива своите генериращи функции.
НАКРАТКО: в момента пред синдикатите в България стои отдавна известната дилема ИЛИ да противодействат с всички сили и безкомпромисно, на непопулярните мерки, ИЛИ да насочат усилията си към нестартиралите процеси и да търсят специфични в условията на прехода синдикални прийоми в защита на интересите на наемните трудещи се.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ СПОРЕД АНАЛИЗА
1. Да се прекрати съществуването на Националната тристранна комисия за съгласуване на интересите /НТКСИ/, като временно останат проблемните подкомисии на равнище експерти, комисиите по общини и на равнище експерти отрасловите комисии към министерствата и ведомствата.
2. Да бъде актуализирано 129 Постановление на Министерския съвет.
3. Да се актуализират общите препоръки на НТКСИ във връзка с колективното договаряне и сключване на споразумения.
При подготовката за консултации за нова система на социално партниране ние изхождаме от следните изисквания:
- системата да съчетава преговарянето по места с отраслово договаряне с предимство на първото;
- периодични консултации между правителството, работодателя и синдикатите;
- постоянни консултации на ниво експерти на най-високо равнище с цел следене на жизненото равнище и задълбочен анализ на състоянието на нещата.
Най-важното в случая е да се отработят начините, сроковете и формите на консултации между правителството, работодателите и синдикатите на най-високо равнище и подписване на споразумения по различните въпроси. Очертават се два основни момента за изясняване:
Първо: в какви срокове и по чия инициатива могат да се провеждат консултациите и най-важното кой и по какъв начин да реши, че индикациите са достатъчни за сядане на масата.
Второ: как ще се "легитимират" един пред друг партньорите.
ПРИ ЛЕГИТИМИРАНЕ трябва да се има предвид една презумпция. ОТ МОМЕНТА, В КОЙТО СИНДИКАТИТЕ ПОДКРЕПЯТ ДАДЕНА ПОЛИТИЧЕСКА СИЛА НА ИЗБОРИТЕ И ПРИЗНАВАТ КАТО НАЙ-БЛИЗКА ДО ТЕХНИТЕ НАМЕРЕНИЯ НЕЙНАТА ПЛАТФОРМА, ДЕ ФАКТО Е НАЛИЦЕ ПЪРВОТО СПОРАЗУМЕНИЕ. ВСИЧКИ ОСТАНАЛИ СПОРАЗУМЕНИЯ ПРОИЗТИЧАТ ИМЕННО ОТ НЕГО.
Според нас механизмът за искане на консултации на най-високо равнище трябва да се състои в следното:
1. Посочване на периметъра на исканите преговори и проблемите, които ще се консултират;
2. Оформяне на предложения на базата на предоставената от правителството информация;
3. Обнародване на тези предложения;
4. Задължителното им консултиране на ниво експерти на заинтересованите партньори;
5. Задължителна налична предварителна консултация между отделните синдикални обединения.
/За консултациите и работата на отделните комисии, както и за партниране на равнище фирма и региони прилагаме конкретно предложение за система./
ПРИЛОЖЕНИЕ
КОНСУЛТАЦИИ
1. Задължително определяне на времетраенето им предварително, като в рамките на тези срокове се вместят и дните за заседания на експертните комисии, за отработване на възникнали разногласия или нови предложения;
2. Задължително публикуване на пълния текст от протоколите на заседанията между партньорите;
3. При готовност на правителството едностранно да си поеме и изпълни съответните искания, то не е задължително сключване на споразумение. В такъв случай се подготвя общ документ - комюнике, който се разгласява;
4. Споразуменията подлежат на ратификация в срок 15 дни от приемането им. За правителството това означава да ги изложи пред парламента за одобрение, за синдикатите - да ги изложи пред своите съвещателни тела и да поискат гласуването им.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 3 април - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА НАЦИОНАЛНИЯ КОМИТЕТ НА БЪЛГАРСКАТА РАБОТНИЧЕСКО-СЕЛСКА ПАРТИЯ И ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯ КОМИТЕТ НА БЪЛГАРСКАТА РАБОТНИЧЕСКА ПАРТИЯ ПО ПОВОД НА ОБЕДИНЕНИЕТО ИМ.
Съюзът на демократичните сили издигна в култ демокрацията, но с всеки изминат ден тя все по-добре разкрива своята същност. В България има изградени десетки буржоазни партии, всяка от които се бори само за удовлетворение на своите партийни страсти и политическо надмощие.
Демокрацията на СДС, която си пробива път, умело направлявана от външни политически сили и преди всичко от Международния валутен фонд, създава реални условия за разделяне на нашето общество на бедни и богати. Икономическият спад продължава. Безработицата се увеличава сред всички социални слоеве. Защитният чадър не съществува. Цените, нарастват и бедността засяга милиони честни хора. В същото време се развихря спекулата, открила свои води в пазарната икономика, увеличава се престъпността, беззаконието и бързото забогатяване. На фона на тези политически реалности двете партийни ръководства правят следните
ИЗВОДИ:
- Налице са класите на новородената българска буржоазия и класата на незащитените работници и селяни. Това означава, че в България съществува открита класова борба, която ще се изостря в зависимост от политическите и икономическите промени.
- Двете партии ще водят борба по парламентарен път за висша форма на демокрация в защита на интересите на работническата класа.
- Признават като необходими на този етап на икономическо и социално развитие държавната, кооперативната и частнозанаятчийската собственост.
- Разрешаването на проблема по националния въпрос се съдържа в изясняването за правилното използване на самото понятие "нация" - респективно българска нация.
Въз основа на постигнатия консенсус по идеологическите и политическите въпроси двете партийни ръководства
РЕШИХА:
1. Ръководствата обединяват усилията си за подготвяне на основните партийни документи, като за целта се определят работни групи.
2. В края на април 1992 година да се проведе Обединителен конгрес на Българската работническо-селска партия и Българската работническа партия.
Варна, 12 март 1992 г.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 3 април - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
СЪОБЩЕНИЕ НА ПОЛИТБЮРО И НА ЦЕНТРАЛНАТА КОНТРОЛНО-РЕВИЗИОННА КОМИСИЯ НА БЪЛГАРСКАТА КОМУНИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ ЗА РЕШЕНИЯТА, ВЗЕТИ НА ЗАСЕДАНИЕ НА 28 МАРТ 1992 ГОДИНА.
Политбюро и Централната контролно-ревизионна комисия на БКП проведе съвместното си заседание във връзка с икономическата, политическата и духовната криза в Република България, виновник за която е бившата партийна номенклатура.
Политбюро и ЦКРК на БКП считат за виновно ръководството на БСП, което преименува БКП в БСП с цел да заблуди народа, партията и държавата относно престъпленията, които бяха извършени от живковистките партийни кадри. Те нямаха други цели и интереси освен да натрупат несметни богатства за сметка на излъгания и ограбен от тях народ, който неслучайно ги презираше, ненавиждаше и ги наричаше червена буржоазия. Те наистина се изявиха като "пещерни капиталисти", които нямаха нищо общо със званието комунист. По тяхна вина БКП, която бе преименувана от БРП /к/ в БКП на 5 конгрес през декември 1948 г., не е регистрирана в съда, така че извращенията, деформациите и престъпленията, извършени през периода от 1948 г. до 1990 г., не са дело на БКП, тъй като тя обективно не е съществувала. Почти всички от "партийния" живковистки елит откриха търговски фирми у нас и в чужбина със съмнителни капитали.
Политбюро и ЦКРК на БКП на заседанието си, след като обсъдиха дейността на някои от номенклатурчиците, които до 10 ноември 1989 г. заемаха възлови позиции в партията, правителството, предприятията и институтите и доведоха страната ни до ръба на пропастта, а народа ни - до просешка тояга, както и тези, които измениха на идеалите на марксизма-ленинизма, ги изключи завинаги от БКП, независимо къде са се укрили след 3 април 1990 г. и независимо къде членуват сега. Когато са вършели престъпленията, те са били членове на БКП и с дейността си са компрометирали най-човечната идеология - комунистическата, която няма алтернатива. Те са: Тодор Христов Живков, Александър Василев Петровски-Лилов, Андрей Карлов Луканов, Добри Джуров, Станко Тодоров, Григор Стоичков, Стоян Михайлов, Венелин Коцев, Стоян Овчаров, Милко Калев Балев, Гриша Филипов, Георги Атанасов, Димитър Стоянов /Куров/, Григор Шопов, Мирчо Спасов, Ярослав Радев, Георги Джагаров, Атанас Семерджиев, Ангел Цанев, Владимир Тодоров Живков, о.з. генерал Крум Радонов, Иван Славков, Чудомир Александров, Георги Георгиев, Георги Йорданов, Ганка Златинова, Дража Вълчева, Стоян Караджов, о.з. ген. Георги Минев, Иван Сакарев, Кръстю Тричков, Петър Тошев Младенов, Христо Христов, Пенчо Кубадински, Живко Живков, о.з. ген. Демир Борачев, Петко Данчев, Йордан Йотов, Васил Коларов, Атанас Гинев, Васил Хубчев, Васил Цанов Василев, Васил Цанов Иванов, Върбан Джамбов, Велко Палин, Огнян Дойнов, Георги Караманев, Георги Белички, Георги Панков, Емил Христов, Иван Абаджиев, Костадин Гяуров, Стоян Гюров, Иван Пръмов, Янаки-Начо Папазов, Кирил Зарев, проф. Никола Тодориев, проф. Веселин Иванов Никифоров, Тончо Чакъров, Станиш Бонев, Иван Илиев, Нано Лалов, Мария Захариева, Стою Станоев, Асен Станоев, Евтим Сотиров, Станко Димитров, Николай Жишев, Благой Дечев, Димитър Найденов, Георги Владиков, Продан Стоянов, Борис Манов, Димитър Жулев, проф. Гергин Гергинов, проф. Васил Иванов, Богдан Сълов, Александър Тодоров, ген. Иван Врачев, доц. Иван Калкев, Белчо Белчев, Иван Ганев, Любомир Левчев, Минчо Чунтов, Пантелей Зарев, Петър Дюлгеров, Николай Дюлгеров, Владимир Сандев, Лазар Причкапов, Васил Лесички, Никифор Стоичков /Фоката/, Минчо Йовчев, акад. Кирил Василев, проф. Николай Василев, Снежана Ботушарова, Иван Пушкаров, Димитър Луджев, Татарлъ.
Политбюро и ЦКРК си запазват правото след основни и задълбочени проучвания и проверки да допълнят списъка с още провинили се бивши "партийци”, които никога не са били комунисти. Те са използвали БКП като параван, за да петнят името й, като я бяха превърнали в метачка и перачка на мръсното им бельо. Дейността на горните лица е несъвместима с членството им в БКП. По вина главно на тези лица бяха провалени народните мечти за истинско социалистическо общество. БКП намери сили в себе си да очисти своите редове от корумпирани лица - бивши партийци, "членове на БКП", в чиято дейност не е имало нищо комунистическо. По този начин БКП разчиства пътя си и ще докаже на дело какви не е трябвало и какви не трябва да бъдат комунистите. Те нямат други цели, задачи и интереси от тези народът ни днес да живее по-добре от вчера, утре от днес, други ден от утре и т.н. - т.е. да живее при социализма по-добре, отколкото при капитализма, а при комунизма по-добре, отколкото при социализма. Ето това е нашата цел.
Политбюро и ЦКРК на БКП възлагат на ръководствата на Областните комитети на БКП да разгласят настоящото решение и да издирят всички бивши номенклатурчици от живковистката БКП които са вършили престъпления, и след задълбочени проверки и оценки да ги изключат от редовете на БКП, а на бивши партийци с по-незначителни прояви да се наложат наказания съгласно Устава на БКП. За взетите мерки и решения да бъдат уведомени Политбюро и ЦКРК на БКП.
София, 28 март 1992 г.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 3 април - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОТКРИТО ПИСМО НА ОПЕРАТИВНОТО БЮРО НА НЕЗАВИСИМИЯ СИНДИКАТ НА СЛУЖИТЕЛИТЕ ОТ МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪНШНИТЕ РАБОТИ ПО ПОВОД НА СЪКРАЩАВАНЕТО НА ЩАТА НА ВЕДОМСТВОТО. Документът е адресиран до президента на Републиката, до председателя на Министерския съвет, до министъра на външните работи, до председателя на Комисията по външна политика при Народното събрание, до председателя на Конфедерацията на независимите синдикати в България и до средствата за масово осведомяване.
Министерството на външните работи /МВнР/ живее в навечерието на важни промени. Предстои съкращаване на 1/4 от щата на ведомството: изключително сериозна мярка, която изисква сериозен подход. Вместо това след "незабравимите" едномесечни, малко по-късно заменени с едногодишни курсове за дипломати от втората половина на 40-те години, българската дипломатическа школа отново заявява за себе си по един категоричен, но не особено разбираем за света начин.
Вече 4 месеца в МВнР се провежда невиждан в дипломатическата история експеримент. Правят се опити сериозната кадрова реформа да се сведе до замяна за броени месеци на цялата дипломатическа служба с нови служители без дипломатическо образование, неизкушени в дипломатическата практика. Същевременно се оставят без сериозно внимание кардинални въпроси на реформата: осигуряване на адекватно кадрово покритие на външнополитическите приоритети на България; засилване на международноправното начало в дейността на кадровия дипломатически състав; подготовка на кадровия състав за новата роля и задачи на външнополитическото ведомство в системата на държавните органи за международна дейност; кардинална промяна в стила и формите на консулската работа с българската емиграция в чужбина; повишаване на ефективността на дипломатическата служба; повишаване на техническата осигуреност на труда на външнополитическия работник и др.
Стигна се до вулгаризиране на целите и формите на провеждане на кадровата реформа.
Първият ешелон от отстранените дипломати бяха заместник-министрите на външните работи, наследени от екипа на члена на Ръководството на БЗНС и министър на външните работи В.Вълков. Както е известно, това бе извършено законно, в съответствие с чл. 108 /2/ на конституцията.
Втората група отстранени бяха началниците на отдели и техните заместници. Този път бе използвана друга правна техника - под формата на "прекратяване на срочните трудови договори" с посочените лица. За "доброволния" начин на сключване на тези договори един месец по-рано вече стана известно благодарение на дебатите в парламента.
Сега предстои освобождаването на 200 души поради съкращаване на щата на министерството. За целта в Министерския съвет бе внесено и прието Постановление 43 от 5 март 1992 г. Правото отново показа своята услужливост - бе обявено, че съкращението ще се извърши по реда на чл. 328 /1/, т.1 от Кодекса на труда - частична ликвидация. Тази "техника" напоследък получи широко разпространение срещу колективите на други министерства и ведомства. Целта е без проверка на професионалните качества и годност на служителите да бъдат освободени 1/4 от служителите в централното управление на МВнР, като същевременно се открият свободни места за нови назначения. Постановлението предвижда, че всички служители на МВнР, завръщащи се от задгранична работа, ще бъдат освобождавани. Изключение ще се допуска само за 40 души резервен щат, назначавани за срок от 2 месеца, от които може да се попълва основният персонал на централното управление. При период на ротация на задграничните кадри от 3 години, каквато е практиката в момента, най-късно до 2 години всички заварени служители на МВнР ще бъдат освободени, с изключение на някой, "промъкнал се" в резервния щат.
Въпреки принципното си несъгласие с освобождаването на служители по реда на частична ликвидация без атестация за служебната квалификация, Независимият синдикат на служителите /НСС/ при МВнР взе участие като наблюдател в подбора, извършен от администрацията. Констатирахме, че подборът се извършва по критерии, които нямат нищо общо с професионалната оценка.
НСС при МВнР заявява, че описаната кадрова политика води до разбиване на кадровия потенциал на българската външна политика. Опитите за ден, два, седмица, месец да се "изковат" нови дипломатически кадри са плод на непрофесионално, политически мотивирано и изключително вредно мислене. То поставя в критично състояние интересите на българската държава в сегашния драматичен период от нейното развитие.
Вместо да бъдат отстранени негодните и неподходящите за дипломатическа работа служители, се назначават и нови такива. Насаждат се превратни критерии за политическа пригодност и лоялност.
В резултат от описаните действия на ръководството на МВнР се създава обстановка на несигурност, скрито недоволство, производствен абсентизъм, поради което ведомството работи с минимални обороти. Не са редки случаите на напускане от служители с доказани професионални качества.
На фона на стоящите пред МВнР сериозни професионални задачи като отношенията с балканските страни при новите реалности в региона, с институциите на интегрираща се Западна Европа, защитаване на новия образ на България в общоевропейския процес, проблемите на политическите гаранции за ненакърнимостта на границите и за националната сигурност, изграждането на нови двустранни отношения със страните от Европа и останалия Западен свят, отношенията ни с държавите от бившия СССР, кадровите проблеми на МВнР са задача от първостепенна държавническа величина. Да се постъпва безотговорно в такъв момент от историята на България е непростимо.
Поради това НСС при МВиР се обръща към вас с призив да спрете безотговорното разбиване на кадровия апарат на МВнР. Настояваме за вашата намеса за ускоряване на истинската кадрова реформа в МВнР, проведена професионално, на базата на Правилник за устройството и дейността на МВнР при спазване на законите на страната. Призоваваме тази реформа да бъде извършена при пълна прозрачност и откритост, с максимална информираност чрез средствата за масова информация на цялото общество.
Същевременно ви известяваме, че всякакви противозаконни и дискриминационни решения на административното ръководство в областта на трудово-правните отношения на служителите на МВнР ще бъдат съдебно оспорвани от тях, за което ще оказваме необходимото съдействие. Прилагането на двойни стандарти при оценката на квалификацията на стари и нови служители на МВнР ще разглеждаме като случай на дискриминация. Прилагането на откровено политически критерии в кадровата работа в МВнР разглеждаме като превишаване на власт.
Настояваме за спиране на кадровите промени преди приемането на Правилник за дейността и устройството на МВнР.
По искане на свои членове НСС при МВнР се обърна с молба към КНСБ да изпрати жалба до Международната организация на труда за нарушаване на трудовите права на служителите и за дискриминация по политически причини. При продължаване на подобна практика ще направим постъпки и по линия на Комитета по правата на човека и контролните органи по пакта за гражданските и политическите права и пакта за социални, икономически и културни права, както и контролните механизми по правата на човека в рамките на общоевропейския процес.
София, 31 март 1992 г.
/Пресслужба "Куриер”/
* * *
София, 3 април - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
СЪОБЩЕНИЕ НА СИНДИКАЛНАТА ФЕДЕРАЦИЯ "ГЕОЛОГИЯ, МЕТАЛУРГИЯ, ХИМИЯ" - "ПОДКРЕПА" ЗА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ИЗСЛЕДВАНИЯТА НА АРСЕН ОТ РУДАТА НА РУДНИК "ЧЕЛОПЕЧ". Документът е адресиран до Министерството на околната среда.
УВАЖАЕМИ Г-Н МИНИСТЪР,
Анализът за очистката на арсен от рудата на рудник "Челопеч" показва, че съдържанието му е под допустимата норма. Това дава основание за вашето разпореждане концентратът да бъде незабавно подаден за обработка в Медодобивния комбинат - акционерно дружество - Пирдоп.
Спешните Ви действия в исканата посока ще допринесат за запазване на социалното напрежение, съществуващо в района.
София, 1 април 1992 г.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 3 април - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
УСТАВ /ЧАСТ ПЕТА/ НА ПАРТИЯ "НАЦИОНАЛНА ДЕМОКРАЦИЯ", ПРИЕМНИК НА ОБЩОНАРОДНИЯ КОМИТЕТ ЗА ЗАЩИТА НА НАЦИОНАЛНИТЕ ИНТЕРЕСИ /ОКЗНИ/ С ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР АРНАУДОВ.
4. НАЦИОНАЛЕН РЪКОВОДЕН СЪВЕТ:
а/ е върховен орган на Партия "Национална демокрация", състоящ се от 11 членове, избрани с тайно гласуване на НПК, и мандатът му е в рамките на времето между два конгреса.
б/ от неговия състав се избира председателят на партията, който е в правото си да подбере за състав на Националното оперативно бюро и членове на партията, които не са в състава на НРС. Изборът на председателя се извършва чрез тайно гласуване от членовете на НРС. Обявяването на избраното лице става веднага пред делегатите на НПК и се извършва попълването на Националното оперативно бюро, като предложенията, направени от председателя, не се подлагат на гласуване от делегатите. Партията се представя от председателя, а в негово отсъствие от заместник-председателя.
в/ НРС заседава задължително веднъж на два месеца, като негови правомощия са:
- решава всички основни въпроси от дейността на партията;
- свиква НПК, НК;
- изисква периодичен отчет от председателя на партията и членовете на НОБ;
- приема перспективния план за развитие на обществено-политическата дейност на партията, представен от НОБ, и прави съответните корекции, ако те са в противоречие с политическата линия, с принципните и програмните документи на партията;
- съпоставя и реализира конкретизираната за периода от време основна план-програма на партията;
- изготвя предизборната платформа на партията;
- утвърждава постъпилите от местните организации кандидатури за народни представители и евентуални участници в правителството;
- регистрира местните организации по предложение на НОБ;
- замразява временно пълномощия на лица от ръководните органи на партията при лична молба, постъпила по указан ред и с обосновани мотиви, или при заемането на отговорен държавен пост в изпълнителната власт;
- държи отговорен председателя на партията за персонална политическа и партийна дейност на подбрания от него оперативен екип и взема отношение при постъпили от него предложения за персонални промени в състава на НОБ;
- изказва вот на недоверие на председателя на партията и свиква извънреден партиен конгрес при квалифицирано мнозинство с тайно гласуване от състава на НРС за проява на гласност и демократичност в обсъждане на персоналната политическа и партийна дейност на председателя на партията;
- при доброволно изявено желание от председателя на партията да освободи заемания от него изборен пост, НРС избира от своя състав временно изпълняващ длъжността председател на партията, който до провеждането на поредния НПС работи с подбраното от подалия оставка НОБ. Изборът на временно изпълняващия длъжността председател на партията става по реда. указан в този устав за избор на председател.
5. НАЦИОНАЛНО ОПЕРАТИВНО БЮРО:
- съставът му се предлага от председателя и утвърждава от НРС, като се конкретизират длъжностите:
а/ заместник-председател
б/ главен политически координатор
в/ организационни секретари - 2 души
г/ говорител
д/ регионални пълномощници - 4 души
е/ главен финансов координатор
ж/ броят на НОБ e 11 души
- НОБ координира дейността на НРС и провежда линията на партията, възприета от НПК в рамките на своите пълномощия.
- организира ефективните контакти и взаимодействия с местните организации и евентуалните регионални обединения;
- реализира приетия от НРС финансов бюджет, като се отчита за начина на изразходваните средства пред него;
- представлява партията пред държавните институции и другите обществено-политически формирования, юридически и физически лица;
- подготвя и провежда периодични пресконференции, политически декларации и контактите с Българското радио и с Българската телевизия.
- представлява партията пред международните организации и взема участие чрез одобрен от НРС състав в международни форуми.
- участва при необходимост или покана на общите събрания на местните организации;
- осигурява условията за пълноценна политическа и партийна дейност на представители на евентуални оформили се и действащи в рамките на партията течения и фракции;
- свиква оперативни форуми с участието на председателите на местните организации или с координатора на оформилото се пълномощничество по места;
- реализира предизборната тактика на партията, приета от НРС;
- осигурява кадровия потенциал и експертния елит на партията;
- контролира финансовата и стопанската дейност на партията;
- предлага на НРС кандидати за главен редактор на печатния орган;
- извършва финансови ревизии на печатния орган и местните организации;
- осъществява политическата връзка и осигурява с експертна информация работата на парламентарната група в НС или отделни народни представители, издигнати чрез листата на партията;
- обслужва информационно местните организации;
- изслушва отчетите на местните организации за начина по който се провежда политическата дейност по места, и съдейства за решаването на организационните проблеми, възникнали по места;
- подготвя политическите документи за НПК и НК;
- проявява взаимен контрол върху членовете на НОБ за изпълнение на поетите задължения от тях и за недопускане на превишаване на дадените от устава техни правомощия;
- не позволява проявата на авторитарно налагане на мнения от страна на председателя и информира НРС за допуснати нарушения с доказуем материал от членове на НОБ;
- прави предложения за свикване на НПК и НК, както и свиква в указаната периодичност НРС за обсъждане на важни текущи задачи или произтичащи от създала се политическа ситуация проблеми.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
СПЕЦИАЛНО ПРИЛОЖЕНИЕ
РЕГИСТЪР НА ПОЛИТИЧЕСКИТЕ ПАРТИИ В БЪЛГАРИЯ
021. КОНСЕРВАТИВНА ПАРТИЯ
Сформирането й започва през декември 1989 г. по инициатива на Иван Едисонов и Владимир Цингов. Учредителното събрание се свиква на 8 януари 1990 г. в София. През октомври става учредител и член на Национален демократичен форум "Обединение", следващата година през декември - на Коалиция за Търновска конституция "Свобода", а през януари 1992 г. - на Съюза за Търновска конституция.
Консервативната партия участва в изборите за Велико народно събрание със самостоятелна листа, а за Народно събрание в състава на кандидатите на Коалиция за Търновска конституция "Свобода". Няма представителство в парламента.
Партията си поставя за цел да гарантира развитието на България в духа на Търновската конституция като правова държава с ефективна икономика на основата на принципа на традиционализма - гаранция за сплотяването на българския народ в името на законния ред и на прогреса. Партията е за парламентарна система, която да черпи чуждестранен опит, но да го съобразява с националните ценности и традиции.
Консервативната партия е за елитаризъм, прагматизъм, антиреформизъм. Намира частната собственост като основна опора на свободата и на личното достойнство, отхвърля всякаква материална и духовна уравниловка.
Ръководен орган е Управителният съвет. Председател на партията е Иван Едисонов. Адрес на Консервативната партия:
София, общ. "Слатина", кв. "Редута", ул. "Рибарица" нр.22, бл.4, вх.Б, ап.20 тел. 72-02-82
/Пресслужба "Куриер"/
11:30:00
03.04.1992 г.
Редактори: Нина Гаврилова
Любомир Йорданов
Комплексна обработка: Издателски комплекс БТА
Copyright © Пресслужба "Куриер", 1992 г. Всички права запазени. При препечатване или използване на материали от този бюлетин позоваването на Пресслужба "Куриер" е задължително!