София, 8 ноември 1996 година
Брой 128 (1683)
София, 8 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОБРЪЩЕНИЕ КЪМ НАЦИЯТА НА НОВОИЗБРАНИЯ ПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКАТА ПЕТЪР СТОЯНОВ, ИЗДИГНАТ ОТ ОБЕДИНЕНИТЕ ДЕМОКРАТИЧНИ СИЛИ
Президентските избори 1996 са вече история. И като всички избори те донесоха на едни въодушевление и радост, а на други огорчение. Така е: макар и най-демократиичният способ за изразяване на народната воля, изборите са и едно състезание. Състезание на гледища и възгледи. Състезание на личности и идеи за по-доброто бъдеще на България. Това състезание обаче има своя смисъл само тогава, когато големият победител в него са българските граждани. Защото управлявани добре или зле, в един ден - веднъж на няколко години, негово величество избирателят е по-силен от всяка власт и всяка институция - в деня на изборите. И всички ние, българските политици, трябва да помним, че в деня на изборната си победа получаваме народното доверие на кредит. Сметката българските избиратели подписват по-късно - в края на нашия мандат - в деня на следващите избори.
Ето защо днес, когато не са заглъхнали фанфарите на изборната победа, аз, новоизбраният президент на Република България, обещавам винаги да помня това.
Вчера българският народ показа на себе си и на света, че може сам да решава политическото си бъдеще по най-цивилизования начин - чрез демократични избори.
Вчера ние недвусмислено доказахме, че ценим придобивките на гражданското общество, и проведохме тези президентски избори с толерантност, за която мнозина биха ни завидели.
Но вчера българското общество показа и още нещо, което е много важно - воля за промяна, воля за по-добър живот, воля за приобщаване към европейските ценности.
Благодаря ви за всичко това!
Тази победа е наша обща победа. Ние я постигнахме заедно в едно честно състезание, затова благодаря на всички български избиратели, независимо за кого са гласували.
Благодаря на всички, които дадоха гласа си в моя подкрепа и всеотдайно работиха за каузата на българската демокрация, които без героични пози и без да поискат нищо за себе си, отдадоха време и сили с едничката мисъл, че помагат с нещо за България.
Благодаря на моето семейство и родителите ми, на приятелите ми от всички години дотук и най-вече от спорта, които бяха с мен през всичките трудни дни на предизборната кампания. Брлагодаря на българската интелектуална и културна общност и на всички, които вадят хляба с ръцете си, за това, че ме подкрепиха безрезервно.
Благодаря на българските политици, на държавните институции и на свободната журналистика, които превърнаха тези избори в един добър урок по демокрация.
Вярвам, че от днес България ще бъде друга, защото ще бъде малко по-силна и малко по-мъдра.
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,
Няма избори, които сами по себе си да могат да разрешават тежките проблеми на ежедневието. Предстои ни една трудна зима, през която нуждата ще чука на вратата на много български семейства.
Вярвам, че ще успеем да превъзмогнем всички трудности. И ви обещавам да бъда един от вас, защото пред несгодите на българския народ всички - и гражданите, и президентът, са равни.
София, 4 ноември 1996 г.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 8 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
СЛОВО НА КАНДИДАТА ЗА ПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКАТА ПЕТЪР СТОЯНОВ, ИЗДИГНАТ ОТ ОБЕДИНЕНИТЕ ДЕМОКРАТИЧНИ СИЛИ, ПРОИЗНЕСЕНО НА ПЪРВАТА ПРЕСКОНФЕРЕНЦИЯ СЛЕД ОБЯВЯВАНЕ ОТ ЦЕНТРАЛНАТА ИЗБИРАТЕЛНА КОМИСИЯ НА ПРЕКРАТЯВАНЕТО НА ВТОРИЯ ТУР НА ИЗБОРИТЕ
Зад нас са дългите дни на предизборната надпревара. Удовлетворен съм, че тази кампания премина в дух на търпимост и зачитане на законите.
Всички ние показахме по-голяма политическа зрелост. Надявам се, че след нея ще станем и по-мъдри.
Благодаря ви за това!
В живота на всеки народ има и тежки моменти. Днес България е в беда. Ние трябва да напрегнем всичките си сили и воля, за да се измъкнем от нея. Древните казват: каква полза, че светът е широк, когато твоята обувка е тясна. Аз бих казал: каква полза от всичките ни знания, умения и сили, когато отечеството ни е в беда и децата ни живеят лошо. Точна затова никога не си позволих да клеветя своите опоненти. Вярвам, че съвременната политика не е борба между отделни личности, а честно състезание между различни принципи и схващания за развитието на обществото и държавата.
Моето разбиране за бъдещото развитие на България е ясно. България трябва да се завърне в големия дом на европейските народи. Интеграцията в европейските и атлантическите структури е най-надеждната гаранция както за националната ни сигурност, така и за стопанския ни напредък. Европа не търпи бедността и безправието. Що се отнася до вътрешноикономическото развитие на страната ни, трябва да си даваме ясна сметка, че най-голямото богатство на България са уменията и талантът на българския народ. Длъжни сме да осигурим възможността на нашия народ да вземе своята съдба в ръцете си. На земеделците да върнем земята и да им помогнем, за да печелят от нея, на производителите да осигурим стабилна финансова среда и разумни данъци, а на търговците - достъп до чуждите пазари. Само превръщането на българина от пролетарий в собственик ще развърже ръцете му и ще му даде възможност да работи и живее достойно. Само превръщането ни в истински собственици ще ни върне доверието в държавата и институциите.
Защото силен е онзи народ, който уважава своята държава, своите закони и своите държавни мъже. И обратно - силни са онези държавни мъже и онази държава, които уважават своя народ.
Това е верният път. Това е разумната промяна. Поговорката казва: костенурката, която бяга по пътя, изпреварва заека, който бяга без път.
За съжаление днешните управници на България не виждат този път. Управляващите не могат или не искат да разберат болката на България.
Воден от мисълта, че днес съдбата на отечеството ни е поставена на карта, искам ясно да заявя пред вас:
- За мен интересите на България стоят неизмеримо по-високо от всякакви партийни и лични интереси.
- За мен принадлежността на хората към една или друга политическа сила сега или в миналото е без значение, щом тези хора днес честно работят за бъдещето на България.
- За мен няма съмнение, че народът и властта могат да водят почтен диалог. Аз вярвам в този диалог и ви обещавам д а бъда негов достоен гарант.
Тревожи ме това, че все повече млади хора напускат или желаят да напуснат България. Нормално е младите да искат да видят света. Нормално е да отидат и да се учат там. Но още по-нормално е после те да се завърнат и да търсят своето развитие в България. Защото няма по-топло небе от родното. И ние всички сме длъжни да направим своя избор днес, така че децата ни да се завърнат утре. Нека забравим за миналото, за политическите си различия, за носталгията и илюзиите на собствената ни младост и да изберем модела на бъдещето. Защото нашите деца вече са го избрали. И нека ние, родителите, се замислим в кои страни емигрират те и много лесно ще си отговорим на въпроса какъв избор трябва да направим в името на тяхното бъдеще, в името на бъдещето на България. Нека с избора си не пречим на нашите деца.
Успехът е с нас. Нека заедно да победим тази неделя на 3 ноември.
София, 3 ноември 1996 г.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 8 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОТВОРЕНО ПИСМО ДО КМЕТА НА СОФИЯ СТЕФАН СОФИЯНСКИ ОТ СЪЮЗА НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ ПАРТИИ И ДВИЖЕНИЯ "ЕРА 3". Към документа се присъединяват Демократическа партия в България, Съюз "Справедливост", Българска лига за защита на правата на човека и гражданина, Движение "Гражданска инициатива" с председател Любомир Собаджиев и Независимо дружество за защита на правата на човека с председател Илия Минев. Писмото е адресирано до министър-председателя, до кмета, заместник-кмета и областния управител на София, до Симеон Втори, до акредитираните посолства в България, до координатора на наблюдателите от Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа за изборите в България Майкъл Мидълкрофт и до средства за масово осведомяване.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИНЕ,
В пълно нарушение на закона без никакви причини вие изпращате две поредни писма с цел да ни изхвърлите от помещенията. Преди пет години ние освободихме сграда, свързана с реституирани имоти на г-н Джеров на булевард "Александър Стамболийски" номер 5 по лична молба на г-н Янчулев и сключихме договор с общината ви, който не ви дава никакви законни права да постъпвате така. В двете писма вие изтъквате различни причини, напълно неотговарящи на истината.
В помещенията се намират шест законно регистрирани партии, влизащи към съюз "Ера-3". Две от тях поотделно участваха в президентската кампания - "Ера-3" и Демократическа партия в България. Тук е понастоящем и Движение "гражданска инициатива" начело с Любомир Собаджиев. Тук работи и редакцията на в. "Нова Ера" и в. "Пряпорец", издавани сега за българската емиграция. В помещенията на Съюз "Ера-3" са настанени: "Ера-3", Демократическа партия в България, Съюз "Справедливост", Лига за защита правата на човека, Независимо дружество за защита на правата на човека /НДЗПЧ/ с председател Илия: Минев и Движение "Гражданска инициатива" /ДГИ/ с председател Любомир Собаджиев. Нашата открита борба с корупцията и защитата на идеята за царя е истинската причина да постъпвате така.
Обръщаме се към градския прокурор, към органите на МВР, към средствата за масова информация, към посолства, международни наблюдатели и цар Симеон Втори в Мадрид по повод на опитите ви незаконно да ни изхвърлите при наличие на безсрочен договор. Вашите опити да унищожите партиите ни така ще срещнат отпор. В случай на насилие от общинската полиция "Ера-3" ще запали своите архиви и имущество - първи политически огън на бунта срещу беззаконието в България. Ние ви заявяваме: Няма да напуснем помещенията на 6 ноември 1996 г. до 10 часа и всички последствия от евентуален сблъсък падат върху вас, още повече че съвсем скоро почина и заместник-председателката на Демократическата партия в България и ваша акция в този момент е гавра с паметта й. За нас това е вероятно първа стъпка на новия президентски екип - с цел ликвидиране на политически опоненти.
София, 5 ноември 1996 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Славомир Цанков
СЕКРЕТАР:
Добри Добрев
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 8 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОБРЪЩЕНИЕ КЪМ БЪЛГАРСКАТА НАЦИЯ НА ЦЕНТРАЛНИЯ КОМИТЕТ НА БЪЛГАРСКАТА РАБОТНИЧЕСКА ПАРТИЯ /КОМУНИСТИ/ И НА ЦЕНТРАЛНИЯ КОМИТЕТ НА РАБОТНИЧЕСКИЯ МЛАДЕЖКИ СЪЮЗ ПО ПОВОД НА ПРОВЕЖДАНЕТО НА ВТОРИ ТУР НА ИЗБОРИТЕ ЗА ПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКАТА
Партията ни като приемник и продължител на традициите на революционното работническо движение застава твърдо зад кандидатурата на Иван Маразов и Ирина Бокова на изборите за президент на Република България и ще гласува с бюлетина N 5.
Ние като партия на трудовия народ сме уверени, че г-н Маразов е способен да изведе страната ни от тежката икономическа криза, в която се намира по вина на продажни партии и движения, които унищожиха българското селско стопанство и военнопромишления комплекс по задгранична поръчка и ни поставиха на колене пред могъщите финансови институции от Запада, стремейки се да ни унищожат като нация.
Нашите партии застават зад кандидатурата на Иван Маразов и Ирина Бокова на изборите за президент на Република България, като в тяхно лице ние виждаме разумната алтернатива в това смутно и бездуховно време, време на масова безработица и вземаща застрашителни размери престъпност.
СЕКРЕТАР НА ЦК НА БРП/к/:
Николай Христов
СЕКРЕТАР НА ЦК НА РМС:
Петкова
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 8 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА ИНИЦИАТИВЕН КОМИТЕТ ЗА СЪЗДАВАНЕ НА НОВО ЛЯВО ДВИЖЕНИЕ В БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ
Президентските избори в България приключиха. Резултатите от тях са тежък политически и морален удар върху Българската социалистическа партия /БСП/, спечелила с внушителен вот преди две години парламентарните, а след това и местните избори. Анализът на причините за всичко това предстои, но още сега е ясно: Поражението на президентските изброи е пряк резултат от неумелото, непоследователно и вътрешно противоречиво управление на правителството на БСП и тревожните процеси, които отдавна зреят в партията, включително и в нейните ръководни органи.
Вместо лява сициално ориентирана политика за спиране на разрухата и възраждане на промишлеността и селското стопанство, ограничаване на корупцията и престъпността кабинетът на Виденов продължи налаганата отвън дива либерална политика на ръководството на Съюза на демократичните сили /СДС/. Хаотичните и често неадекватни действия на правителството издаваха безсилие да се решат жизненоноважни проблеми на страната. Те влязоха и в грубо противоречие с предизборната платформа и програмата на БСП, която спечели доверието и вота на избирателите през 1994/1995 г. Резултатите от президентските избори недвусмислено показаха, че нашият народ отхвърля тази политика на унищожаване и разграбване на националното богатство, невижданата в историята на България престъпност, нарастващата мизерия и безперспективност в обществото.
В резултат на тази политика над 85 процента от населението живее под социалния и на ръба на биологическия минимум. Невероятното поскъпване, убийствените данъци и неефективната социална защита заплашват дори физическото оцеляване на нацията. Българският народ продължава да се дели на червени и сини, обществото ни се разяжда от гибелна конфронтация. Истинското деление обаче е между малцината бързо и непочтено забогатели и тотално обедняващото мнозинство от населението. Между организираната престъпност, чиито метастази проникнаха и в най-високите етажи на властта, и огромната част от народа, бореща се за оцеляване. Между политико-икономическите гешефтари и истинските радетели за социална справедливост и защита на националните интереси. Нашата партия е длъжна да разбере това и да заяви ясно на чия страна застава, да обедини всички честни и патриотично мислещи хора около лявата политика, заложена в нейната програма, да се разграничи решително и незабавно от всички онези, които се отклониха от нея или буквално я провалиха. Необходимо е БСП да си даде точен и верен отговор за своята политическа същност и чии интереси защитава.
България днес е изправена пред кръстопът. Стотици хиляди хора са разочаровани от управлението на левицата. И една от основните причини за това е крайнодясната политика на правителството; разминаването й с програмата на БСП; робуването на дълбоко погрешната и социално назащитима теза, че друга алтернатива няма освен провежданата от сегашното правителство икономическа политика; липсата на конкретно обоснована стратегия за излизане от кризата. Икономическият колапс вещае обаче нови социални трусове. Ето защо ние, групата членове на БСП, учредители на Инициативен комитет за създаване на нова лява формация - движение вътре в партията, широко отворено към всички почтени лявоориентирани българи, заявяваме, че напълно подкрепяме декларацията на група членове на Висшия съвет /ВС/ на БСП и Парламентарната група, публикувана във вестник "Дума" на 5 ноември 1996 г. Ние желаем връщането на партията към нейната същност - не носталгично настроена, гледаща в миналото, а лява партия насочена в двадесет и първия век, и консолидирането й около общонационални програма за излизане от икономическата криза - с участието на целия национален потенциал. Безсмислени са споровете дали провежданата от правителството политика е единствено възможната. За достигане до определена цел моля да се върви по различни пътища. Възможните решения са много. За една партия е изключително важно да може да прави самооценки и когато пътят, по който е поело нейното правителство, се проваля, да прави нужните корекции, да търси нови пътища и нови хора, които са способни да поведат страната към социален просперитет.
Ние вярваме, че България ще пребъде, че в нея достойно ще живеят достойни хора. Ho за това са нужни нашите общи усилия.
София, 5 ноември 1996 г.
За Инициативния комитет:
Боян Киров - народен представител
Николай Белалов - секретар на Българския социалистически младежки съюз
Нешка Робева - старши треньор на националния и на олимпийския отбор
по художествена гимнастика
Димитър Ченешев - доктор по философия
Петър Филипов - технически експерт
Димитър Аврамов - журналист
Татяна Симеонова - журналист
Огнян Маринов - инженер
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 8 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на: СТАНОВИЩЕ НА НАЦИОНАЛНО ДВИЖЕНИЕ "СПОРТ И БЪДЕЩЕ" ЗА СЪСТОЯНИЕТО НА ЗДРАВНО-ДЕМОГРАФСКИТЕ ПРОЦЕСИ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ТЯХНОТО ПОДОБРЯВАНЕ
През втората половина на настоящото столетие в глобален мащаб вниманието на правителстватта към здравните проблеми на народите все повече се засилват. Грижите за здравето се превръщат все повече в обществен и държавен въпрос. Международните измерения на тази тенденция се проявиха особено силно в приетата от Асамблеята на Световната здравна организация /СЗО/ глобална стратегия за постигане на "здраве за всички до 2000 година /1981/", одобрена от Общото събрание на ООН.
В тази стратегия са залегнали два основни принципа, а именно:
1. Всеки човек на планетата да има равни възможности да води здравословен начин на живот, и
2. Инвестициите на обществения и частния сектор за поддържане на добро здраве дават богати плодове, тъй като здравето и доброто физическо развитие на хората е задължително условие за успешно социално-икономическо развитие.
Тези принципи задължават държавите членки да формират такава здравна политика, чиято главна цел да бъде създаването на здравословна физическа и социална среда, условия за здравословен начин на живот на хората. Такава политика надхвърля рамките на традиционното разбиране за здравеопазването само като ограничена медицинска дейност. Здравеопазването все повече трябва да става като интегрална медикосоциална система.
Още през 70-те години, но особено през 80-те години у нас започва да проличава недостатъчната ефективност на здравеопазването, успоредно с някои тревожни признаци за влошаване на демографското, здравното състояние и физическото развитие на нацията. Натрупаха се нови проблеми с още по-изразен негативен здравен и социален ефект.
Очевидна е необходимостта от една нова и ясно очертана стратегия за решаване на здравните проблеми на нацията, отговаряща на изискванията, формулирани от Световната здравна организация. А оценката на здравето на всяка нация се определя от анализа на трите основни групи показатели: демографски, за заболеваемостта и за физическото развитие и дееспособност. Към тази оценка се включва задължително и влиянието на рисковите фактори - начинът на живот, тютюнопушене, злоупотреба с алкохол, недостатъчна физическа активност /хипокинезия/, нерационално и небалансирано хранене, психосоциален стрес и наркотични вещества и наркомании.
Населението на България в края на 1989 г. е било 8992,3 хил. души, а през и в края на 1993 г. е било 8459,8 хиляди души, или е намаляло с 532,5 хиляди души.
Раждаемостта през последните четири десетилетия е с трайна тенденция за намаляване както в градовете, така и в селата. Броят на мъртвородените след 1990 г. се е увеличил, а честотата на абортите надвишава значително броя на ражданията. На 1000 жени във фертилна възраст се падат 41,6 раждания и 52,4 аборта. Тревожно е явлението на нарастване на абортите във възрастовата група от 15 до 19 години. По честота на абортите България е с един от най-високите показатели в Европа.
Общата смъртност у нас през последните 15 години е с трайна тенденция към повишаване - 12,9 на хиляда души. Детската смъртност след 1988 г. започва да се повишава /през 1988 г. - 13,6 на хиляда новородени, а през 1993 г. - 15,5 на хиляда/.
Естественият прираст намалява като резултат на ниската раждаемост и повишената смъртност на населението, като през 1990 г. е отрицателен /-2,9/.
Средната продължителност на живота през последните години също намалява, като резултатът от неблагоприятните промени в отделните възрастови групи е: за мъжете 67,6 %, а за жените 74,7%.
Изнесеното дотук очертава една нерадостна тенденция, която застрашава съществуването на нацията ни като цяло. Използваните досега подходи за решаването на тези не нови проблеми за страната не са дали очакваните резултати въпреки положените немалки усилия от страна на държавата и обществото.
Грешката ние я виждаме в некоректната постановка на задачата. Достигане 10 милиона население на страната предимно чрез увеличаване на раждаемостта и от увеличаване на средната продължителност на живот.
Смятаме, че този подход е неправилен, тъй като той не отчита какво качество се получава и доколко всеки субект /гражданин/ е ангажиран в този жизненоважен за страната проблем. Ангажираше се единствено държавата, а индивидът се явяваше потребител. Животът отсъди - само биологичното участие на индивида е крайно недостатъчно.
В условията на пълна стагнация, когато държавата не е в състояние да поеме здравното осигуряване на децата и възрастните адекватно на съвременните изисквания, като временна мярка предлагаме нетрадиционен подход. В него основно се залага на качеството, и то чрез ограничаване на раждаемостта. Разчитаме при това условие новородените, децата и юношите да получат всичко необходимо, съответстващо на съвременните световни стандарти. По законодателен път да се установят ограничителни цивилизовани икономически мерки за регулиране процеса на раждаемостта. Изплащаните детски надбавки да бъдат: за първо живородено дете - определена базова сума, по-висока от сегашната /съответно завишена, ако майката е студентка, семейството са студенти/; за второ живородено дете сумата да нарасне два и повече пъти, третото поред живородено дете - без надбавки. Четвъртото поредно дете "наказва" родителите с удържане 5% от общия доход на семейството. За всяко поредно дете в семейството удръжката нараства с 5%.
Или обобщено казано, да не се изнасилват нещата. Семейството не желае да има повече от едно или две деца - подкрепяме и развиваме тази тенденция, като създаваме най-благоприятни условия за тяхното отглеждане. Условия, съответстващи на съвременните изисквания. Разчитаме по този начин да се преодолее негативната тенденция на ниска раждаемост, а тези, които не разбират или не приемат тази политика, да се санкционират.
Подкрепяме опитите на просветното ведомство въпросите по регулиране броя на децата в семейството да се изучават като редовни учебни предмети.
Постигнатото досега от здравното и социалното ведомство по отглеждането на децата да се доразвива в новите условия. Новият подход не трябва да влиза в противоречие с традиционните религиозни и морални норми, които характеризират гражданите на България етносно.
Физическата дееспособност през 1960-1980 г. се влошава: издръжливостта, силовите показатели, както и скоростно-силовите показатели са подчертано влошени за възраст от 17-23 г. През 1988 г. всеки втори изследван ученик има показатели за физическа дееспособност под минималните.
Основната причина за неблагоприятните тенденции на физическото развитие и дееспособност е нездравословен начин на живот и подчертано намалената физическа активност за възраст до 40 г.
Без да се подценяват другите рискови фактори, укрепването на здравето чрез внедряване на активния двигателен режим се оформя като една от основните характеристики на съвременната здравна политика в света.
Голям резерв, който ние виждаме е здравословния начин на живот, който за съжаление не е осигурен от държавата, а освен това не е икономически свързан със заплащането на влагания общественополезен труд. Колкото по-малко отсъствия от работа по здравословни причини, толкова по-големи премии /заплата/ за месец, за два, за година. Ако не се упражняват някои от пороците, като тютюнопушене, алкохол, наркотици и др., по време на работа и в чертите на предприятието /учреждението/, също законодателно да бъдат предвидени парични възнаграждения.
Продаващият своята работна сила като стока на трудовата борса /пазар/ ще е принуден сам, а не държавата "да поработва" в свободното си време за нейното качество /цена/. Свободно време, ако все пак остава, ще се използва без призиви и лозунги.
Здравословният начин на живот да стане личен проблем.
Решаването на тези проблеми изисква тясно сътрудничество между ведомства и министерства.
Общинските съвети и кметските администрации следва да имат определени права и задължения, където централно място трябва да заемат разработването и изпълнението на общински програми за физическо възпитание и спорт за всички.
Ежегодно при формиране на общинските бюджети общинските съвети да имат право да заделят и за направление "физическо възпитание и спорт" определен процент от годишния бюджет на общината.
По предложение на общинските съветници, избрани с листата на Национално движение /НД/ "Спорт и бъдеще" на заседание на Общинския съвет от 27 юни 1996 г. са приети концепция и програма за развитието на физическото възпитание и спорта до 2000 г. В Община "Девня" също с активната намеса на съветници от НД "Спорт и бъдеще" се отделят значителни средства за доизграждането на градския стадион. Навсякъде, където имаме общински съветници, избрани с гласовете на НД "Спорт и бъдеще", се прави възможното за спорта - залог за здраве и трудоспособност.
Общинското ръководство на НД "Спорт и бъдеще", гр. Шумен, е с готовност да участва в работна среща-дискусия по изложените съображения в статията. Още на този етап ние виждаме актуалността от решенията, които биха се приели на тази среща.
Общинското ръководство на НД "Спорт и бъдеще", гр. Шумен, е с готовност да участва в работна среща-дискусия по изложените съображения в статията. Още на този етап ние виждаме актуалността от решенията, които биха се приели на тази среща.
Шумен, 10 октомври 1996 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Христо Христов
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 8 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОТВОРЕНО ПИСМО ОТ КАНДИДАТА ЗА ПРЕЗИДЕНТ НА ОБЕДИНЕНИЕ ЗА ЗАПАЗВАНЕ НА БОГАТСТВАТА НА БЪЛГАРИЯ МИТКО ЕНЧЕВ ДИМИТРОВ - ПРЕЗИДЕНТ НА ФИРМА "ЕЛТАМАКС ЕВРОЦЕНТЪР РТР" ООД, ПО ПОВОД НА ОТПРАВЕНИ КЪМ НЕГО ЗАПЛАХИ. Документът е адресиран от автора до Министерския съвет, до главния прокурор на Републиката, до Националната следствена служба, до Столичната дирекция на вътрешните работи, до Районната дирекция на вътрешните работи - Пловдив, до федералното бюро за разследване и до Интерпол.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДА,
Към мен бяха отправени заплахи и реплики, касаещи моята сигурност и сигурността на семейството ми като едно цяло от целия български народ, към когото бяха отправени моите истински намерения за съвместно и демократично съществуване в процеса на перестройката на територията на България.
Цитирам: "Валери Димитров, клуб - 777: "...Аз не признавам никакви закони, никакви служби за сигурност, нито Татарчев...". Дори имаше реплика, че на диспута с Татарчев, след изявленията на г-жа Инджова, той ще запази своята империя и не го касае никакво българско законодателство, след което официално обяви пред свидетели, че аз трябва да му припиша завода на покойния Деян Добрев - гр. Сливен, който може би бе убит от групировка. Аз се възмущавам от наглостта на господата, които стоят зад него, и Ви заявявам, че тази форма на обръщение нарушава всички принципи на демокрацията в България, а и в чужбина, тъй като във фирма "Елтамакс Евроцентър РТР" ООД част от членовете са извън граница като представител и на чужди държавни ведомства и могат да обявят мораториум срещу самозванците, придобили по някакъв начин символ на сила, което ще се окаже фатално за България. Сред лицата, които са упоменати във фирмата, са: уважаемите господа министър Колинс - един от най-богатите хора в Холандия, сенаторът Тим от САЩ, хора от Япония, Китай и др., към който Валери Димитров, без да се съобразява, ще прати "борци”, за да им потърси съответната неустойка за договора по купуване на "Кристалбанк", за който той няма търпение час по-скоро да вземе парите, които може би са изнесени умишлено. Като менаджер на тези 19 държави, мисля, че е неуместно да се търсят дивиденти от почти разглобилата се държава България. Едно такова действие може да прекрати всички дипломатически отношения на България с целия свят заради наивността или алчността на определени кръгове, на които девизът е: "Пари, да, на всяка цена!"
Мисля, че службите трябва да имат предвид, че копие от този документ има в службите на ФБР, Интерпол и т.н.
Втори аргумент за наличие на псевдодемокрация е ситуацията, в която бяхме поставени от незачитането на законовите разпоредби на Република България спрямо моето семейство от страна на малцинствата, които бяха подстрекавани от съответните сили в сянка и с цената на всичко обявиха, че аз ще бъда убит, а със семейството ми ще се саморазправят по техни процедури, като детето ми трябва да бъде убито, жена ми - изпратена на Дунав мост да заработва като проститутка, за да могат те да издържат своите прищевки.
Лицата, които ме заплашваха от този характер, са: Светослав Славчев и Петър Томов, по произход - циганин, който няколко пъти е ходил в гр. Пирдоп, дори и снощи, при майката на съпругата ми и детето ми и е казал следното: "Ще чакам до сряда и го пускам, за мене дали гроб или пари - няма значение!"
Уважаеми господа, това е алтернативата на всички, които казват истината в България! Умолявам Ви за съдействие от Ваша страна и за контакти за слагане на ред в тази безправна държава, в противен случай ние ще предприемем мерки срещу беззаконието, а то ще коства жертви и от двете страни! И се пазете от гнева на честните!
София, 5 ноември 1996 г.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 8 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОТВОРЕНО ПИСМО НА СЪЮЗА НА БЪЛГАРСКИТЕ ХУДОЖНИЦИ КЪМ МИНИСТЪРА НА КУЛТУРАТА ПРОФ. ИВАН МАРАЗОВ ПО ПОВОД НА ОРГАНИЗИРАНЕТО НА ТРИЕНАЛЕ "СОФИЯ ’96"
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
С уважение Ви уведомяваме, че неполученият до днес отговор на изпратените до Вас две наши писма, касаещи открития до днешна дата Ваш ангажимент относно Триенале "София'96", отдаваме на неплатения отпуск, в който се намирате по повод президентската Ви кампания и който Ви освобождава от министерски обязаности.
Тъй като узнахме от медиите, че на чужда територия Вие отново сте в битността на министър на културата, се възползваме от посещението Ви в Москва да поставим отново въпроса за реализирането на Вашите уверения, които в личния ни разговор определихте като гарантирани.
Поетият от Вас ангажимент за набавяне на необходимите спонсорски средства до настоящия момент е открит и спъва цялата подготвителна работа на организационния комитет.
Тревожно се обръщаме към Вас, господин министър, че Триенале "София'96" е пред реален провал заради неизпълнените обещания. Вашият заместник няма информация по поетите ангажименти и единственото, което той може да стори, е в оскъдните бюджетни рамки на министерството, за което той е дал вече своите разпореждания.
Съюзът на българските художници няма да допусне уронване на националния ни престиж и при неосъществената Ваша готовност за подпомагане на триеналето и ще предприеме рисковани опити за търсене на други спонсори в обстановка на фатални вече срокове.
Публикуваме настоящето писмо като единствена възможност за контакт с културния министър.
София, 30 октомври 1996 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Любен Зидаров
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
София, 8 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОТВОРЕНО ПИСМО /ЧАСТ ЧЕТВЪРТА/ ДО ГЛАВНИЯ ПРОКУРОР НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ИВАН ТАТАРЧЕВ ОТ ДЕПУТАТА ОТ СЪЮЗА НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ И ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПРОТИВ КОРУПЦИЯТА КЪМ НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ЕДВИН СУГАРЕВ - ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ДВИЖЕНИЕ "ЕКОГЛАСНОСТ", ПО ВЪПРОСА ЗА ЗЛОУПОТРЕБИ С ВЛАСТ И КОРУПЦИЯ НА ОТГОВОРНИ ДЪРЖАВНИ СЛУЖИТЕЛИ. Документът е огласен на пресконференция на 22 октомври 1996 г. и е предоставен на средства за масово осведомяване.
3. ДОГОВОРИТЕ НА КОМИТЕТА ПО ПОЩИ И ДАЛЕКОСЪОБЩЕНИЯ, БЪЛГАРСКА ТЕЛЕКОМУНИКАЦИОННА КОМПАНИЯ И БЪЛГАРСКИ СПОРТЕН TOTAЛИЗАТОР /БСТ/
Напоследък все по-ясно се очертава тенденцията компании, близки до приятелския кръг "Орион", да се включват в мащабни проекти, които в перспектива ги превръщат в монополисти в информационния сектор. В това отношение са показателни фактите около:
- учредяването на смесеното дружество "Булфон"-АД
- договора между БСТ и гръцката фирма "Интраком"
- лицензирането на "Нова комуникация" ООД за мобилна телефонна мрежа в София, Варна и Бургас.
- лицензирането на "Нови български комуникации" ООД за честоти на кабелно-ефирна телевизия тип MMDS в София, Варна и Бургас.
В два от тези проекта участва гръцката фирма "Интраком" с президент Сократис Кокалис, широко известна с връзките си с бившите тайни служби на ГДР - ЩАЗИ. Тези договори са сключени в крещящ разрез с интересите на България, тяхното подписване е осъществено при пълна секретност, липса на конкуренция и пълно съдействие от страна на изпълнителната власт. Съществуват съмнения, че тези договори са своеобразна отплата за финансовата помощ, оказана от гръцката социалистическа партия ПАСОК на БСП при изборите през 1994 г.
Повече от очевидна е съпричастността на министър-председателя Жан Виденов при сключването на тези договори. След срещата си с бившия гръцки министър-председател Андреас Папандреу на 19 юни 1995 г. той заявява намерението си да подкрепи създаването на една "балканска компания" в областта на информационното и комуникационното обслужване. При контактите му с ПАСОК и особено със Сократис Кокалис вероятно са използвани широките връзки на един от най-видните членове на приятелския кръг "Орион" - правителствения говорител Красимир Райдовски, бивш кадрови разузнавач от Първо главно управление на ДС, работил под дипломатическо прикритие в Гърция.
Три месеца след посещението на Жан Виденов, на 18 септември 1996 г., друг виден представител на "Орион" - председателят на БТК Михаил Данов, подписва протокол за учредяване на акционерното дружество "Булфон"-АД. В него БТК участва с 16 млн. лв., а "Интраком" - с 34 млн. лв., или акционерното участие е 32 % за българска страна срещу 68 % за гръцка. Съгласно приетия на същата дата устав на дружеството всички решения на Общото събрание се вземат с мнозинство 50 % плюс една от представените акции, което предполага изключителен управленски контрол от гръцка страна и в частност от страна на собственика на "Интраком" Сократис Кокалис и същевременно пълна невъзможност на българската страна да влияе върху каквито и да било решения. На 1 февруари 1996 г. председателят на БТК Любомир Коларов /също принадлежащ към приятелския кръг "Орион"/ издава лиценз на "Булфон" АД.
Учредяването на "Булфон" АД е в нарушение на законовата и на нормативната уредба както от страна на КПД, така и от страна на Министерския съвет. Учредяването на "Булфон" по безспорен начин противоречи на лицензията на БТК като основен национален оператор и монополист на фиксираната комуникационна инфраструктура. Уставът на дружеството и изключителният управленски контрол на Сократис Кокалис лишава КПД от възможността да реализира контролните си функции като държавен орган, вменени му с ПМС N 114. Издаденият лиценз на "Булфон" за обществени фонокартни апарати е в нарушение на Закона за концесиите, според чиито регламенти националните далекосъобщителни мрежи се предоставят за изграждане и използване само чрез концесия. При учредяването на дружеството изобщо не е организиран търг или конкурс, като на практика на комуникационния пазар чрез лицензия е внедрен Сократис Кокалис. В случая са загърбени интересите на дружество "Бетаком" ООД - с преобладаващо държавно участие, което постепенно отстъпва тази пазарна ниша на гръцката страна.
Нарушението на Закона за консециите между впрочем е забелязано от Николай Минков, началник отдел "Концесии" към Министерския съвет /МС/, който на 15 февруари 1995 г. изпраща докладна записка и подробно становище до Жан Виденов, в което изрично се посочва, че издадените лицензи за изграждане и експлоатация на телефонни апарати за обществено ползване навлизат в територията на Закона за концесиите и следователно са неправомерни. Въпреки становището на оторизирания орган относно незаконно дадения лиценз "Булфон" монтира първите си телефонни апарати по време на срещата на Европейска банка за възстановяване и развитие /ЕБВР/ в София. И до ден-днешен не са предприети никакви действия от страна на КПД или на правителството за прекратяване на дейността на "Булфон", въпреки че дори за правителствените експерти от отдел "Концесии" е очевидно, че даденият лиценз е незаконен.
Дадените от страна на "Интраком" обещания, че в основата на проектите, реализирани чрез "Булфон", ще бъде използвано местно производство чрез модернизация на някои заводи в България, не са изпълнени. Според подписано между БТК и "Булфон" споразумение дружеството не е задължено да плаща на телекомуникационната ни компания ред услуги: градски и междуградски разговори, такси за свързване на фонокартните телефони към обществената телефонна мрежа, за ползване на поделенията на БТК и други.
Към днешна дата дейностите, които "Булфон" започва да реализира в България, изглеждат на пръв поглед ограничени. Амбициите на дружеството за цифровизация на столицата и за получаване на лиценз за GSM-оператор обаче подсказват, че "Булфон" би могъл в перспектива да заеме нови и нови ниши на телекомуникационния пазар, изтласквайки БТК. Отказът на правителството да вземе отношение спрямо абсурдния договор и незаконно дадения лиценз от страна на БТК е напълно необясним: единственото обяснение е, че този договор е продукт на мащабна сделка, с която са свързани определени финансови, а може би и политически интереси.
Друг един договор с "Интраком" - за компютъризация на Българския спортен тотализатор, отново накърнява интересите на България в полза на Сократис Кокалис. Подписан е при пълна секретност в Гърция на 12 септември 1996 г. Договорът задължава БСТ да плаща на всеки 15 дни на "Интраком" 5 % от общите приходи на тотализатора и съдържа още ред неизгодни клаузи - например да се плащат всеки месец допълнително 10 % от увеличението на брутния приход в сравнение със средния месечен приход за 1994 г., цената на фишовете да се определя така, че да покрива 60 % от инфлацията, БСТ да предостави съществуващата мрежа за разпространение на игрите, да строи за своя сметка нови тотопунктове, да осигури за своя сметка помещения за националния и за регионалните центрове за управление мрежата на "Интраком" и прочие.
Подписването на договора се обяснява с факта, че на 13 септември 1993 г. "Интраком" предявява иск към БСТ за 10,5 млн. щ. д. вреди, причинени от нарушаването на задълженията по предишен договор между двете страни. На 18 юли 1995 г. Арбитражният съд в Париж осъжда БСТ да плати на "Интраком" щети в размер на 6 411 233 щ.д. плюс дължимите лихви. Договорът всъщност е прекратен от българска страна, тъй като експертите на БСТ установяват, че фишовете на "Интраком" могат да се фалшифицират. Въпреки изискването на българската страна компанията на Кокалис отказва да направи инвестиция за усъвършенстване на системата. Проф. Живко Сталев, арбитър по делото в Париж, в своето пространно "особено мнение" убедително доказва, че гръцката страна няма основания за иска, като освен това е причинила на БТС щети в размер на 1,575 млн. лв.
Решението на Арбитражния съд обаче не може да влезе в сила, без да бъде признато от българския съд. На 26 септември 1996 г. Софийски градски съд отказва да признае и да даде ход на решението на парижкия арбитраж.
Подписаният от БСТ договор на практика загърбва националните интереси и прави поредния щедър подарък на Сократис Кокалис. Остава неясно каква е причината, поради която повече от година след решението на Парижкия арбитражен съд шефовете на БСТ са бързали дотолкова, че не са могли да изчакат две седмици решението на СГС. Без отговор остават също въпросите защо договорът е подписан от БСТ без положително становище от МФ, което всъщност го прави невалиден, и от кого шефовете на тотализатора са получили картбланш за подписването му. Начинът, по който Жан Виденов защитаваше този договор пред парламента, може би хвърля известна яснота върху тази загадка.
Даването на лицензи на "Нова комуникация" ООД и на "Нови български комуникации" ООД представлява драстичен опит за внедряване на тези дружества на националния комуникационен пазар в разрез със Закона за концесиите. Тези случаи са свързани и с очевидна злоупотреба със служебното положение с користна цел - от страна на заместник-председателя на Комитета по пощи и далекосъобщения.
На 16 април 1993 г. е регистрирано дружество "Нова комуникация" ООД, съдружник в което е Симеон Ценов. Същият е назначен за заместник-председател на КПД на 20 април 1995 г. в грубо нарушение на чл. 15 от Закона за защита на конкуренцията. Едва на 28 юни 1995 г. Симеон Ценов е прехвърлил своите дялове на Лулчо Домузчиев - т.е. повече от два месеца е бил едновременно съдружник в "Нова комуникация" ООД и заместник-председател на КПД.
На 9 май 1996 г. Симеон Ценов подписва Разрешително N РЧ 70 на бившите си съдружници от "Нова комуникация"-ООД, като им предоставя честоти за инсталиране и експлоатация на локални мобилни телефонни мрежи за градовете София, Варна и Бургас. Това означава, че дружеството, чийто съсобственик е бил той, може да разгърне мобилна телефонна мрежа по цялото Черноморие, в столицата и по целия път от София до Черноморието. На практика лицензията превръща дружество "Нова комуникация" ООД в мобилен телефонен оператор с национално значение - тоест това е акт на незаконна приватизация на честотния ефир в диапазона 459-466 мегахерца.
На 21 август 1996 г. Симеон Ценов подписва Разрешително РЧ 129 на "Нови български комуникации" ООД, чийто управител е Лазар Тихолов - бивш съдружник на Ценов в "Нова комуникация" ООД. Собственик на това дружество е чуждо юридическо лице - "Телекси интернешънъл лимитед" с регистрация гр. Вадуц, Лихтенщайн. Съществуват данни, че тази ошфорната компания е собственост на Веска Меджидиева, принадлежаща към приятелския кръг "Орион" и бивша председателка на УС на БЗПБ. Разрешителното е за ефирно-кабелна телевизия MMDS за градовете София, Варна и Бургас и дава възможност на "Нови български комуникации" да обедини ефирно всички кабелни оператори от трите града, при което дружеството става монополист в най-голямата кабелна пазарна ниша в страната.
И двете разрешителни са издадени в грубо нарушение на чл.4, чл.8 и чл.10 от Закона за концесиите, съгласно който концесионерът се определя чрез търг или конкурс, като комисията по търга се назначава от министър-председателя. Кой знае защо обаче в отговор на актуален въпрос, зададен от депутата Благой Димитров, Жан Виденов се опита да защити и тези лицензи.
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
П Р И Л О Ж Е Н И Е
ИЗБОРИ ЗА ПРЕЗИДЕНТ И ВИЦЕПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ - 1996 ГОДИНА
София, 8 ноември - Следва предоставеният за разпространение изключително от Пресслужба "КУРИЕР" при БТА пълен текст на:
ЦЕНТРАЛНА ИЗБИРАТЕЛНА КОМИСИЯ
РЕШЕНИЕ
№ 129/31 октомври 1996 г.
Във връзка с осъществяването на ефективен контрол при приемането на секционните протоколи в ЦИК и предаването им на преброителя за компютърна обработка Централната избирателна комисия
РЕШИ:
1. Възлага на Групата за контролни проверки да извърши проверка на протоколите на СИК с неудовлетворени основни контроли според опис-приложенията на приемопредавателните протоколи между ЦИК и РИК и да ги докладва за становище.
2. Групата за контролни проверки да изисква от преброителя в ЦИК при въвеждане на данните от протоколите на СИК да се извършват проверки на основните контролни равенства.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Байчо Панев
СЕКРЕТАР: Хараламби Анчев
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
ЦЕНТРАЛНА ИЗБИРАТЕЛНА КОМИСИЯ
РЕШЕНИЕ
№ 130/3 ноември 1996 г.
Във връзка с установени несъответствия между приетата единна номерация на избирателните секции и тази, предоставена от РИК чрез ЦИК на преброителя "Информационно обслужване" ЕАД, Централната избирателна комисия
РЕШИ:
1. Предоставя на "Информационно обслужване" ЕАД решение на ЦИК № 20 за изпълнение при подготовката и издаването на бюлетина.
2. В специална таблица в бюлетина да се отрази съответствието между използваната за двата тура номерация на избирателните секции и тази, приета с решение на ЦИК № 20, т. 1.
3. След въвеждането на данните от всички секционни протоколи за всяка отделна РИК преброителят ги предоставя на ЦИК като междинни данни, съгласно раздел V, т. 8 от договора между ЦИК и "Информационно обслужване" ЕАД.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Байчо Панев
СЕКРЕТАР: Хараламби Анчев
/Пресслужба "Куриер"/
* * *
ЦЕНТРАЛНА ИЗБИРАТЕЛНА КОМИСИЯ
РЕШЕНИЕ
N 133/6 ноември 1996 г.
На основание чл.15, ал.1 и 2 и чл.17 от Закона за избиране на президент и вицепрезидент на републиката Централната избирателна комисия обявява резултатите от проведеното гласуване на 27 октомври 1996 година, както и резултатите от гласуването на новия избор, проведен на 3 ноември 1996 година, както следва:
От общия брой избиратели по избирателните списъци в страната и чужбина 6 821 825 правото си на глас на 27 октомври 1996 година упражниха 4 302 276 избиратели. Общият брой на действителните гласове - 4 288 500, се разпределя по кандидатски листи, по реда на номерата на бюлетините, както следва:
1. За Христо Димитров Бойчев и Иван Георгиев Кулеков, предложени от партия Движение за защита на пенсионери, безработни и социално слаби граждани - 57 668 гласа.
2. За Димитър Марков Марковски и Димитрина Николова Вулджева, предложени от партия Свободната кооперативна партия - 5 823 гласа.
3. За Митко Енчев Димитров и Игнат Велков Игнатов, предложени от партия Обединение за запазване на богатствата на България - 7 793 гласа.
4. За Илиян Денев Николов и Сергей Николаев Немцеров, предложени от партия Българска национална екологична партия - Велико Търново - 4920 гласа.
5. За Иван Русев Маразов и Ирина Георгиева Бокова, предложени от партийна предизборна коалиция "Заедно - за България" - 1 158 204 гласа.
6. За Вера Денчева Илиева и Искра Янева Атанасова, предложени от партия Българска комунистическа партия - 34 004 гласа.
7. За Славомир Драганов Цанков и Добри Йорданов Добрев, предложени от партия Съюз на демократичните партии и движения "Ера-3" - 22 724 гласа.
8. За Любомир Василев Стефанов и Паруш Янчев Караиванов, предложени от партия Алтернативно социалистическо обединение /независими/ - 6 056 гласа.
9. За Петър Стефанов Стоянов и Тодор Колев Кавалджиев, предложени от предизборна коалиция Обединени демократични сили - Съюз на демократичните сили, Народен съюз - Български земеделски народен съюз, Демократическа партия, Движение за права и свободи - 1 889 825 гласа.
10. За Иван Методиев Стоянов и Румяна Иванова Якимова, предложени от партия Демократическа партия в България - 14 659 гласа.
11. За Александър Трифонов Томов и Людмил Асенов Маринчевски, предложени от Инициативен комитет - 135 571 гласа.
12. За Жорж Ганчев Ганчев и Арлин Григоров Антонов, предложени от партия Български бизнес блок - 937 686 гласа.
13. За Минчо Генов Минчев и Пенчо Петров Пенчев, предложени от партия Отечествена партия на труда - 13 567 гласа.
На избора, произведен на 27 октомври 1996 година, никоя кандидатска листа не е получила повече от половината от действителните гласове.
С Решение № 126 от 29 октомври 1996 година Централната избирателна комисия определи двете кандидатски листи, получили най-много гласове, които да участват в новия избор съгласно чл. 93, ал. 4 от конституцията, насрочен за 3 ноември 1996 година, както следва:
1. Петър Стефанов Стоянов и Тодор Колев Кавал джиев, предложени от предизборна коалиция Обединени демократични сили - Съюз на демократичните сили, Народен съюз - БЗНС, ДП, Движение за права и свободи
и
2. Иван Русев Маразов и Ирина Георгиева Бокова, предложени от партийна предизборна коалиция "Заедно - за България".
На новия избор за президент и вицепрезидент на републиката, произведен на 3 ноември 1996 година, от общия брой избиратели 6 832 197 правото си на глас упражниха 4 201 320 гласоподаватели. Общият брой на действителните гласове 4 189 759 се разпределят между кандидатските листи, както следва:
1. За Петър Стефанов Стоянов и Тодор Колев Кавалджиев, предложени от предизборна коалиция Обединени демократични сили - Съюз на демократичните сили, Народен съюз - БЗНС, ДП, Движение за права и свободи - 2 502 517 гласа
и
2. За Иван Русев Маразов и Ирина Георгиева Бокова, предложени от партийна предизборна коалиция "Заедно - за България" - 1 687 242 гласа.
Централната избирателна комисия констатира, че са допуснати отделни нарушения на Закона за избиране на президент и вицепрезидент на Републиката, свързани с предизборната агитация, реда за гласуване, публикации на резултати от допитване до общественото мнение и неточности в отделни протоколи на секционни избирателни комисии, които са разгледани по установения от закона ред.
Тези нарушения не променят изборния резултат.
С оглед на гореизложеното и на основание на чл. 93, ал.3 и 4 и чл. 94 от Конституцията на Република България Централната избирателна комисия
РЕШИ
Обявява избран за президент на Република България Петър Стефанов Стоянов и за вицепрезидент - Тодор Колев Кавалджиев, издигнати от предизборна коалиция Обединени демократични сили - Съюз на демократичните сили, Народен съюз - БЗНС, ДП, Движение за права и свободи.
Настоящото решение да се обнародва в "Държавен вестник" не по-късно от 7 дни след произвеждане на изборите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Байчо Панев
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛИ:
1. Пламен Киров 2. Росица Сбиркова,
3. Златка Русева 4. Севинч Солакова
СЕКРЕТАР: Хараламби Анчев
ЧЛЕНОВЕ:
1. Ралица Негенцова 9. Илияна Ризова
2. Александър Петров 10. Николай Вълчанов
3. Куна Дамянова 11. Михаил Константинов
4. Никола Цонков 12. Огнян Атанасов
5. Васил Илчев 13. Пламен Райчев
6. Елена Шойкова 14. Анна Николова
7. Стоян Ненчев 15. Петър Обретенов
8. Диана Зулчева
/Пресслужба "Куриер"/
-----------------------------------------------------------------------------------------
Бюлетинът е приключен редакционно на 6 ноември 1996 година.
Главен редактор: Любомир Йорданов
Заместник-главни редактори: Емилия Димитрова и Йорданка Ненова
Редактори: Лилия Томова, Нина Гаврилова - деж. ред.
Комплексна обработка: Издателски комплекс - БТА
БТА - Редакция "Справочна информация"
Copyright © Пресслужба "Куриер", 1996 г. Всички права запазени. При препечатване или използване на материали от този бюлетин позоваването на Пресслужба "Куриер" е задължително.